درآمد دولت از جریمه های رانندگی!

بودجه دولت معمولا برای ما گنگ و دشوار است. مثلا برایمان سخت است که بفهمیم 307 هزار میلیارد تومان درآمد و مخارج دولت از کجا به دست می آید و خرج چه چیزی می شود. اما برخی از درآمدهای دولت است که به خوبی لمس می کنیم. چون این پول ها را از جیب پرداخت می کنیم. اگرچه برخی از این ارقام برای ما زیاد به نظر می رسد اما سهم اندکی در درآمدهای دولت دارد. این نوشته به معرفی برخی از درآمدهای دولت می پردازد.

تعویض خودرو1800 میلیارد تومان

درآمدی است که دولت از تعویض خودرو به دست می آورد.وقتی که قصد دارید خودروی خود را تعویض کنید، باید مالیاتی به عنوان «مالیات بر نقل و انتقال» بپردازید. دولت پیش بینی کرده است از این محل، حدود 743 میلیارد تومان درآمد کسب کند. شماره گذاری خودرو هم مشمول مالیات است که دولت قصد دارد 771 میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد. هزینه تعویض پلاک، از دیگر هزینه هایی است که به هنگام تعویض خودرو باید بپردازید. دولت از این محل نیز 322 میلیارد تومان درآمدزایی می کند. مجموع این درآمدها می شود 1.8 هزارمیلیارد تومان، حدود 5 هزارم کل درآمدهای دولت.

هوشمند سازی کارت ها540 میلیارد تومان

درآمدی است که دولت از هوشمندسازی کارت ها کسب می کند.بعید است کارتی داشته باشید و نیازی به هوشمند سازی آن نباشد، خواه می خواهد کارت ملی باشد یا گواهینامه یا کارت مشخصات خودرو. این روزها که بحث هوشمند سازی کارت ملی داغ است، دولت از این محل حدود 300 میلیارد تومان درآمد کسب می کند. البته این درآمد صرف هزینه های صدور این کارت می شود و گفته می شود دولت هم 3 برابر این مبلغ را می پردازد.  تبدیل گواهینامه های عادی به هوشمند مسئله دیگری است که دولت از آن 160 میلیارد تومان به دست می آورد. هوشمند سازی کارت مشخصات خودرو نیز در این سال برای دولت 80 میلیاردتومان درآمد به همراه دارد.

جرایم رانندگی2800 میلیارد تومان

درآمدی است که دولت از جرایم رانندگی به دست می آورد. اگرچه دولت و نیروی انتظامی بارها و بارها اعلام کرده اند که منظور از جرایم رانندگی کسب درآمد نیست  اما به هر حال برای دولت درآمد دارد. درآمدی به مراتب بیشتر از درآمدهای بالا. دولت در سال 95 پیش بینی کرده است که 2هزار و 800میلیارد تومان درآمد از محل جرایم رانندگی کسب می کند. این رقم در سال قبل 2200 میلیارد تومان بوده است. البته گویا افزایش نرخ جریمه که به تازگی در مورد آن صحبت شده است، منظور نشده است و گرنه ارقام به شدت بالاتر از میزان فعلی خواهد شد. با این حال آنچه مهم است دولت با این مبلغ می تواند بخشی از هزینه های خود را جبران کند.

مالیات فروش سیگار445 میلیارد تومان

مالیاتی است که دولت از فروش سیگار دریافت می کند. این مالیات در مقایسه با سایر کشورها بسیار اندک است. چراکه بخش عمده ای از سیگار کشور به صورت قاچاق وارد و مصرف می شود.

جریمه غیبت سربازی3000 میلیارد تومان

جریمه زمان غیبت مشمولان است، این همان مبلغی است که به عنوان فروش سربازی به حساب دولت واریز می شود.3هزار میلیارد تومان درآمدزایی در این زمینه رقم خوبی به حساب می آید.

درآمد افزایش قیمت پیامک400 میلیارد تومان

درآمدی است که با نام «درآمد حاصل از افزایش قیمت هر پیامک» آورده شده است. البته آنطور که مسئولان گفته اند، قرار نیست قیمت پیامک افزایش یابد. این طرح در قانون بودجه سال گذشته دیده شده بود که قیمت هر پیامک از 10 تومان به 11 تومان افزایش پیدا کرد و این اختلاف به خزانه واریز شد.