عباس بصیری بابیان اینکه سنگ های ادراری و پروستات از شایع ترین بیماری های مردانه است تاکید کرد:متاسفانه بسیاری ازمردان زمانی به پزشک و درمان مراجعه می نمایند که فرصت های طلایی درمان ارزان و کم عارضه را از دست داده اند.

 وی که درآستانه برگزاری "روز ملی سلامت مردان"-ششم اسفند-سخن می گفت با اعلام این خبر گفت: با توجه به شیوع انواع بیماری های مردانه درکشوروکم توجهی اغلب مردان به سلامت شان، روز ملی سلامت مردان به عنوان یک روز سمبلیک و برای توجه مردم و مردان به سلامتی شان درنظرگرفته شده است.

وی تأکید کرد: متاسفانه در تمام دنیا و به ویژه در ایران مردان بین آحاد جامعه کمترین اهمیت را به سلامتی خود می دهند و زمانی برای درمان و اقدام پزشکی مراجعه می کنند که در شرایط پیشرفته و نهایی بیماری هستند.

 

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: از طرفی دیگر مردان در جامعه ما نقش موثرتری را در تأمین معیشت زندگی خانوار به عهده دارند و به دلیل اشتغالات خود توجه به سلامتی مغفول باقی می‌ماند.

 

وی خاطرنشان کرد: این روز اهمیت بسزایی دارد که مردان امر پیشگیری را بیشتر رعایت کنند تا در صورت بروز علائمی از یک بیماری خاص خیلی سریع برای درمان مراجعه نمایند نه زمانی که کار از کار گذشته است.

 

شایع ترین بیماری‌های مردان در اورولوژی

 

بصیری شایع ترین بیماری در حیطه بیماری های کلیه و مجاری ادرار را بیماری های سنگ های ادراری و پروستات دانست.

 

وی تأکید کرد: شیوع بیماری سنگ کلیه در مردان بین 2 تا 3برابر بیشتر از خانم ها بوده و در عین حال بیماری اذیت کننده؛ دردناک و با عوارض بسیاری  است به گونه ای که در مراحل حاد بیمار را زمین گیر می کند.

 

رئیس انجمن اورولوژی ایران در ادامه بیان کرد: بیماری پروستات نیز یکی دیگر از بیماری های شایع مردانه است که در سنین بالای 50سال خودش را به صورت بزرگ شدن پروستات و با اشکالاتی در مسیر ادرار نشان می‌دهد که به آن بزرگی خوش خیم پروستات گفته می شود.

وی افزود: گاهی اوقات بین 10 تا 15درصد ازاین موارد می تواند سرطانی  باشد. اما اکثر اوقات بزرگی خوش خیم پروستات است؛ حال آن که نوع دفع و جریان ادرار،قطره قطره شدن و تکرر ادرار در شب بعضأ منجر به بی اختیاری و بی خوابی بیمار می‌شود که این عوامل اذیت کننده است.

این ارولوژیست تصریح کرد: در سنین جوانی هم پروستات می‌تواند با ابتلا به التهاب و عفونت منجر به سوزش و تکرر ادرار، دردهای شکمی و... بروز نماید که این بیماری هم به نسبت شایع است.