امید به تاثیر مثبت دوران پسابرجام در نوسازی بافت فرسوده/ موضع گیری مبهم دولت در نوسازی این بافت

گروه اجتماعی- عباد الله فتح الهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با اشاره به نیاز محلات بافت فرسوده به پروژه های محرک توسعه خاطرنشان کرد: موضوع اقتصاد، بر تمامی ابعاد بر بافت های فرسوده همانند سایر موضوعات سایه انداخته است. زمانی که ساخت و ساز در شهر تهران به دلیل مشکلات اقتصادی دچار افت می شود، بافت فرسوده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

وی با بیان این که پروژه های محرک توسعه، پروژه هایی است که بتوان برای آنها توجیه اقتصادی مناسبی در چهارچوب بافت فرسوده تعریف کرد، ادامه داد: مطالعات مناسبی در مورد پروژه های محرک توسعه صورت گرفته و حتی برخی از این پروژه ها به سرمایه گذار نیز معرفی شده است. اما فقدان نقدینگی منجر به این شده است که این پروژه ها را به سمت رکود ببرد.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با تاکید بر این که در تلاشیم امکانات شهرداری و دولت را در محله های بافت فرسوده هماهنگ کنیم، خاطرنشان کرد: در این صورت می توان توجیه اقتصادی مناسبی برای سازندگان بافت ایجاد کرد. این افراد نه مسئولیت حاکمیتی دارند و نه مسئولیتی برای خدمات رسانی شهری بلکه باید حداقل سودی را بتوانند شناسایی کنند تا سرمایه خود را در این بخش وارد کنند.

وی با اشاره به این که تک پلاک سازی در محله های بافت فرسوده توسط مالکان انجام می شود، گفت: اما پروژه های محرک توسعه سرمایه گذاری می خواهد که فراتر از مالک سرمایه گذاری کرده و در افق پروژه سود حداقلی را برای خود تامین کند.

فتح الهی با ابراز امیدواری نسبت به این که رفع تحریم ها منجر به فعال شدن حضور دولت در نوسازی بافت فرسوده شود، عنوان کرد: سازمان نوسازی از دولت  در این زمینه به صورت جدی توقع دارد زیرا زمانی که نوسازی ناوگان های حمل و نقل و فعال کردن بخش خودرو را به صورت روشن مطرح می کند نباید موضع گیری اش در مورد بافت فرسوده مبهم باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به مسکن اجتماعی به عنوان یکی از برنامه های دولت گفت: امید داریم مصداق واقعی مسکن اجتماعی را در نوسازی بافت های فرسوده شهری کشور شاهد باشیم. خوشبختانه در دولت فعلی فضای مثبتی برای گفت و گو در مورد بافت فرسوده ایجاد شده است اما تا کنون منابع به این حوزه تزریق نشده و گفت و گو ها به ثمر نرسیده است.