حکایت تلخ بافت های فرسوده پایتخت نشینان

گرچه گشت و گذار در محله‌های قدیمی همیشه خاطره انگیز و آرامش بخش بوده اما مدت هاست بافت‌های فرسوده و قدیمی شهرها به تهدیدی جدی برای جان ساکنان آن تبدیل شده، محله‌هایی که بوی فرسودگی‌شان هر لحظه مشام مسئولان را می‌آزارد و همچون تهدیدی برسر مردم سایه انداخته‌اند.

 

تعدادی از شهروندانی که تصمیم می‌گیرند خانه‌های فرسوده و ناپایدار خود را نوسازی کنند، با مشکلات و مسائلی چون نداشتن اطلاع کافی از قوانین، آشنا نبودن با مختصات منطقه و پهنه های تعیین شده در طرح تفصیلی و سابقه ذهنی منفی از نوسازی، مواجه می‌شوند که یا آنها را در همان ابتدا از ادامه کار منصرف می‌کند و یا به سختی و با عدم رضایت مجبور می‌شوند کار را به پایان برسانند.

 

**پیچ و خم‌های اداری مانعی برای نوسازی

 

درحال حاضر ساخت و سازهای تهران به دلیل رعایت نشدن ضوابط ایمنی قدرت مقاومت در مقابل زلزله را ندارند و به نوعی فرسوده محسوب می‌شوند و این در حالی است که نوسازی بافت فرسوده در اولویت برنامه‌های مدیریت شهر پایتخت است اما به دلیل پیچ و خم‌های اداری روند نوسازی این بافت‌ها کند است و باید دید چه راهکاری را می‌توان برای تسهیل این روند بکار بست.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان‌های شهرداری تهران در صحن شورا افزود: خوشبختانه در صورت های مالی، سازمان نوسازی هیچ دخل و تصرفی نداشته و با وجود آنکه بیش از هزار میلیارد تومان بدهی  دارد صورت های مالی این سازمان واضح است.

 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوسازی بافت‌های فرسوده را یک موضوع ملی دانست و بر ضرورت همکاری و همدلی همه سازمان ها، نهادها و دستگاه‌های مرتبط در این خصوص تأکید کرد.

 

احمد دنیامالی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: باتوجه به عمق بافت فرسوده موجود در شهر تهران سازمان نوسازی نمی‌تواند به تنهایی حلال مشکلات باشد و دولت و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید نقش خود را ایفا کنند.

 

وی در ادامه افزود: از سوی شهرداری تهران اعلام شد که میزان بدهی دولت به شهرداری تهران در راستای تسهیلات نوسازی در نظر گرفته شده و برای نوسازی بافت فرسوده 400 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

پژمان پشمچی زاده،معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به مأموریت‌های تعریف شده برای سازمان نوسازی اظهار داشت:مدیریت شهرداری تهران دربافت‌های فرسوده کارنامه قبولی از خود به جا گذاشته است.

 

وی تصریح کرد:درست است که مباحث و طرح‌های مختلفی در احیای بافت‌های فرسوده مانند فروش اوراق مشارکت، فروش متری و وام بانک‌ها مطرح شده که البته به دنبال اصلاح این طرح‌ها و اجرای برنامه‌های عملیاتی بهتری هستیم اما همانطور هم که در شورای بازآفرینی مطرح بود محصول کار شهرسازی در موضوع بافت‌های فرسوده با طلب 500 میلیارد تومانی از دولت قابل قبول است.

 

پشمچی زاده با اشاره به فضای نامتعارف و کساد در بازار ساخت و ساز، افزود: در حالی که در فضای کنونی هیچ کمک و یاری از سوی نهادهای درگیر در نوسازی بافت‌های فرسوده به شهرداری تهران نشده اما مدیریت شهری بیش از توانش هزینه کرده است.