طرح تحول، تعرفه‌های پزشکی را ۳ برابر کرده است!

علی‌محمد آدابی در نشست خبری صبح امروز به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار برگزار شد، اظهار داشت: هرجا قدرت و ثروت دور هم جمع شود مولودی به غیر از فساد نخواهد داشت. با اجرای طرح تحول و تجمیع قدرت و ثروت در دست عده‌ای از جامعه این خطر احساس می‌شود که در واقع این افراد بتوانند نماینده‌های بیشتری را در مجلس داشته باشند و قوانین را به نفع خود تصویب کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی افرادی قوانین را خودشان تصویب کنند و هم مجری و هم ناظر و ارزیاب باشند فسادآور است و اگر نهادی قانونی را با لابی‌گری تصویب کند و خود بر آن نظارت کند بسیار خطرناک است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: براساس تحقیق 4 کشور دنیا تنها در 3 کشور وزیر بهداشت آن پزشک است و بقیه غیر پزشک هستند. به طور مثال فنلاند از سال 2011 تاکنون وزیر بهداشت آن روزنامه‌نگار بوده و در کانادا این مسئولیت بر عهده یک سیاست‌مدار است.

به گفته آدابی، وزیر بهداشت فرانسه حقوق عمومی تحصیل کرده و وزیر بهداشت اسپانیا جامعه شناس است. بنابراین این موضوع نیز باید در کشور ما مد نظر قرار گیرد.

آدابی با اشاره به اینکه وقتی محدودیت منابع داریم اقتصاد ضرورت می‌یابد، گفت: وقتی مردم در تأمین منابع بهداشت و درمان مشارکت دارند و مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌ها از جیب آنها پرداخت می‌شود مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش 3 برابر شدن سرانه بیمه تکمیلی بیان داشت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش سهم و سرای بیمه از جیب دولت از جمله مسائلی است که سبب افزایش پرداخت از جیب مردم شده است.

وی گفت: از طرفی برخی به دلیل اینکه حاشیه سود را زیاد کنند قیمت‌ها را بالا برده و این یک فاجعه است. طی طرح تحول تعرفه‌های پزشکی 2.5 تا 3 برابر بیشتر شد و عده‌ای مرفه بی‌درد هنوز داعیه 6 برابر شدن آن را در سر دارند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بخیه‌های صدرا بخاطر عدم توان پرداخت هزینه کارش ناتمام ماند چرا پیشنهاد 25 درصد اضافه کردن تعرفه‌ها داده شده است!؟

آدابی تصریح کرد: اگر مدیریت منابع از دست پزشکان خارج شود و به افراد بی‌طرف و ذی‌صلاح گذاشته شود از این منابع می‌توانیم استفاده بهتری کنیم.

وی تاکید کرد: تأمین بهداشت و درمان مردم وظیفه حاکمیت است و 80 درصد نیاز مردم باید توسط بخش دولتی و 20 درصد با مشارکت بخش خصوصی انجام شود البته باید توجه داشت که تأمین بهداشت و درمان در بخش خصوصی و دولتی باید طی پروتکل یکسان باشد و دارا و ندار در دریافت سرویس درمانی برابر باشند.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: مسئولان فکر نکنند که بخش خصوصی در واقع سرویس بهتری را برای افراد ثروتمند تهیه کند و باید این مسئله مورد توجه باشد که دارا و ندار در دریافت سرویس درمانی باید حق برابری داشته باشند.