به گزارش فارس، خديجه محصلي، مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت: تنباكو همراه با كاغذ و فيلتر و برخي افزودنيها، مواد تشكيل دهنده سيگار است و در واقع سوختن اين مواد با هم، موجب پديد آمدن بيش از ۴ هزار ماده سمي و ۸۰ ماده سرطانرا مي شود.

محصلی با اشاره به اینکه دود سیگار دو جریان اصلی و فرعی است، افزود: جریان اصلی هنگام پک زدن، وارد دهان و ریه فرد سیگاری می‌شود و جریان فرعی که بسیار خطرناکتر است در فاصله پک زدن ها از نوک سیگار انتشار یافته و در محیط پخش می‌شود که هم اطرافیان فرد سیگاری از این دود استنشاق می‌کنند و هم در تنفس بعدی وارد ریه فرد سیگاری می‌شود.

به گفته وی، دود قلیان نیز از این امر مستثنی نیست و آسیبهای فراوانی را به همین ترتیب بر فرد مصرف کننده و اطرافیان وی وارد می‌کند.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه با مصرف هر نخ سیگار، ‌فرد سیگاری با ۳ نوع پدیده اصلی بیماری زا روبه رو می‌شود، ‌ اظهار داشت: سمیت حاد یا فوری مانند تنگی نفس، ‌ سمیت مزمن یا طولانی مدت مثل سرطان ریه و اعتیاد به ماده اعتیادآور موجود در سیگار یا اعتیاد به نیکوتین از عوامل اصلی بیماری زا است.

محصلی تصریح کرد: نیکوتین موجود در دود سیگار موجب افزایش واضح ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود زیرا بر اثر استعمال دخانیات، قلب مجبور به کار بیشتر شده و اکسیژن بیشتری نیاز دارد.

وي با تأكيد بر اينكه استعمال دخانيات باعث ناتواني جنسي و عقيمي در مردان ميشود، گفت: استعمال دخانيات عامل ۹۰ درصد سرطان هاي ريه و ۸۰ درصد برونشيت مزمن و ۲۵ درصد بيماري هاي اسكميك قلبي است و به طور كلي سيگار كشيدن بر روي تمام قسمت هاي بدن آثار سوء خود را ميگذارد از پوست كه باعث تيرگي و پيري زودرس در آن ميشود تا استخوانها كه باعث پوكي استخوان در آنها ميشود.