پیرهادی: در اقتصاد خردشهری ضعیف عمل کردیم

 در این دیدار که با ملاقات مردمی آغاز شد، شورایاری، هیأت امنا، ائمه جماعات مساجد و مسئولان محله حضور داشتند و وضع فعلی و مشکلات موجود محله استخر بررسی شد.

در این جلسه که با ارائه گزارش ها و طرح مشکلات مردمی آغاز شد، ابتدا «فلاحی»، دبیر شورایاری به بهره‌برداری نامناسب از بازار روز کریمی شیرازی اشاره کرد و گفت: این مرکز را به پیمانکار واگذار کرده‌اند و محل نگهداری کتاب شده، این در حالی است که نبود بازار میوه و تره بار مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است و قرار بود در اینجا بازار میوه و تره بار ساخته شود.

وی به نبود سالن ورزشی، سالن بحران و استخر در این محله اشاره کرد و گفت: در محله زمین های خالی زیادی داریم که هر کدام از مراکز ذکر شده می تواند در این زمین ها ایجاد شود.

 در ادامه مغاری، از دیگر اعضای شورایاری گفت: در خیابان 24 متری دو ملک معارض داریم که اگر تملک شوند، ترافیک سنگین این خیابان کمتر می شود و در خواست داریم به این موضوع رسیدگی شود.

همچنین «رام»، نایب رئیس دبیر شورایاری به کمبود درمانگاه در محله اشاره کرد و گفت: فضای مناسب برای احداث مراکز درمانی داریم و درخواست تأسیس درمانگاه را به ارگان مربوطه داده ایم ولی اقدامی صورت نگرفته است.

همچنین «صفایی»، مدیر محله استخر هم گزارش درباره وضعیت سرای محله ارائه و اعلام کرد: در یک سال گذشته هیچ مبلغی به سرای محله پرداخت نشده است و هزینه های امور جاری را به سختی تأمین می کنیم.

در ادامه «جعفری»، نماینده آموزش و پرورش به فرسودگی اتوبوس ها و مینی بوس‌ها اشاره کرد: وضعیت اتوبوس های محله نامناسب است و به علت فرسودگی این خودروها متأسفانه در حالت توقف نیز باید روشن بمانند و هوا را آلوده می کنند.

به گفته وی فضای بد اجتماعی پارک رازی که محل تجمع معتادان شده است.

همچنین «رفیع» عضو هیأت امنای مسجد قمر بنی هاشم بیان کرد در شهر ری دو مسجد نمونه داریم که گلدسته ندارند و توانایی مالی ساخت آن را هم ندارند.

وی افزود: اتوبوس های خط مترو به شهر ری از خیابان 24متری عبور نمی کنند، یک مسیر می روند و در برگشت، اتوبوس وجود ندارد.

به گفته «یوسفی» از دیگر اعضای شورایاری محله استخر، سرا و شورایاری باید به مردم خدمت رسانی کنند:«ما فعالیت‌هایی در زمینه صندوق قرض الحسنه و خیریه انجام داده ایم ولی متأسفانه گاهی اوقات نه تنها حمایت نشده ایم بلکه از سوی ناحیه و شهرداری مشکلاتی برای ما ایجاد کرده اند.»

به گفته شورایاران و فعالان محلی، در خیابان استخر دو بافت قدیمی وجود دارد که با محدودیت فضای سبز مواجه اند. آنها همچنین به مشکلاتی همچون خدمات ضعیف بیمارستان های واقع در محله، خدمات ضعیف اورژانس در سطح محله، کمبود مسجد و نانوایی و مشکل وجود موش ها و جانوران موذی اشاره کردند.

برخی مسئولان کاملا بی انگیزه‌اند

در ادامه این جلسه محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه و رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران، گفت: «بسیاری از مشکلات و مسائل به علت فاصله میان سازمان های نظارتی و اجرایی و مردم در سطح محلات ایجاد می شود، بارها به شهرداری انتقاد کرده ایم که مدیریت هزینه، صرفه جویی و عدم برگزاری برنامه های جشنواره ای و غیرضروری را در تمامی سطوح مدیریتی خود رعایت کند و وقتی از محله ها بازدید می‌کنیم و از مشکلات مردم مطلع می شویم این انتقاد جدی تر و پررنگ تر می شود.»

این عضو هیات رئیسه شورای شهر گفت: «فرآیند کاری ما در سطح محله ها به گونه ای است که عمدتاً مسائل با پیگیری زیاد حل می شود و علت این مسأله، سلیقه ای عمل کردن مدیران است و متأسفانه انگیزه مسئول مربوطه در روند بررسی و حل مشکلات مردم بسیار مؤثر است و برخی مسئولان کاملاً بی انگیزه عمل می کنند.»

پیرهادی تأکید کرد:«شهرداری در همه شرایط و با هر وضعیت مالی باید تقویت و کمک به نهادهای مردمی مؤثر مانند مسجد، سرا و بسیج را در دستور کار خود قرار دهد زیرا تفکر و نیروی انقلابی عمدتاً در این مجموعه ها پیش می رود و تربیت می‌شود.»

وی ضمن توضیح در مورد مشکلات مطرح شده گفت:«متأسفانه در اقتصاد خرد شهری ضعیف عمل کرده ایم و همیشه منتظر بوده ایم که شهرداری و شورای شهر تصمیم گیری و اجرا کند، در صورتیکه شورایاری باید نیاز و ظرفیت و فرصت های محله را شناسایی کند و با برنامه ریزی و به کارگیری نیروی مردمی و ظرفیت های شهرداری و سایر ارگان ها تولید خدمات و ثروت کند.»

وی همچنین گفت:«در خصوص نانوایی، درمانگاه و پارکینگ باید به صورت مشارکتی اقدام کرد و زمین های مناسب را شناسایی و برای مشارکت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده کنیم و مجوزات لازم از سازمان ها و نهاد های مربوطه راپیگیری کنیم و در آینده به نقطه ای برسیم که از شهرداری انتظار تسهیل گری داشته باشیم.»

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه ساخت اتوبان امام علی (ع)، اتوبان صدر و افزایش سرانه فضای سبز از اقدامات خوب شهرداری تهران بوده است گفت:«در حوزه حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوسرانی هزینه ها بسیار بالاست و متأسفانه دولت نسبت به وظایف خود در این زمینه عمل نمی کند و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرده است. امیدواریم با اقدامات مناسب مشکلات مردم در این زمینه بر طرف شود.»