در این گزارش، سعی شده با کنار هم قراردادن فتوشاپی چند عکس، نشان دهند که پرستاران خانم در کمپینی به نام «چالش روپوش» عضو شده‌اند؛ کمپینی که از پرستاران می‌خواهد یک عکس با روپوش پرستاری و یک عکس بدون حجاب خود را در فضای مجازی با اطلاعات کامل فردی منتشر کنند.

این در حالی است که تماس‌های خبرنگار «شرق» با سه بیمارستان در شهرهای مختلف، حکایت از آن دارد که این خبرسازی غیرواقعی است. یکی از پرستاران می‌گوید: ‌«با اینکه در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارم تا به حال اسم چنین چالشی را نشنیده‌ام. می‌توانم با اطمینان بگویم که در فیس‌بوک یا تلگرام چالشی به اسم روپوش نداریم».اما عکس‌هایی که این خبرگزاری کنار هم قرار داده تا «چالش روپوش» را به کمپین «آزادی‌های یواشکی» منتسب کند، تا چه حد می‌توانند بازتاب‌دهنده یک جریان غیراخلاقی باشند و تا چه حد خبرسازی هستند؟

این موضوعی است که یکی دیگر از پرستاران به آن پاسخ می‌دهد: «بعد از دیدن این خبر و انتشار آن در تلگرام، این هشتک را در شبکه‌های اجتماعی مختلف سرچ کردیم و چیز زیادی نیافتیم. مثلا در فیس‌بوک فقط یک مورد بود که البته آقا بودند و رویکرد طنزی داشتند و در اینستاگرام هم، از هفتادویک مورد نتیجه، عموما همه موارد، انتشار مجدد همین خبر بودند و از اصل ماجرا اطلاعاتی در دست نبود». برای این پرستار هم جالب است که چطور چنین شایعه‌ای می‌تواند به خبری چنین پربازدید در سایت‌های خبری رسمی بدل شود: «پرستارها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کاملا در‌گیر حجم بالای کار خود هستند و فرصت سرخاراندن ندارند و عجیب است که چطور باید به کمپینی عکس بدهند که می‌تواند آنها را از کار، بی‌کار کند».

یکی دیگر از پرستاران هم به «شرق» می‌گوید اصولا انتشار چنین عکس‌هایی به دلایل صنفی صورت گرفته است: «پرستاران در دریافت حقوق، اضافه‌حقوق و دیگر مسائل صنفی خود با مشکلات مختلفی درگیر هستند و شاید این خبر را منتشر کرده‌اند تا بگویند جامعه پرستاران چنین و چنان است و نباید به حقوق آنها توجه کرد!!»

این روزها بازنشر عکس‌های خصوصی کار سختی نیست، کافی است به پروفایل افراد رفته و انواع عکس‌های آنها را انتخاب کرده و کنار هم قرار بدهیم تا این‌طور به نظر برسد که فردی به دلایل خاصی اقدام به برداشتن روپوش خود، یا حجابش کرده. این در حالی است که عموم این عکس‌ها، خارج از محیط کار تهیه شده و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، حق انتشار آن را براساس منویات خود ندارند، خصوصا در حوزه جامعه پرستاری که از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند.