راست و دروغهای سرطان‌

دکتر علی امین اصنافی فوق تخصص خون و سرطان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو اهواز در گفتگویی به برخی از این ابهامات در زمینه سرطان پاسخ داد . وی درباره بالا رفت آمار سرطان در کشور گفت: برای پاسخ به این سئوال باید آماری گردآوری شود که دو نکته مهم افزایش جمعیت و پیشرفت علم پزشکی در تشخیص زودرس سرطان ها در آن لحاظ شود ولی می توان گفت با توجه به صنعتی شدن جوامع و حرکت دنیا به سوی صنعتی شدن، آمار بدخیمی ها در کل دنیا رو به افزایش است زیرا الگوی غذایی بیشتر افراد به سمت صرف غذاهای آماده، فست فودها و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، پیش رفته است، بنابراین می توانیم بگوییم آمار سرطان در کل دنیا رو به افزایش است.  

این استاد دانشگاه در ادامه سرطان را بیماری درمان پذیر عنوان کرد و گفت:  برخی از سرطان ها کاملاً قابل درمان هستند و می توان از بروز برخی سرطان ها پیشگیری کرد. حتی بسیاری از سرطان های گوارشی و برخی از انواع سرطان های خون قابل پیشگیری است.

وی همچنین بیماری سرطان را متاثر از عوامل ژنتیکی و عوامل دیگر دانست و در توضیح بیشتر گفت: در برخی از سرطانها ژنتیک هم می تواند موثر باشد. مثلاً بعضی از سرطان های خون با برخی از مشکلات ژنتیکی ارتباط دارند. در این خصوص تاثیر عواملی مثل استرس بر این بیماری اما نتایج ضد و نقیضی وجود دارد اما شواهد مستدلی برای اثبات ارتباط بین استرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. واژه استرس در حالت کلی مبهم است چون از این کلمه برای بیان شرایط متعددی استفاده می شود. هنوز اطلاعات علمی قابل استنادی برای اثبات اینکه شرایط استرس زا باعث افزایش سرطان می شود، وجود ندارد.

وی همچنین گفت: تمام مواد شیمیایی در صورت استفاده طولانی مدت و بیش از حد می توانند به نوعی سرطان زا باشند.

دکتر علی امین اصنافی ورزش را سدی در برابر سرطان دانشت و گفت:  یکی از مهمترین نکات و مزایای فعالیت ورزشی منظم، تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن قوای جسمی و روحی بدن است. انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم، داشتن وزن متعادل، کم کردن مصرف روغن و افزایش سبزیجات و میوه در رژیم غذایی روزانه از بهترین راههای پیشگیری از سرطان است.

وی همچنین گفت: علت اضافه وزن افراد استفاده از غذاهای نامناسب است که باعث می شود فرد در معرض برخی از عوامل غذایی سرطان زا قرار بگیرد.

در نهایت این استاد دانشگاه عنوان کرد: تغذیه مناسب در کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار موثر است اما نمی توان گفت که به طور ۱۰۰ درصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند. تغذیه نامناسب و مصرف بیش از اندازه چربی یکی از عوامل ابتلا به سرطان محسوب می شود. جالب است بدانید بعضی از عفونتها زمینه ساز سرطان هستند و برخی دیگر از عفونتها، باعث ایمنی از سرطان در سنین بالاتر می شوند. ابتلا به سرطان به هیچ عنوان آخر کار نیست. با پیشرفت علم و کشف دست آوردهای نوین پزشکی امید های تازه ای در راستای کشف و درمان انواع مختلف سرطان ایجاد شده است.