احساس تهدیدی از سوی داعش نداریم

سردار قاسم رضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه خاص و ویژه مرزها و مرزبانی کشور اظهار داشت: با توجه به جایگاه مهم مرزها در هر کشور  هرگونه تغییر در مرزها باید به مصلحت نظام بوده و به تصویب چهار پنجم نمایندگان مجلس برسد که این موضوع نشانگر جایگاه والای مرزها در کشور است.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: خوشبختانه در یک دهه گذشته توجه جدی به مرزها صورت گرفته و مرزبانی ناجا تشکیل شد و امروز شاهد افتتاح فاز اول سیستم رصد مرزهای دریایی و خشکی هستیم.

وی گفت: با بهره‌مندی از این سیستم می‌توانیم علاوه بر رصد اتفاقات رخ داده در مرزها کمک‌رسانی دریایی را نیز انجام دهیم.

رضایی با بیان اینکه امروز تمام مرزهای کشور در تهران قابل رصد هستند، گفت: در حال حاضر 120 فروند شناور سازمانی و 50 فروند شناور مردمی به سیستم ردیابی و کمک‌رسانی مجهز شده‌اند و برآورد ما آن است که در سنوات آتی بتوانیم 30 هزار شناور مردمی را به این سامانه متصل کنیم.

فرمانده مرزبانی کشور با تاکید بر اینکه همسایگی ایران با 15 کشور مختلف یک فرصت بزرگ برای کشور است، افزود: امروز از تهران می‌توان بخش اعظمی از مرزهای کشور را کنترل کرد و این امکان وجود ندارد که اتفاقی در مرزها رخ دهد و ما در مرکز از آن مطلع نشویم.

وی با اشاره به تعامل مرزبانی ایران با کشورهای همسایه، اظهار داشت: در حال حاضر با تعامل مناسب ایران با کشورهای همسایه امنیت مرزهای کشور با همکاری‌های دوجانبه انجام می‌شود و این در حالیست که پیش از این ما در 1600 کیلومتر خط مرزی خود با عراق به دلیل تحرکات گروه های تروریستی مشکلاتی را داشتیم که خوشبختانه با مدیریت مشترک ایران و عراق، این خط مرزی در امنیت کامل است.

رضایی عملیات مشترک ایران و عراق در اربعین را نمونه همکاری‌های بارز مشترک مرزبانی معرفی کرد و گفت: علاوه بر این همکاری مشترک با کشور عراق، در یک سال گذشته 5 نشست مشترک با مسئولان افغانستان برگزار کردیم که در نتیجه آن شاهد کاهش ورود غیرمجاز اتباع افغانستانی و مواد مخدر هستیم.

فرمانده مرزبانی کشور با بیان اینکه امروز کنترل کاملی در مرزهای ایران و افغانستان وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر گزارش‌های به دست آمده از شهرهای همجوار مرز افغانستان نشان می‌دهد قیمت مواد مخدر در شهرهای مرزی به مراتب گران‌تر از قیمت این مواد در شهرهای واقع در عمق کشور است.

وی با اشاره به برخی مشکلات مرزی در مرز پاکستان و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: البته در حال حاضر مشکلات خاصی در مرز ایران و پاکستان وجود دارد و ما از دولتمردان مسلمان این کشور انتظار داریم تا نسبت به رفت و آمد گروه‌های تروریستی در خاک این کشور حساسیت بیشتری داشته باشند.

رسولی گفت: این موضوع قابل تحمل نیست که گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان اسکان داشته و تجهیز شوند و اقدامات تروریستی خود را در نقاط مرزی ایران و پاکستان انجام دهند.

فرمانده مرزبانی کشور همچنین از کاهش مشکلات مرزی در مرز اروند خبر داد.

وی با اشاره به نقش مرزنشینان در تامین امنیت مرزهای کشور گفت: در برنامه ششم به دنبال آن هستیم تا بخشی از توان نیروی انسانی خود را از توان مرزنشینان و در قالب مرزیاران ارتقاء دهیم چرا که معتقدیم مرزنشینان کشور نقش بزرگی در تامین امنیت مرزها دارند.

رسولی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کشفیات مرزبانی کشور گفت: در یک سال گذشته کشفیات ما در تمامی موارد افزایش داشته و در مرزهای شرقی کشور بیش از 60 تن مواد مخدر کشف و ضبط شد.

فرماندهی مرزبانی کشور با بیان اینکه اغلب کشفیات مواد مخدر در درگیری مسلحانه با قاچاقچیان به دست آمده است افزود: خوشبختانه در درگیری با قاچاقچیان و درگیری با آنها توفیقات بسیار خوبی به دست آمده و شاهد افزایش 44 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای کشور هستیم.

وی همچنین با تاکید بر توجه ویژه مرزبانی ناجا در مقابله با قاچاق کالاهای موثر در اقتصاد کشور، اظهار داشت: مرزبانی ناجا در برابر قاچاق کالاهای لوکس و کالاهایی از جمله برنج و شکر حساسیت ویژه‌ای دارد چرا که ورود این کالاها به اقتصاد مقاومتی کشور لطمه می‌زند و خوشبختانه کشفیات به دست آمده در این موارد به میزان 30 تا 170 درصد افزایش داشته است.

رسولی در پایان در خصوص نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور در ماه‌های پیش خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص موجود در کشورهای عراق و افغانستان، مرزبانان، تحرکات گروه‌های تروریستی در آن کشورها را رصد می‌کنند و خوشبختانه ما با توجه فاصله زیاد آنها با مرزهایمان هیچ احساس تهدیدی از این ناحیه نداریم.