هرویین چینی ورژن جدیدی از مواد مخدر

مواد مخدر یا همان مواد افیونی که به عامه از آن سخن گفته می شود به یک ترس همیشگی در میان خانواده ها تبدیل شده است، ترسی که در روح و ذهن پدر و مادرها رخنه کرده تا نکند پاره تنشان به آن مبتلا و در گرداب مواد فرو بروند اما متاسفانه با تلاش مسولین مربوطه در این حوزه همچنان میل استفاده از مواد مخدر در میان برخی جوانان وجود دارد و روز به روز نیز افزایش میابد.

مواد مخدری که نوع آن از گذشته تا به امروز در حال تغییر است یا به نوعی همراه با پیشرفت تکنولوژی این مواد نیز مدرن و مدرن تر می شوند تا از قافله پیشرفت جا نمانند، از تریاک تا گل ،کراک و هرویین و حال امروز نیز خبرهایی مبنی بر ورود هرویین چینی توسط چشم بادامی ها به کشور به گوش می رسد.

**هروئین چینی همان کراک ایرانی است؟!

هروئین چینی ماده مخدر جدیدی که این روزها با نام های مختلف در بین دستان توزیع کنندگان مواد جابه جا و بین معتادان توزیع می شود.

چینی ها اکنون پس از کپی کردن هر آنچه که به ذهنشان خطور می کرد به سراغ کپی کردن مواد مخدر آن هم از نوع هرویین روی آورده اند.

کپی از هر وسیله و یا ماده ای که به طور قطع برایشان بسیار ارزان قیمت تر از قیمت حقیقی آن شی برای مصرف کننده تمام می شود شیوه ی فعالییت چشم بادامی ها است، و در این بین هستند افرادی که بر اساس عادت به دنبال خرید ارزان قیمت آن هم به هر طریقی هستند غافل از اینکه همان شی یا ماده مصرفی در خانواده اگر نامرغوب باشد می تواند هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روحی به آنها ضربه وارد کند ،حالا با یک حساب سرانگشتی می توان به نتیجه ای بزرگ و أساسی برسیم چرا که مواد مخدر به خودی خود دارای عواقب خطرناکی هستند اما وای به روزی که همان مواد مخدر ناخالصی هایی افزوده شود.

به گفته ی برخی کارشناسان هرویین چینی همان کراک است اما قاچاقچیان مواد مخدر با زیرکی تمام و با توجه به اینکه مضرات کراک برای مصرف کنندگان مشخص شده است از این رو نام این ماده  مخدر را تغییر داده و روانه بازار کردند.

**هرویین چینی ورژن جدیدی از مواد مخدر

هروئین چینی در واقع ترکیبی از شیشه و هروئین و همان کراک ایرانی است که مخلوطی از شیشه و هروئین را تشکیل می‌دهد.

ذبیح الله حسینی نژاد داروساز و مسئول جامعه پزشکان ری درباره واردات هروئین چینی گفت: در واقع انحصار بازار ما را چینی ها گرفتند، آنها روی آوردند به بازار هروئین، که حتی در بازار اعتیاد هم، آن را تصاحب کنند.

حسین نژاد در ادامه عنوان داشت: افراد معتاد دنبال توجیه هستند و به دنبال چیز دیگری می‌گردند و برای اینکه بازار را قبضه کنند یک موضوع جدیدی را مطرح می‌کنند. مثل راحت مصرف کردن، غلظت بالا، و بسته بندی جدید، باعث ترغیب و تشویق و توزیع بهتر با قیمت پایین در دست فرد معتاد می‌شود. اعتیاد جهت خود را عوض می‌کند ،هروئین چینی جای شیشه را گرفته است.

وی تاکید کرد: هزینه‌ای که به کشور ما واردمی‌شود چند برابر هزینه جنگ تحمیلی است. با این تفاوت که جوان در آن زمان جان خود را برای جبهه هزینه می‌کرد و این جوان خود را به تباهی می‌کشاند و برای این امر حرفی برای گفتن ندارد صدمات روحی که به خانواده و دوستان و جامعه وارد می‌کند قابل مقایسه با دوران جنگ نیست.

حسین نژاد ادامه داد: اگر مواد وارداتی که به صورت تزریقی به سهولت و آسانی به دست فرد معتاد می‌رسد، فرد معتاد را با مقبولیت بیشتری به سمت این مواد می‌کشاند . اگر به شکل خوراکی و به شکل کشیدن این کار انجام می شد عوارضش کمتر بود ولی حالا تکرار سرنگ‌ها و اشتراک آن هم باعث به وجود آمدن عوارض چند برابر شده است. که در واقع می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد معتادان به سمت هروئین جدید کشیده می شوند.

به گفته یوسف دولتی، مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق، در حال حاضر تزریق "هروئین چینی” که از مشتقات شیمیایی شیشه است و به راحتی در آب حل می‌شود، شیوع بسیار بالایی پیدا کرده‌ است.

**هروئین چینی وجود دارد یا نه؟

اما و اگر های بسیاری درخصوص ورود و یا عدم ورود هرویین چینی در کشور وجود دارد و در تازه ترین اخبار اینگونه که به گوش میرسد چینی ها ورود این مواد وا به جد تکذیب کرده اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به برخی شایعات مبنی وجود هروئین چینی در کشور افزود: اعلام وجود هروئین چینی در کشور فقط بازی کردن برخی قاچاقچیان با بازار موادمخدر است چون قیمت مواد افزایش یافته قاچاقچیان با یکسری مواد و نام ها سعی می کنند جای خودشان را در بازار باز کنند.

وی تصریح کرد: ما گزارشی مبنی بر ورود هروئین چینی در کشور نداریم و این موضوع نیز باعث حساسیت سفیر چین در ایران شده و ما این موضوع را تائید نمی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در خصوص تزریق شیشه و ورود هروئین چینی به بازار، ضمن رد هرگونه گزارش مکتوب در این خصوص گفت: مطرح شدن موضوع هروئین چینی در رسانه‌ها باعث اعتراض سفیر کشور چین در ایران شد و این درحالی بود که هیچ گزارش مکتوبی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

**سقوط معتادان به ورطه نابودی

انواع مخدرها، هر چقدر دوز آنها بالا برود، میزان تخریب بیشتر می‌شود که این یکی از مضرات مواد مخدر است ، مخدرها به گونه‌ای هستند که اگر کنترل بر مصرف مدیریت نشود قطعا با بالا رفتن دوز مصرف، معتاد به ورطه سقوط و نابودی کشانده می‌شود و به همین دلیل ویژگی و خاصیت مخدر، سوء مدیریت در میزان مصرف و بالا رفتن میزان آن می‌شود، که فرد معتاد به تدریج متوجه سقوط و نابودی خویش در دام اعتیاد می‌شود.

جعفر بای جامعه شناس در خصوص مصرف مواد مخدر گفت: درجه تخریب در فرد معتاد بیشتر است، قیمت آن ضربه اقتصادی مهلکی وارد می‌کند، اقتصاد خانواده معتاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تبع آن اقتصاد جامعه هم بی‌تاثیر نیست.

وی افزود:از لحاظ بعد اجتماعی، فردی که کراک ایرانی یا همان هروئین وارداتی مصرف می کند، منفور و مغلوب و به انزوای کامل کشیده می شود، یعنی کارایی خود را به عنوان یک عنصر اجتماعی از دست می دهد، به گونه‌ای به حاشیه رانده شده و کاملا تبدیل به یک مصرف کننده بی خاصیت می‌شود و از یک انسان مولد، تبدیل به یک انسان مصرف کننده مرگ می‌شود.

بای اظهار داشت: مخفی شدن ، پنهانی بودن مصرف مواد مخدر وارداتی و . . .باعث شده تا آمار دقیقی از میزان مصرف و تعداد مصرف به علت زیر زمینی شدن این پدیده وجود نداشته باشد و همین امر موجب شده که هر روز آمارافراد معتاد در کشور افزوده شود و این یک معضل اجتماعی است.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: اگر بتوانیم روش مبارزه با مواد مخدر را با علنی سازی و نظارت کنترل کنیم و نگذاریم زیر زمینی شود، چون سازمان یافته و پنهان از چشم ما می‌شود و آمار شفاف و روشنی نداریم که به لحاظ علمی راه درمانی برای آن بیابیم ، بهتر است ما برای مبارزه با مواد مخدر از یافته‌های تحقیقات میدانی و پژوهشها استفاده کنیم.

بهتر است باور کنیم که مصرف مواد مخدر در هر نوع و به هر روشی هم روح هم جسم و هم شخصیت اجتماعی ما را از بین می برد که ای کاش هرچه زود تر مصرف آن ریشه کن شود.