بدترین تبعیض پرستار و پزشک در جهان برای ایران

شریفی مقدم در نخستین نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه مشکلات پرستاری به نوعی مشکل مردم نیز هست، اظهار داشت: سالهاست که فریاد می‌زنیم دچار کمبود پرستار هستیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت مدتی است که در مقوله کمبود پرستاری با طرح کمک پرستار یک ساله ورود کرده است ما هم اکنون 14 هزار پرستار جویای کار داریم. درحالیکه بیمارستان‌ها نیز دچار کمبود پرستار هستند ولی چرا این پرستاران نمی‌توانند جذب شوند مشکل آن را در باید در وزارت بهداشت جویا شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور تصریح کرد: وزارت بهداشت هم اکنون به دلیل عدم توانایی در بودجه و نداشتن مجوز نمی‌تواند مجوز پرستار جذب کند.

شریفی‌مقدم با اشاره به برخی تضادها در اظهارنظرهای مسئولان وزارت بهداشت به اخراج پرستاران در کرمان اشاره کرد و گفت: حال با وجود چنین کمبود پرستاری در کشور ما شاهد اخراج پرستاران در کرمان بودیم ولی مسئولان وزارت بهداشت اینگونه عنوان کردند که قرارداد آنها تمام شده بود و این نشان می‌دهد که پرستاران با قراردادهای شرکتی هیچ امنیت شغلی ندارند.

وی ادامه داد: مشکلات پرستاری از سال 75 شروع شد که طرح خودگردانی بیمارستان‌ها را ابلاغ کردند زیرا تا آن زمان همه کادر پزشکی براساس فعالیت‌هایشان یک فیش حقوق مشخصی داشتند و فاصله درآمد بین پرستار و پزشک نیز به دو برابر می‌رسید. ولی وقتی از این سال طرح کارانه مطرح شد، فاصله دریافتی پرستار و پزشک به 100 برابر رسید و این درحالی بود که آن عده‌ای که براساس این طرح تبعیض آمیز که غالباً پزشک بودند و درآمدشان بالا رفت فکر کردند که توانشان نیز بالاتر رفته است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه با بیان اینکه در طرح تحول سلامت نیز با همان ادبیات و زیرساخت‌های کارانه فاصله دریافتی پرستار و پزشک که قبلاً 100 برابر بود بیشتر می‌شد افزود: پرستاری که 200 هزار تومان کارانه می‌گرفت در طرح تحول کارانه‌اش 500 هزار تومان شد ولی پزشکی که 20 میلیون تومان کارانه می‌کرد دیگر 100 میلیونی کارانه می‌گیرد.

شریفی مقدم با اشاره به رخدادی که وزیر بهداشت در بیمارستانی در مشهد مشاهده کرد، گفت: وزیر بهداشت خودشان در این بیمارستان دیدند که طرح تحول سلامت با این همه هزینه‌کرد مالی مشکل مردم را به طور کامل حل نکرد و شاهد آن بودیم که اعضای هیئت علمی با وجود دریافتی‌های بسیار در بیمارستان‌ها حضور ندارند در حالی که خدمات طرح تحول را پرستاران به مردم ارائه می‌دهند ولی متأسفانه این گروه یعنی پرستاران همیشه مغفول مانده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه گروهی در وزارت بهداشت سعی می‌کنند منابع مالی را به سمت خود سوق دهند تا بتوانند تمام سیاست‌ها را نیز با تصمیم خود به رأی بگذارند و این چیزی است که پرستاران را رنج می‌دهد و واقعاً در هیچ کشوری در دنیا این همه تبعیض و فاصله دریافتی بین پزشک و پرستار وجود ندارد. در حالی که طرح تحول سلامت یک شبه بدون مشورت با پرستاران که بیشترین بار نیز بر دوش آنان است اجرا شد ولی بالغ بر 8 سال است که تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا نمی‌شود و وزارت بهداشت نیز اراده‌ای برای پیگیری آن ندارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور همچنین عنوان کرد: اگر پرستاری یک شب فرزندش بیمار شود و نتواند سر شیفت برود جریمه، برخورد و در نهایت اخراج می‌شود ولی پزشکان تمام حقوق و مزایای خود را می‌گیرند و در بیمارستان نیز حضور نمی‌یابند و کسی هم برای این تخلف پاسخ نمی‌دهد.