محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز پیش‌ثبت‌نام عتبات نوروزی اظهار داشت: براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت پیش‌ثبت‌نام عتبات نوروزی از ساعت 9 صبح 20بهمن آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد. وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت www.atabat.haj.ir نسبت به ثبت‌نام خود و همسفرانشان اقدام کنند.

نظافتی با بیان اینکه پس از تکمیل اطلاعات، متقاضیان کد رهگیری دریافت می‌کنند، یادآور شد: این افراد می‌توانند هم از منازل خود و از هم از طریق مراجعه به 2هزار و 200 دفتر مجاز زیارتی در سراسر کشور نسبت به پیش‌ثبت‌نام اقدام کنند.

هفته آینده، قرعه‌کشی

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت به باشگاه خبرنگاران بیان داشت: پنجشنبه هفته آینده قرعه‌کشی بین افرادی که در پیش‌ثبت‌نام شرکت کرده‌‌اند انجام می‌شود و 3 روز بعد یعنی شنبه هفته آینده نتایج از طریق پیامک به متقاضیان اعلام می‌شود تا از اولویت خود اطلاع یابند.

وی درباره مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام تصریح کرد: در این مرحله تنها به کد ملی سرپرست خانوار و همراهان با اطلاعات شخصی نیاز است.

نظافتی همچنین به قیمت‌های سفرها اشاره و تصریح کرد: هزینه‌های عتبات نوروزی مانند سایر ایام سال است بدین ترتیب که قیمت‌های سفرهای زمینی با توجه به تعداد روز و شهر مبدأ از 500 هزار تومان تا یک میلیون و 150 هزار تومان و قیمت‌های سفرهای هوایی یک میلیون و 100 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان است.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: در نوروز امسال 120 هزار نفر در قالب 150 کاروان به عراق اعزام می‌شوند.

آغاز اعزام‌ها از 21 اسفند

همچنین سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه‌ای جزئیات پیش‌ثبت‌نام سفرهای نوروزی عتبات را اعلام کرد که در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است: متقاضیان تشرف به عتبات عالیات که مایل به اعزام از تاریخ

۲۱ اسفند ماه ۹۴ لغایت  ۱۵ خرداد ماه ۹۵ هستند با تکمیل فرم مربوطه در سایت http://atabat.haj.ir می‌توانند برای خود و همراهان‌شان پیش‌ثبت‌نام کنند.

2 روش انجام پیش ثبت‌نام

براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت متقاضیان می‌توانند به یکی از 2 روش ذیل نسبت به پیش‌ثبت‌نام عتبات عالیات اقدام کنند:

الف- پیش‌ثبت‌نام گروهی، از یک

تا ۷ نفره (ثبت‌نام در این روش حداقل یک نفر و حداکثر تا ۷ نفر است.)

ب- پیش‌ثبت‌نام گروهی، فقط

۳۵ نفره (ثبت‌نام در این روش باید ۳۵ نفر کامل باشد.)

گفتنی است، افرادی که مبادرت به ثبت‌نام

۳۵ نفره می‌کنند درصورتی که تعدادی از آنها منصرف یا از آن گروه خارج شوند (گروه جدید تشکیل دهند) و عدد گروه به کمتر از ۲۵ نفر تقلیل یابد؛ گروه اول حذف شده و در قرعه‌کشی شرکت داده نخواهد شد. این در حالی است که فقط ۱۵درصد ظرفیت اعزام مختص اعزام‌های گروهی (گروه‌های ۳۵ نفره) است، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آنکه افراد از امکان بیشتری برای تشرف بهره‌مند شوند، در گروه‌های حداکثر تا ۷ نفره ثبت‌نام کنند.