دستور ممنوعیت بلند مرتبه سازی موقت است/ کاهش تخلفات ساختمانی در دو سال اخیر

گروه اجتماعی- رضا تقی پورسخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت  گو با خبرنگار شهری افکارخبر با اشاره به به پایش های اخیر در ارتباط با تخلف در ساخت و ساز در سطح شهر تهران عنوان کرد: در دوره دو ساله گذشته صدور جوازهای خارج از طرح تفصیلی کاهش یافته است و این موضوع منجر به کاهش تخلفات شده است. البته ساخت و سازها معمولا با فاصله زمانی پس از صدور مجوز انجام می شود. در نتیجه ممکن است ساخت و سازهای فعلی در سال های گذشته مجوز گرفته باشند.

تقی پور با اشاره به تاکید اعضای شورای چهارم بر مقابله با تخلفات ساختمانی اذعان کرد: خوشختانه فضای عمومی جامعه نیز در سال های اخیر به سمتی رفته است که عوامل اجرایی نتوانند پروانه های خارج از قاعده صادر کنند. همچنین عوامل ساخت و ساز نیز توسط  جو عمومی جامعه و اعضای شورا تحت نظارت و رصد هستند.

طرح تفصیلی منجر به کاهش تخلفات شده است

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بخشی از تخلفات صورت گرفته در سال های گذشته به دلیل نبود طرح تفصیلی بوده است. لذا از اواخر سال 1391 با ابلاغ طرح تفصیلی چهارچوب امور مشخص شده است که با مرور زمان این طرح به بلوغی که باید دست می یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دستور شورای عالی معماری و شهرسازی در ارتباط با ممنوعیت بلند مرتبه سازی در سطح شهر تهران گفت: برابر تراکم مشخص شده در طرح تفصیلی منظور از بلند مرتبه سازی ساختمان هایی بیش از 12 طبقه است. لذا مالکان برای ساخت ساختمان هایی کمتر از 12 طبقه می توانند به شهرداری برای دریافت مجوز مراجعه کنند.

تقی پور با بیان این که دستور شورای عالی معماری وشهرسازی نباید منجر به این تصور شود که با کمبود مسکن در شهر مواجه می شویم، خاطرنشان کرد: دستور شورای عالی مشخصا به این موضوع اشاره دارد که خارج از تراکم مشخص شده در زون بندی های طرح تفصیلی بلند مرتبه سازی رخ نمی دهد و تا هنگامی که ضوابط شفاف و اعلام شود فعلا جوازی در این مورد صادر نمی شود.

رصد مواد طرح تفصیلی تهران توسط کمیسیون حقوقی و نظارت شورا

وی با بیان این که کمیسوین ماده 5 در مواردی که نیاز به تغییر یا شفاف سازی در طرح تفصیلی شهر تهران است، تصمیم های لازم را اتخاذ می کند، ادامه داد: کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز بر حسن اجرای طرح تفصیلی نظارت های لازم را دارد. اما در برخی از اظهار نظرها انتقاداتی به طرح تفصیلی نیز وارد می شود که در این حالت تنها اقدامی که از کمیسیون مربوطه انتظار می رود پیشنهاد برای اصلاح است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیسیون حقوقی و نظارت بدون شک در برخورد با آن دسته از مواد طرح تفصیلی که منجر به بروز تخلفات می شود پیشنهاد اصلاح و تغییر آن را به مراجع ذی صلاح ارایه می دهد.

این عضو شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر این که شهروندان می توانند در قالب طرح تفصیلی به ساخت و ساز در ملک خود بپردازند، گفت: این از حقوق شهروندی افراد است و در صورتی که حتی شهرداری مانع این موضوع شود شهروندان می توانند بر اساس قانون شکایت کنند.