پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به ساماندهی معتادان خیابانی در تهران، اظهار داشت: خوشبختانه در این طرح شاهد همکاری بسیار خوب شهرداری تهران، پلیس، سازمان بهزیستی، دستگاه قضایی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بودیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در این طرح قرار بود معتادان جمع‌آوری شده پس از مرحله سم‌زدایی به 44 مرکز نگهداری در 22 منطقه شهرداری تهران تحت عنوان «بهاران» منتقل شوند ولی متاسفانه علی‌رغم قول‌های مکرر شهرداری تهران، تنها حدود 7 یا 8 مرکز از این تعداد به مرحله بهره‌برداری رسیده و هنوز سایر این مراکز آماده بهره‌برداری نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قطعاً در صورت آماده‌سازی هرچه سریعتر این مراکز، نمود اعتیاد در شهر بسیار کم‌رنگ می‌شود و امیدواریم این مراکز هرچه سریعتر آماده شود.

انتقاد سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به گزارشات خلاف واقع رسانه‌های خارجی فارسی زبان

افشار در ادامه این نشست با اشاره به اقدام خلاف واقع برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به خصوص رسانه‌های تحت حمایت دولت انگلیس در انتشار گزارش‌های دروغ از کمک‌های مالی دنیا به موضوع مبارزه با مواد مخدر ایران و صرف این هزینه‌ها برای اعدام قاچاقچیان افزود: متاسفانه این انتظار وجود داشت که پس از اجرایی شدن برجام، شاهد چنین اقداماتی از سوی رسانه‌های خارجی نباشیم ولی هنوز این اقدام ناشایست و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس برای تخریب چهره کشورمان ادامه دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ما بارها مواضع خود را در این خصوص به صورت شفاف به سازمان‌های بین‌المللی و مردم اعلام کرده‌ایم؛ کشور ما از نظر جغرافیایی در مجاورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا قرار دارد و این در حالی است که ورود این مواد به خاک کشورمان و اقدام آن‌ها برای ترانزیت این مواد از کشورمان، همراه با درگیری‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و با پشتیبانی گروه‌های تروریستی و ادوات نظامی انجام می‌شود و در سال‌های اخیر بیش از 4 هزار نیروی نظامی، امنیتی و انتظامی کشورمان در راستای مقابله با این قاچاقچیان شهید و بیش از 15 هزار نفر از آن‌ها جانباز شده‌اند.

وی گفت: ایران همچون سایر کشورهای دنیا بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی با این تروریست‌ها مقابله می‌کند و ما به دنبال آن هستیم تا با کیفی‌سازی مجازات اعدام، این مجازات را تنها برای قاچاقچیان خشن به کار بندیم.

افشار تاکید کرد: اخیراً در موضوع مبارزه با مواد مخدر، هیچ اعدامی به غیر از اعدام این قاچاقچیان خشن نداشته‌ایم و در آینده‌ای نزدیک نیز در نشستی بین‌المللی، این مواضع خود را به گوش جهانیان خواهیم رساند.

کشورهای غربی بیشترین سود را از مبارزه ایران با قاچاقچیان مواد مخدر می‌برند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه، به برخی اقدامات انجام شده در حوزه بین‌الملل پرداخت و گفت: در روزهای گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و کشور ایتالیا به امضاء رسید و همچنین از 5 بهمن ماه، پروژه جدید سازمان ملل در ایران به اجرا درآمد.

وی با انتقاد از ناچیز بودن کمک‌های بین‌المللی به کشورمان در موضوع مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ما کشور بزرگی هستیم و به دنبال کمک‌های مالی ناچیز سازمان‌های بین‌المللی نیستیم و نگاهمان به کمک‌های جهانی، معطوف به کمک‌های صرفاً مادی نیست بلکه انتظار کمک‌های جهانی برای تجهیزات کنترلی و تجهیزات مورد نیاز در این خصوص و همچنین بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها در درمان و مبارزه با مواد مخدر را داریم.

افشار با بیان اینکه کشورهای اروپایی و غربی که مقصد نهایی مواد مخدر در دنیا هستند، بیشترین سود را از مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر می‌برند، افزود: ما جزئی از جامعه بین‌الملل هستیم و از این رو تمام کشورهای دنیا باید در این امر همکاری لازم را با ما انجام دهند.

کشف 536 تن مواد مخدر در 10 ماهه 94/ کشف 84 درصد مواد مخدر توسط پلیس

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست با اشاره به کشفیات به دست آمده در 10 ماهه سال 94 گفت: در 10 ماهه امسال بیش از 536 تن انواع مواد مخدر کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشدی 16 درصدی همراه بوده است.

وی ادامه داد: از میان کشفیات به دست آمده، هروئین، کراک و کریستال با 15 تن، 2.7 درصد از این کشفیات را به خود اختصاص دادند و تریاک، مرفین و حشیش به ترتیب 77، 1.3 و 15 از نظر وزن کشفیات را دارا بودند.

افشار در خصوص دستگاه‌های کاشف نیز گفت: در این مدت 84 درصد از کشفیات به دست آمده توسط نیروی انتظامی، 9 درصد توسط وزارت اطلاعات، 2.5 درصد توسط سازمان بسیج و مابقی توسط گمرکات کشور و سازمان زندان‌ها کشف و ضبط شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام انجام 2086 عملیات مقابله‌ای با قاچاقچیان مواد مخدر از رشد 8 درصدی عملیات‌های طی این مدت خبر داد و افزود: با توجه به این اقدامات، انهدام باندهای موادمخدر در کشور 5 درصد رشد داشته و این درحالی است که شاهد کاهش 29 درصدی کارگاه‌های تولید شیشه در کشور و انهدام 185 کارگاه بودیم.

وی کاهش آمار شهادت ماموران از 14 نفر در سال گذشته به 2 نفر طی امسال و افزایش کشفیات را از جمله موارد هدفمند شدن مبارزه عنوان کرد و گفت: طی این مدت بیش از 298 هزار نفر دستگیر شدند که 207 تن از آن‌ها قاچاقچیان و خرده‌فروشان و مابقی معتادان متجاهر بودند.

کاهش قیمت تریاک همزمان با افزایش قیمت شیشه، هروئین و حشیش در کشور

افشار در ادامه با مقایسه قیمت مواد مخدر در دی ماه امسال و سال 93 گفت: هر مثقال تریاک در دی ماه امسال در خرید و فروش خرد با کاهشی یک درصدی همراه بود و این کاهش در خرید و فروش عمده به میزان 2 درصد نمود داشت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین هر 5 سانتی هروئین در بازار خرده فروشی به قمیتی در حدود 12 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که قیمت این مواد در دی ماه سال قبل 7 هزار و 773 تومان بود که این تغییر نشانگر افزایش 61 درصدی قیمت این مواد در خرده فروشی و افزایش 23 درصدی آن در فروش عمده هروئین است.

وی گفت: همچنین قیمت خرده فروشی حشیش در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته با رشدی 9 درصدی همراه بوده و از 2 هزار و 223 تومان به ازای هر گرم، به 2 هزار 432 تومان رسیده است و این درحالی است که قیمت عمده فروشی این مواد به نسبت مدت مشابه س4ال قبل از رشدی 2 درصدی حکایت دارد.

افشار خاطرنشان کرد: قیمت هر گرم شیشه نیز در دی 94، 68 هزار تومان خرید و فروش می‌شده و این قیمت در سال گذشته 30 هزار تومان بود؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم از شیشه، از 19 میلیون تومان در دی ماه سال 93 به 40 میلیون تومان در دی ماه سال جاری رسیده است.

چشم انداز تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از پرخطر به کم خطر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قیمت مواد مخدر در بازار، متاثر از عرضه و تقاضا است، کنترل پیش‌سازهای تولید شیشه را از عوامل افزایش قیمت این مواد دانست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تایید تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد پرخطر به کم‌خطر نیز گفت: بازدیدهای میدانی و آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که عدم دسترسی به پیش سازها به گرانی این ماده منجر شد و این گرانی، معتادان را به سمت استعمال حشیش و هروئین سوق داده است که ما از این تغییر استقبال می‌کنیم و با توجه به درمان هروئین به وسیله متادون، اقدام به راه‌اندازی 25 مرکز دی‌آی‌سی در تهران با ارائه خدمات متادون درمانی کرده‌ایم.

افشار خاطرنشان کرد: این تغییرات، چشم‌انداز تغییر الگوی مصرف از مواد پرخطر به کم‌خطر را پیشِ روی ما قرار داده است و امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آتی به طور قاطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.

اعتراض سفیر چین به مطرح شدن ورود «هروئین چینی» به بازار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تزریق شیشه و ورود هروئین چینی به بازار، ضمن رد هرگونه گزارش مکتوب در این خصوص گفت: مطرح شدن موضوع هروئین چینی در رسانه‌ها باعث اعتراض سفیر کشور چین در ایران شد و این درحالی بود که هیچ گزارش مکتوبی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد طرح چنین موضوعاتی، تنها به دلیل ترغیب مصرف کنندگان انجام می‌شود و این تغییر اسامی، یک تاکتیک برای جذب مشتری است.

افشار همچنین به برگزاری جلساتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بیمه سلامت و وزارت رفاه اشاره کرد و گفت: از عدم انجام وظایف وزارت رفاه گلایه‌هایی داشتیم که حمایت اجتماعی از معتادان بی بضاعت و ایجاد پوشش بیمه درمان اعتیاد برای معتادان از جمله آنها بود. طی جلساتی که با محوریت سازمان مدیریت انجام شد قرار بر این شده است تا اصلاحیه‌ای در این خصوص داشته باشیم. باید پوشش بیمه‌ای گسترش یابد و عمومیت پیدا کند تا برای انواع اعتیاد و معتادان قابلیت بهره برداری داشته باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان درباره انتقاداتی که در خصوص مرکز شفق و ساماندهی زنان معتاد مطرح می شود اظهار کرد: نزدیک به 400 نفر از زنان معتاد در شفق ساماندهی شدند و 60 نفر از آنها دارای خانواده‌هایی بودند که از آنها حمایت می‌کردند و ما آنها را به خانواده‌هایشان تحویل دادیم. اکنون 340 زن معتاد در مرکز شفق نگهداری می‌شوند و طی بازدیدهایی که از این مرکز داشتیم مشخص شد وضعیت بهداشت، نظافت و غیره نسبت به سایر مراکز بهتر بود البته یکی از ایرادات این است که فضایی برای حرفه آموزی در این مرکز ایجاد نشده و ما اقداماتی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود انجام دادیم.