تجارتی پرسود از زنان باردار

 هرکسی در زندگی برای خود لحظات شیرینی دارد که حاضر است برای تکرار شدن آن لحظات هرکاری را انجام دهد و حتی بسیار هزینه کند ، یکی از ناب ترین لحظات برای یک زوج لحظه مادر و پدر شدن و از آن بهتر دیدن فرزندشان است .

 

مادر، 9 ماه انتظار می کشد تا لحظه در آغوش کشیدن فرزندش برسد و در این 9 ماه تنها یک چیز انتظارش را شیرین می کند ،آن هم دیدن جنین و شنیدن صدای قلب او در سونوگرافی است به همین دلیل است که وقتی متخصصان برایشان سونو تجویز می کنند با جان و دل حاضر هستند پول دهند تا فرزندشان را قبل از دنیا آمدن ببینند، حتی به راحتی با پیشنهاد هزینه های گزافی سونوگرافی سه بعدی برای اینکه زودتر از موعد مقرر اعضای بدن نوزادشان را تشریح نمایند موافقت می کنند و تنها در صورتی که وضعیت مالی مطلوبی نداشته باشند برای دیدن فرزندشان تا وقت دنیا آمدن صبر می کنند .

 

دیدن لحظات ناب و شیرین باعث شده بعضی از پزشکان سواستفاده کنند و روی سونوگرافی هر قیمتی را بگذارند و یا حتی به قول برخی افراد، پول خون پدرشان را طلب کنند تا مادری را به شوق آورند اما چرا باید برخی از پزشکان آشکار و پنهان ، سقف تعرفه ای این مراحل تشخیصی را رعایت نکنند و بیشتر از حق خود را طلب کنند؟

 

پزشکانی که ریش و قیچی را در دست گرفتند
جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عوامل دخیل درعدم رعایت تعرفه گفت : طبق آمار، 70 درصد جامعه پزشکی ومتخصصین تعرفه ها را به طور کامل رعایت یا حتی درصدی زیر مقدار تعرفه را اخذ می کنند (مثلا پزشکان عمومی کاملا زیر تعرفه ای که مصوب بخش خصوصی است را دریافت می کنند). حدود 10 درصد پزشکان به دلیل اینکه در بعضی سال ها تعرفه ها با تاخیر اعلام می شده است براساس تصوری که بر افزایش تعرفه ها داشتند آنها را دریافت می کردند.

 

وی افزود : واقعی نبودن تعرفه ها خود علتی برای عدم رعایت آن از سوی برخی پزشکان است که وقتی این تعرفه ها در مسیر واقعی شدن حرکت نمود بخشی از مشکلات این چنینی کمتر شد. معمولا در هر صنفی عده ای که تعدادشان بسیار اندک است براساس توقعات و برآوردهای خود ،خارج از سیستم عرف عمل می کنند که در این قسمت باید گروه های نظارتی پیگیری های لازم را برای جلوگیری از فعالیت این دسته از افراد داشته باشند.

 

تجارتی پرسود از زنان باردار
در برخی شبکه های اطلاع رسانی عنوان شده که متخصصان زنان و زایمان 10 برابررادیولوژیست ها پول سونوگرافی را دریافت می کنند از این رو جهانگیری در خصوص نظارت بر این بخش بیان کرد: این دریافت 10 برابری ممکن است مختص عده ای محدود از متخصصان باشد که از نظر ما کاملا تخلف است .

 

اولا به متخصصان زنان گفته ایم که حق دریافت تعرفه ای را برای سونوگرافی ندارند و اگر در مکان هایی این تعرفه را دریافت می کنند این بحث 10برابری مطرح نیست و این را یک ادعا می دانم هرچند که اگر مستنداتی برایش باشد حتما رسیدگی و برخورد خواهد شد. هر تعرفه ای در ایران اخذ می شود باید طبق تعرفه مصوب هیئت وزیران باشد که به بخش های مختلف ابلاغ شده است.

 

در نهایت باید سقف تعرفه رعایت شود و درصورت دریافتی بالاتر از تعرفه مصوب توسط هر گروهی تخلف حساب می شود و نباید انجام شود. همچنین اگر تعرفه توسط برخی از گروها که حق دریافت آن را ندارند گرفته شود ،طبق دستورالعمل وزارت بهداشت که دریافت کنندگان مجاز را تعیین کرده ،تخلف است.

 

همه نوع متخصص تنها در یک جا؟
جهانگیری در جواب این سوال که " با توجه به اینکه گفته می شود تنها 10درصد پزشکان تعرفه ها را رعایت نمی کنند اما چرا با مراجعه به بیشتر مطب ها اخذ تعرفه های 40 یا 50 تومانی را شاهد هستیم؟ " اذعان داشت : باید مجموعه پزشکان کشور را بصورت کلی نگاه کنیم چراکه نسبت به آمارها ، پزشکان عمومی در برخی از شهرستان ها از بیماران به دلیل توان مالی ضعیفشان ، تعرفه هایی پایین تر از تعرفه مصوب را دریافت می کنند. همچنین بحث عرضه و تقاضا در تهران با سایر شهرستان ها متفاوت است و می شود گفت که بین 30 تا 40 درصد متخصصان در تهران هستند، درصورتی که جمعیت تهران بین 30 تا 40 درصد جمعیت کشور نیست و حجم تمرکز متخصصان در تهران ،نظارت را سخت تر کرده است.

 

تخلفات سیستم های کهنه را دور می زنند
وی درخصوص نظارت بر این موارد عنوان کرد : هردستگاهی که وظیفه تولیت را برعهده دارد نظارت هم می کند. طبق سیاست های کلی ابلاغی و قانون، تولیت نظارت و برنامه ریزی با وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است که این امر هم به خوبی انجام می شود و سازمان نظام پزشکی هم همکاری های لازم را انجام می دهد و در صورتی که شکایتی صورت گیرد این سازمان به چگونگی دریافت تعرفه ها رسیدگی خواهد کرد. همچنین ستادی در این راستا تشکیل شده که اگر موردی در بخش بستری و سرپایی باشد پیگیری می کند .

 

جهانگیری ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل وسعت کار، متناسب نبودن زیرساخت های نظارتی با حجم کار در کشور (زیر ساخت های نظارتی از تکنولو‍ژی های نوین نظارتی به اندازه کافی برخوردار نیست) و کمبود کارشناسان مناسب ، برخی اوقات مواردی مثل عدم رعایت تعرفه از جانب تعداد اندکی از پزشکان را شاهد هستیم.

 

این گونه سنگ روی سنگ بند نمی شود
وی درباره نقش مردم در عدم رعایت تعرفه از سوی برخی پزشکان اظهار داشت : همکاری مردم در مراجعه به پزشکان در این امر بسیار مهم است. چراکه دیده شده برای اینکه بیماران در صف طولانی انتظار معاینه پزشک قرار نگیرند و توقعات خود را سریع تر برآورده نمایند با پرداخت مبالغی بیشتر از تعرفه مجاز به پزشک یا منشی این صف انتظار را برای خود کوتاه می کنند و خارج از نوبت درمان می شوند و این عدم هماهنگی مراجعین سرآغاز برخی عدم رعایت تعرفه ای خواهد شد. خواهش ما از مردم این است که در این راستا مطالبات خود را به حق رعایت کنند و برای اینکه زودتر به هدف خود برسند از مسیر اصلی و عرف خارج نشوند.

 

جاده تخلفات خراب می شود
جهانگیری بیان کرد : لازم است علاوه بر اطلاع رسانی عمومی و درخواست همکاری بیشتر‌‌از پزشکان ، قانون و سیستم نظارتی خود را گسترده تر و از حالت بازرسی خارج کنیم چرا که به دلیل وسعت کار ،اگر بخواهیم کارشناسان متعدد را به مطب ها بفرستیم بیشتر از یک یا دوبار در سال نمی توانیم بر روند کار پزشکان نظارت داشته باشیم از این رو برای تقویت این سیستم نظارتی با همکاری سازمان ها بیمه گر ، انجمن های علمی تخصصی ، نظام پزشکی ، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به طراحی سیستم هایی با تکنولوژی های روز و بحث های فرآیندی پرداخته ایم تا دسترسی به مسیر تخلف آسان نباشد.

 

صندلی های خاک خورده پزشکان در مناطق کم برخوردار
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره لزوم بهره مندی یکسان تمام مناطق کشور از پزشکان متخصص تصریح کرد : برای ایجاد انگیزه در ارائه خدمات بیشتر به متقاضیان ازسوی شهرستان ها تمهیداتی را با وزارت بهداشت اندیشیده ایم که باعث شده امروزه نسبت به قبل در تمرکز متخصصان در مناطق مختلف آمارهای بهتری را داشته باشیم همچنین طرح تحول و اصلاح تعرفه ها به بیشتر کردن رویکرد متخصصین به شهرستان ها و دسترسی راحت تر مردم به خدمات کمک شایانی کرده است.

 

وی افزود : باید بتوانیم با ایجاد یک بستر رقابتی عادلانه، زمینه رعایت حقوق مردم فراهم شود، چون گاهی اوقات مردم برای گرفتن یک خدمت مجبور به سفر می شوند که این سفر علاوه بر مسائل مختلف هزینه هم دارد اما اگر بتوانیم انگیزه را برای متخصصان ایجاد کنیم که به این محل ها برای ارائه خدمت بروند قطعا هزینه های آنها کمتر خواهد شد و مراقبت های آنها کیفیت بیشتری خواهد داشت بر این اساس تدابیری باید اندیشیده شود مثل ایجاد اقدامات انگیزشی برای داشتن یک توزیع مناسب و عادلانه از متخصصان در سراسر کشور.

 

نظام پزشکی ها به هوشند!
جهانگیری درباره پیگیری شکایات و اطلاعات رسیده به سازمان نظام پزشکی اظهار داشت : در بحث شکایت یا اطلاع رسانی به سازمان نظام پزشکی باید گفت که شکایت را پاسخ صد درصد می دهیم (چراکه باید پرونده بسته شود) و اطلاع رسانی را به مناسب آن، اطلاع رسانی می کنیم .

 

حدود 200 نظام پزشکی در سراسر کشوروجود دارد که این دسترسی را برای مردم آسان نموده است و این موضوع برای اطلاع رسانی یا حتی شکایت برای عدم رعایت تعرفه ها یا هر موضوع دیگری که در بحث روابط شغلی و.. وجود دارد مهیا است .