سراهای محله را نباید شهرداری اداره کند

گروه اجتماعی- مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با تاکید بر لزوم تهیه شاخص به منظور ارزیابی عملکرد شهرداری تهران عنوان کرد: بر این مضوع واقفیم که تهیه شاخص در برخی از حوزه ها همانند حوزه فرهنگ سخت است با این وجود در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تهیه شاخص ارزیابی پیشرفت برنامه ها در دستور کار است.

وی با اشاره به این که نمی توان ادعا کرد آنچه که شهرداری انجام می دهد دارای شاخص اندازی گیری و اثربخشی است، گفت: باید توجه کرد که برای کاهش هزینه ها به ویژه در حوزه فرهنگی تنها منوط به تهیه شاخص نیست. کاهش هزینه ها بیش از هر چیز به شیوه های مدیریتی مرتبط است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یک مدیر باید باور داشته باشد بودجه ای که هزینه می کند متعلق به مردم است لذا باید در سقف هزینه و فایده پروژه آن را اجرا کند.

وی با اشاره به سازمان فرهنگی و هنری به عنوان یکی از دستگاه های فعال در حوزه فرهنگی شهر که علاوه بر مشکل نحوه هزینه کرد بودجه با مشکلات بسیار دیگری مواجه است، گفت:  بالغ بر 85 درصد از بودجه این سازمان به حقوق و دستمزد اختصاص می یابد. از شورای سوم تا کنون این موضوع مطرح بود که کارمندان سازمان فرهنگی و هنری تحت پوشش شهرداری قرار گیرند و به این سازمان تنها برای اجرای پروژه ها بودجه ارایه شود.

طلایی با بیان این که به سازمان فرهنگی و هنری به دلیل ساختار هیئت امنایی اش نگاه چندگانه ای وجود دارد، اظهار کرد: این سازمان علاوه بر مازاد نیرو با مشکل کمبود نیروی متخصص و آشنا با حوزه ماموریت سازمان فرهنگی و هنری مواجه است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران  با بیان این که اکنون بیش از 20 دستگاه در حوزه فرهنگی کشور فعال است، تصریح کرد: به دلیل این که کار به دست اهل فن سپرده نشده است شاهد پیشرفت چندانی در این حوزه نبوده ایم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رویکرد اشتباه مدیریت شهری در ارتباط با سراهای محله و فرهنگسراها، گفت: نباید این اماکن توسط شهرداری ساخته شود و در ادامه نیز هزینه هایی را برای مدیریت شهری به وجود آورد بلکه باید پس از احداث به دست مردم در قالب سمن ها سپرده شود تا بدین صورت اداره شود. این در حالی است که در حال حاضر این اماکن هزینه هایی از جمله حقوق و مزایای کارکنان و هزینه های جاری دارد.