بررسی لایحه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران موضوع یکی از دستورات جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود که پس از بررسی و اعمال نظرات اصلاحی با تاکید بر اینکه این لایحه برای حفظ عزت و جایگاه زنان در جامعه تدوین شده است و هیچ ارتباطی با تفکیک جنسیتی ندارد به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح، گفت: لایحه مورد بررسی بر اساس الزام شورای شهر تهران به سبب اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است و پس از بررسی های متعدد و اصلاحات لازم به صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه این لایحه حائز نکاتی ایجابی است و موضوعات برخوردی در این لایحه وجود ندارد گفت: موضوعات در قالب ۴ راهبرد به گونه ای تنظیم شده است که نظام پذیرانه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در تشریح راهبردهای لایحه تصریح کرد: نخستین راهبرد بر گسترش فرهنگ عفاف وحجاب با رویکرد ترویجی، آموزشی و تبلیغی تاکید دارد و ضمن اینکه راهبرد دوم آن مناسب سازی فضاهای شهری و توسعه اماکن و زیرساخت ها در زمینه عفاف و حجاب را بیان می کند.

ناصحی ادامه داد: سومین راهبرد تعیین شده حمایت از سازمان های مردم نهاد، کانون ها و گروه های همیار اجتماعی و افزایش مشارکت های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب و بهره گیری از ظرفیت مشارکت های اجتماعی است و آخرین راهبرد آن نیز به موضوع اقدامات نهادی و بین بخشی می پردازد.

 

مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص پس از تشریح لایحه مطرح شده گفت: این لایحه می تواند پیش بینی های شورای عالی انقلاب فرهنگی را محقق کند ضمن اینکه شهرداری پس از این لایحه باید برنامه دقیق تر و عملیاتی تر خود را بر اساس این لایحه ارائه کند.

 

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در برنامه های مرتبط با عفاف و حجاب باید حرکت بیشتر به سمت اقدامات ایجابی باشد تا اقدامات برخوردی در قالب پیشنهادی اظهار داشت: می توان در موضوع مرتبط با گسترش فضاهای عمومی، ورزشی و پارکها موضوع مکانهای خدماتی و تجاری را نیز اضافه کنیم تا بر اساس آن بتوان مراکز خرید و تجاری ویژه بانوان ایجاد کرد.

 

احمد دنیامالی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه تاکید کرد: موضوع عفاف و حجاب موضوع ظریفی است و نباید به گونه ای برداشت شود که موضوع تفکیک جنسیتی مطرح است.

 

وی تصریح کرد: هدف از بیان این موضوع در شورای شهر تهران عزت و جایگاه زنان است و پیشنهادات مطرح شده توسط اعضای شورای شهر تهران صرفا به دلیل ایجاد راحتی برای زنان و خانمها است.

 

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم تدوین طرح به گونه ای که موضوع تفکیک جنسیتی از آن برداشت نشود تاکید کرد و در قالب پیشنهادی اظهار داشت: در لایحه ارائه شده تکالیف مشخصی برای حوزه حمل و نقل عنوان شده است که با توجه به امکانات و ظرفیت های این حوزه قابلیت گسترش دارد.

 

وی اظهار داشت: می توان شهرداری را مکلف کرد که بر اساس ظرفیت های خود در حوزه حمل و نقل عمومی در زمانی خاص برنامه عملیاتی در حوزه حجاب و عفاف را به شورا ارائه کند.

 

احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورا در این خصوص اظهار داشت: در شورای شهر تهران باید طرح هایی به تصویب برسد که قدرت عملیاتی شدن داشته باشد و در چنین طرح هایی می توان بررسی کرد که آیا طرح قابلیت اجرایی شدن دارد.

 

وی با بیان اینکه برخی از اقدامات ذکر شده در این لایحه تنها صرف هزینه است، گفت: باید بر آیتم های ارائه شده در لایحه دقت شود.

 

این عضو شورای شهر بر لزوم همایش زدایی از شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: همایش ها و جشنواره ها کارهای تکراری هستند که نتیجه مشخصی را هم ندارد.

 

حکیمی پور در خصوص پیشنهاد ایجاد مراکز خرید اختصاصی بانوان اظهار داشت: بهترین تفریح خانواده های ایرانی خرید است و نباید شورای شهر با تصمیم گیری خود کاری کند که نتیجه معکوس در جامعه داشته باشد.

غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص گفت:موضوع عفاف و حجاب موضوعی است که تنها با یک لایحه، سمینار و نشست تغییری در آن ایجاد نمی شود.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت ها و بسترهای گسترش عفاف و حجاب در شهر تاکید و تصریح کرد: با سطح پایین ظرفیت ها در حمل و نقل عمومی حتی اگر خانمی بخواهد از مترو استفاده کند قطعا نمی تواند شرایط شرعی را رعایت کند.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در چنین شرایطی حتی یک ریال هزینه هم نباید در بخش غیر زیرساختی انجام شود زیرا قطعا این هزینه موثر نیست.

ناصر امانی، معاون شورای شهردار تهران با اعلام موافقت شهرداری با این لایحه اظهار داشت: برنامه های ارائه شده در این لایحه و هزینه های آنها در این لایحه همچون همایش ها و جشنواره ها موضوعی مرتبط داشته ضمن اینکه تعداد آن به صورت منطقی تنظیم شده است.

 

وی اظهار داشت: اگر نقصی هم در این لایحه وجود داشته باشد، نقطه قوت آن این است که اقدامات پراکنده در بخش های مختلف شهر در حوزه عفاف و حجاب را همراستا می کند و می تواند به عنوان سندی مکتوب مورد استفاده قرار گیرد.

 

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه می توان موضوع ایجاد مراکز خدماتی و تجاری را در جایی که امکان آن وجود دارد اضافه کرد.

 

وی همچنین بر عدم کارآمدی همایش ها و جشنواره ها تاکید کرد.

 

در پایان، این دستور جلسه با اصلاحات و اعمال نظرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.