سراهای محله باید به طور تدریجی خودگردان شوند
گروه اجتماعی-بررسی مشکلات محله شاهد واقع در منطقه ٧ که با حضور مسئولین ، معتمدین و اهالی محله که در نشستی با اقای دکتر محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران برگزار گردید.

 

به گزارش افکارخبر،این جلسه با ملاقات مردمی آغاز شد و شهردار منطقه و مسئولان محلی، گزارش هایی از وضع فعلی و مشکلات موجود ارائه دادند.
 
صباغچی، دبیر شورایاری محله شاهد، به علت وسعت زیاد محله شاهد، آن را نیازمند مساعدت ویژه ای دانست و افزود: حدود 58 هزار نفر جمعیت، 390 شهید، 20 مدرسه، 11مسجد و 70 هیئت مذهبی در محله هستند که باید با آنها در ارتباط باشیم.
 
وی گفت: محله را به 22 بلوک تقسیم کرده ایم و برای هر بلوک یک مسئول تعیین کرده ایم که مشکلات را به شورایاری منتقل می کنند و سعی می کنیم در تعامل با شهرداری ناحیه و منطقه مشکلات مطرح شده را برطرف کنیم.
 
صباغچی اشاره کرد: تعامل اهالی با سرای محله شاهد بسیار مطلوب است ولی  هیچگونه کمک مالی و سخت افزاری به سرا نمی شود و همین تجهیزات موجود نیز توسط اعضای شورایاری تأمین شده است. از ابتدای سال، 10 میلیون تومان تصویب شده به حساب شورایاری واریز نشده و گاهاً هزینه های جاری را اعضا پرداخت می کنند.
 
کیانی نژاد، از اعضای شورایاری گفت: کسانی که برای درمان به بیمارستان کودکان بهرامی از شهرستان می آیند و محلی برای اسکان ندارند، در حسینیه کیانی نژاد اسکان داده می شوند و عملا در نقش یک همراه سرای مردمی و رایگان عمل می کند.
 
فرجام، عضو هیات امنای شورایاری محله هم گفت: سه خروجی از بزرگراه امام علی (ع) به شهید مدنی داریم که یکی بسته است و مردم به علت برون رفت از این راه، در مسیر دیگری به خلاف جهت حرکت می کنند و این مشکل باعث تصادف می شود و باید آن مسیر بسته باز شود.
 
به گفته وی همچنین یکی از درخواست های مردم این است که حاشیه  اتوبان امام علی (ع) که محل تجمع معتادین شده پاکسازی شود.
 
ساکنان محلی حاضر در این مجله به این نکته هم اشاره کردند که محله شاهد  با وجود زمین های خالی، زمین ورزشی بزرگ ندارد، در حالی که بعضی زمین ها را می توان آسفالت و قابل استفاده کرد. به گفته آنها، سالن های ورزشی موجود در محله هیچ خدمات ارزان قیمتی به تشکل ها و گروه های هدف ارائه نمی دهند.
 
همچنین در این محله در بعضی خانه ها هنوز کنتور تفکیک نشده و هزینه ها به صورت تصاعدی بالا می رود که پرداخت آن برای اقشار ضعی ساکن در محله بسیار سنگین است. وجود تیر برق هایی که در مکان های نامناسب قرار دارند از دیگر مسایلی است که ساکنان محلی در پیگیری آن به نتیجه نرسیده اند. 
 
در جلسه دیدار مردمی در محله شاهد، ضرورت تملک یا عقب نشینی بعضی املاک برای حل مشکل ترافیک هم مطرح شد و کیانمهر، عضو هیات امنای محله شاهد در این باره گفت: سه راه قاسم آباد به پایین اکثر خانه ها عقب نشینی کرده اند و فقط 12 ملک معارض باقیمانده است که اگر تملک شوند و یا به گونه ای عقب نشینی کنند، مشکل ترافیک محله حل می شود.
 
وی افزود: عوارض پسماند حسینیه ها را باید برای کمک به امور دینی حذف کرد.
 
 به گفته وی این  محله ناامن و حضور نیروی انتظامی و امنیتی در سطح محله کمرنگ است: کلانتری می گوید اگر شهرداری کانکس در اختیار ما قرار دهد، نیروهای خود را در نقاط محله مستقر می کنیم.
 
 قاسمی از دیگران فعالان محلی حاضر در جلسه درباره حوزه فرهنگی و برنامه های مرتبط با آن گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ برنامه ریزی دقیقی نکرده ایم و این مشکل باعث شده خروجی خوبی نگیریم و برخی منتقدان بگویند که اصلا کار فرهنگی انجام نشده است.
 
در ادامه این جلسه مدیر خانه خدمات اجتماعی محله شاهد، هم پیشنهاد داد محله های آسیب پذیر اعتباری برای کمک به افراد کم برخوردار ساکن در محل در اختیار داشته باشند.
 
وی افزود: در این محله افراد نیازمند زیاد داریم که متأسفانه فقط می توانیم کارت نان به آنها دهیم و تقاضای آنها فراتر از اینهاست.
 
 در ادامه از سوی حاضران در جلسه به مشکلاتی همچون پرسع زدن معتادین گرمخانه مستقر در محل و ایجاد فضای نامناسب اجتماعی، نبود حداقل امکانات برای خانه کودک و سایر خانه ها، کوچک بودن ساختمان سرا و  محدودیت فضای فعلی، ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و شهرداری اشاره شد.
 
پس از سخنان شورایاران و فعالان محلی، دکتر محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر از رویکرد اجتماعی و ارزشی مادران شهیدان صباغچی و صادق  زاده که هرکدام دوفرزند را تقدیم انقلاب کردند، تجلیل و خاطره ای از هر دوی آنها برای جمع مطرح کرد.
 
 وی در ادامه گفت : محله شاهد منطقه 7 جزو قدیمی ترین محلات شهر تهران است و اهالی بسیار خونگرم و همراهی دارد، طرح نصب تابلوی شهدا در کوچه های شهر تهران که در سال 86 شروع شد، افتتاحیه اش از خیابان شهید محمودی محله شاهد بود و به برکت شهدا در حال حاضر، هزار عکس در سطح تهران نصب شده است.
 
عضو هیات رییسه شورا ضمن توضیح در مورد مشکلات مطرح شده گفت: محاسبه کرده ایم تمام مطالبات خرد مراکز مردم نهاد مانند: مساجد، بسیج، سرای محلات و مدارس در مقابل هزینه یک پروژه عمرانی، بسیار ناچیز است و از شهردار تهران خواسته ایم به جای برگزاری برنامه ها و جشنواره ها که آورده فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی ندارند به این مطالبات رسیدگی و پاسخگو باشند.
 
وی ادامه داد: ما معتقدیم عدالت یعنی اینکه کارهای عمرانی بزرگ و مطالبات خرد هر دو همزمان انجام شوند و باید بدانیم زمانیکه مردم مشکلات رفاهی نداشته باشند، آن زمان کارهای فرهنگی موثرتر خواهد بود.
این عضوشورا تاکید کرد که تجهیز سراهای محلات وظیفه شهرداری است و موضوع خودگردانی سرا باید به تدریج اتفاق بیفتد.
 
رییس کمیته نظارت شورا گفت: باید بودجه بصورت مصوب سراها پرداخت شود و با تعیین ضریب تورم و ضریب کاهش، این بودجه را رفته رفته کم کنیم و اجازه دهیم سراها فعالیت خود را باکیفیت بهتر و دغدغه کمتر ادامه دهند.
 
وی افزود: شورایاری به شورای شهر وابسته تر است تا به بدنه شهرداری و باید این تعامل را افزایش دهیم تا مطالبات مردم را زودتر پاسخگو باشیم.

photo_2016-02-06_16-34-39

photo_2016-02-06_16-34-32

photo_2016-02-06_16-33-40

photo_2016-02-06_16-33-27