اعلام نام بانک چینی افشای مطالب محرمانه دادگاه بود

رسول کوهپایه‌زاده با اشاره به اظهارنظر روز گذشته (یکشنبه) سخنگوی قوه‌قضائیه مبنی بر اینکه شرکت نفت به بابک زنجانی به منظور تسویه بدهی شماره حساب داده است اظهار کرد: با توجه به اینکه روز گذشته تا قبل از ساعت اداری، شماره حسابی به دادگاه اعلام نشده بود، گمان کردم شاید بعد از ساعت اداری این کار صورت گرفته باشد به همین خاطر امروز به شعبه 15 دادگاه انقلاب مراجعه کردم اما متاسفانه تا این لحظه بانک مرکزی و شرکت نفت به تعهدات خود مندرج در صورت‌جلسه مورخ 26 دی ماه 94، عمل نکردند. 

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: بانک مرکزی به رغم اینکه مکلف بود هم شماره حساب بدهد، هم بانک را معرفی و نامه اعلام آمادگی بانک مقصد مبنی بر توانایی دریافت این مبلغ را ارائه کند، تا کنون به رغم گذشت 9 روز از تاریخ جلسه 26 دی ماه، به تعهدات خود عمل نکرده است.

کوهپایه‌زاده با اشاره به اظهارات روز گذشته وکیل شرکت HK مبنی بر اینکه بانک مرکزی شماره حساب یک بانک چینی را به زنجانی اعلام کرده است گفت: متاسفانه دوستان مطلب خلاف واقعی را منتشر کردند زیرا تا این لحظه، بانک مرکزی و شرکت نفت به تعهدات مندرج در صورت جلسه اخیر عمل نکردند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته وکیل شرکت KH مبنی بر اینکه پول‌های بابک زنجانی در بانک چینی مرچنت قرار دارد و بانک مرکزی نیز شماره حسابی را نزد همین بانک اعلام کرده افزود: متاسفانه به رغم اعلام دادگاه مبنی بر محرمانه بودن مطالب جلسه، دوستان نام آن بانک را اعلام کردند که مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است. متاسفانه به نظر می‌رسد برخی رفتارها صرفا نمی‌تواند ناشی از بی‌اطلاعی باشد زیرا علی رغم تاکید دادگاه مبنی بر محرمانه بودن مطالب و رسانه‌ای شدن برخی ادعاهای کذب، به نظر می‌رسد برخی دوستان دوست ندارند تلاش‌های دستگاه قضایی و موکل به سرانجام برسد.

وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده نفتی تاکید کرد: به هر حال موکل در زمانی فعالیت‌هایی را انجام داده که این فعالیت‌ها به لحاظ حقوق بین‌الملل، مصداق پولشویی است و بانک‌هایی هم که با موکل همکاری داشتند، قوانین بین‌المللی را نقض کردند و به طور قطع برایشان تبعات دارد.

کوهپایه‌زاده معتقد است این نحو عمل کردن دوستان با هر انگیزه‌ای اعم از انگیزه سیاسی، باعث تضییع حقوق موکلش و بیت‌المال می‌شود.

به گزارش تسنیم، 26 دی ماه امسال و چهار روز مانده به پایان مهلت یک ماهه‌ای که دادگاه به زنجانی برای تسویه بدهی با شرکت نفت داده بود، جلسه‌ای با حضور متهم ردیف اول پروده نفتی، وکلای شرکت نفت و نمایندگان بانک مرکزی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه پس از احراز نشدن صلاحیت 17 بانکی که زنجانی به منظور صدور ضمانت‌نامه و برات به بانک مرکزی معرفی کرده بود، پیشنهاد‌های دیگری برای تسویه بدهی با شرکت نفت مطرح و در نهایت پیرو اعلام زنجانی مبنی بر وجود منابع مالی در بانکی در چین، قرار شد پس از رفع تحریم‌ها با اعلام شماره حسابی از سوی بانک مرکزی، مبلغ بدهی از این بانک به شماره حساب اعلام شده انتقال یابد. به همین خاطر، پیرو درخواست استمهال مجدد زنجانی، شعبه 15 دادگاه انقلاب برای انجام این کار یک ماه دیگر به بابک زنجانی مهلت داده است.

روز گذشته بود که غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت HK گفت بانک مرکزی شماره حساب بانک چینی مرچنت( بانکی که زنجانی در آن پول دارد) را به دادگاه و متهم اعلام کرده است. پیشتر نیز غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت از برداشته شدن تحریم‌های زنجانی و شرکت‌هایش خبر داد.

تا کنون 24 جلسه از محاکمه متهمان پرونده نفتی برگزار شده و ادامه جلسات پس از پایان دومین مهلت یک ماهه زنجانی، برگزار می‌شود.

زنجانی پیشتر در جلسات دادگاه گفته بود 12 میلیارد یور نقد در یکی از بانک‌های خارجی دارد.