مجید روحی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در برنامه نبض شبکه خبر با موضوع وضعیت تجهیزات پزشکی در شرایط بعد از تحریم ها گفت: مهم‌ترین مشکل تولید داخل، بحث حمایتی است، این در حالی است که ما توان پوشش و ارائه خدمات به کل کشور را داریم. همچنین وضعیت معوقات از وزارت بهداشت و دیرکرد بیمه‌ها در پرداخت خدمات ارائه شده یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

روحی گفت: در بحث تحریم‌ها، تولیدکنندگان حامیان دولت بودند و با تمام کمبودها ساختند و بازار را تأمین کردند. ولی متأسفانه عطش خرید کالاهای خارجی در وزارت بهداشت وجود دارد و با توجه به اینکه برخی محصولات با استانداردهای روز دنیا موجود است ولی خود مسئولان به سمت خرید کالای خارجی گرایش دارند.

وی افزود: خبرها حاکی از این است که بعد از تحریم‌ها ممکن است دوباره به سمت کالاهای خارجی بروند و حالا که دغدغه‌های تحریم برداشته‌شده، نگاه به تولید داخل کمرنگ شود.

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم شرکت‌های خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور هستند، خیال خامی است و باید همه به مفهوم واقعی از تولید داخل حمایت کنند.

روحی گفت: اگر یک بودجه خاص در تجهیزات پزشکی گذاشته شود و در جهت حفظ و بالا بردن توان از تولیدکنندگان داخلی حمایت صورت بگیرد، قطعاً می‌توانیم در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کنیم و می‌توانیم رقابت داشته باشم. درها را بی‌رویه بر روی کالاها خارجی و اروپایی باز نکنیم و بیایید به نیروی داخل تکیه کنیم.

در ادامه حسین صفوی مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به مهم‌ترین مشکلات تولید در کشور گفت: شیب تولیدات داخل و درخواست احداث واحدهای تولیدی در کشور افزایش داشته و مهم‌ترین موضوع در این حوزه بحث کیفیت تجهیزات است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود فرصت بسیاری خوبی برای ارتقا کیفیت محصولات فراهم‌شده است. ما در کشور بیش از 500 واحد تولیدی داریم که بیش از 95 درصد آن‌ها خصوصی هستند و بسیاری از محصولات باکیفیت موجود در بازار تولید همین شرکت‌هاست.

صفوی افزود: وضعیت کیفیت تجهیزات پزشکی در ایران با توجه به 30 میلیون دلار صادرات این تجهیزات در سال باید بهبود پیدا کند و روند صادرات ارتقا و این رقم افزایش داشته باشد.

صفوی در پاسخ به این سؤال که چرا مراکز درمانی و دولت به خرید کالاهای خارجی رغبت بیشتری دارند گفت: تعدادی از محصولات موجود در بازار استانداردهای لازم را دارند؛ ولی مهم‌ترین بحث در کیفیت تجهیزات پزشکی است و اگر کالاهای ساخت داخل نیز باکیفیت و تکنولوژی روز دنیا تهیه‌شده باشد حتماً در سیستم وزارت بهداشت بیشتر استفاده خواهد شد.

وی افزود: برای حفظ دست آوردهایی که در شرایط سخت تحریم داشته‌ایم لازم است که با تکیه‌بر توانمندی داخلی به صادرکننده تکنولوژی تبدیل شویم.

وی اظهار داشت: ارتباط با کشورهای دیگر صرفاً گرفتن تکنولوژی و واردات نبست و تعامل با بازارهای دیگر باعث ارتقا کیفیت و افزایش تولید و صادرات نیز خواهد شد.

در ادامه یعقوب زاده رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از تولید داخل گفت: وضعیت موجود در برخی از صنایع بسیار خوب بوده است و بیش از 20 شرکت فعال در بحث صادرات داریم؛ در موضوع حمایت از تولید داخل باید وضعیت تغییر کند و این نگاه مثبت تر از گذشته باشد.

وی درباره واردات بی‌رویه و ضربه آن به تولید داخل گفت: بسیاری از مطالبات ما از دولت باقی‌مانده است، دولتی‌ها و بیمارستان‌ها خصوصی نیز از محصولات ایرانی استفاده می‌کنند اما این کار نیاز به فرهنگ‌سازی و الگوسازی است.

وی افزود: بحث انتقال تکنولوژی در بسیاری از قراردادها لحاظ نمی‌شود و بعضاً مجبور می‌شویم بازار را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم.

ابوالفتح صانعی نائب رئیس واردکنندگان تجهیزات پزشکی مهمان تلفنی این برنامه بود و گفت: تجهیزات پزشکی یک طیف گسترده‌ای است و ما در بحث تولید کالاهای عمومی بسیار موفق بوده‌ایم و قبل از اتاق عمل نشانه‌های تولید داخل را فراوان می‌بینیم ولی در بحث‌های تخصصی حضور کالاهای داخلی را کمتر می‌بینیم.

ادامه داد: ما در اتاق عمل که کالاهای تخصص و فوق تخصصی مصرف می‌شود نمی‌توان از کالاهایی استفاده کرد که استانداردهای لازم را ندارند و یا ممکن است مشکل ساز باشند.

وی افزود: تمرکز واردکننده روی کالاهایی است که ضرورت واردات آن نیاز است. وزارت بهداشت آن‌قدر بر روی واردکننده‌ها فشار آورده‌ است که بخشی از واردکنندگان به سمت تولید گرایش پیداکرده‌اند.

صانعی گفت: بیش از 60 درصد تجهیزات پزشکی وارداتی است و بحثی که مشکل ساز آن این است که بعضی از تجهیزات پزشکی از کشورهایی تهیه می‌شود که کیفیت لازم را ندارد.