ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با بیماری زیکا اظهار داشت: فرق این بیماری با ابولا و مرس این بوده که انتقال انسان و انسان آن ثابت نشده است. در حالی که اگر انتقال آن از این طریق باشد جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه بیماری زیکا شرایط ابتلا به آن با ابولا متفاوت است افزود: برای مبتلا شدن به این بیماری یک عامل یا فاکتور لازم بوده که آن هم گزش پشه است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس بیماری زیکا سال 1945 در جنگلی به همین نام کشف شد که تا 70-60 سال پیش محدود به منطقه آفریقا بود ولی به تدریج به سواحل جنوبی شرقی آسیا و سایر نقاط راه یافت. به طوری که در چند ماه اخیر در آمریکای جنوبی نیز گزارش شده است.

حریرچی گفت: تاکنون این بیماری در آفریقای شمالی و خاورمیانه دیده نشده ولی در برخی از مناطق کشور ما حامل یا حشره مربوط به این بیماری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به این بیماری آگاه بود و به دقت آن را تحقیق کرد افزود: تاکنون موردی از ابتلا به این ویروس در کشور نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آمار آنفلوانزا در کشور محرمانه نیست گفت: دوستان در این حوزه تاکنون موارد را اعلام کرده‌اند ولی قرار نیست نتایج به تفکیک استان‌ها اعلام شود چرا که این مسئله نگرانی ایجاد کرده و گاهی کم تدبیری منجر به اتفاقاتی که ضرورت ندارد همچون تعطیلی مدارس می‌شود.

حریرچی در ادامه در رابطه با حضور وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرد: یک سال و نیم پیش موسی‌الرضا ثروتی سوالی از وزیر بهداشت داشت که در کمیسیون بهداشت به وی پاسخ داده شد ولی ایشان گفت که قانع نشدم و درخواست طرح سوال در صحن علنی کرده که امروز وزیر بهداشت به این مسئله پاسخ می‌دهد.