عده‌ای با کار کردن مخالفند!

محمدباقر قالیباف در مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو میرزای شیرازی که در خط 3 مترو واقع شده است، اظهار داشت: امروز کمتر کسی است که فراز و نشیب‌ها و مشکلات اقتصادی را حس نکند اما براساس وعده‌ای که برای در اولویت قرار دادن موضوع حمل و نقل و مترو داده بودیم، در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران به این موضوع توجه کردیم.

وی ادامه داد: وقتی هدف ما ارتقای کیفیت زندگی مردم در بعد مادی و معنوی است، معتقدیم توسعه مترو یکی از مهم ترین شاخص‌هایی است که می‌تواند این کیفیت را به مردم عرضه کند. به نحوی که عدالت اجتماعی، عدالت توزیعی و عدالت جغرافیایی در مترو تأثیرگذار است. اگر بخواهیم عدالت را در جامعه اسلامی دنبال کنیم یکی از موضوعات اصلی آن مترو است که مردم با نازل ترین قیمت ممکن در دنیا از آن استفاده می‌کنند. از دیگر سو تاثیرگذاری مترو در ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های اضافی و کمک به اقتصاد ملی قابل ملاحظه است.

شهردار تهران تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس در بند «ق» مسئولان دولتی قول دادند که از این طریق بتوانیم واگن‌ها را اضافه کنیم. بر این اساس با کارشناسان در وزارت نفت نیز توافق کردیم هر مسافری که از مترو استفاده کند، حداقل 13 سنت در کاهش و مصرف سوخت به صورت مستقیم اثرگذار است. از این رو وقتی می‌گوییم ظرفیت جا به جایی مترو از 600 هزار نفر به مرز 4 میلیون نفر در پایان امسال می‌رسد، ببینید روزانه چه کمکی به اقتصاد ملی ما می‌کند.

وی در ادامه به مذاکرات صورت گرفته با دولت اشاره و تاکید کرد: با اضافه کردن واگن می‌توانیم ظرفیت جا به جایی مسافر را با همین زیرساخت‌های موجود به دو برابر افزایش دهیم. از این رو امیدوارم این توافق به سرعت نتیجه دهد و در صورت اجرایی شدن آن، در 14 – 15 ماه آینده شاهد این باشیم که افزایش دو برابری ظرفیت جا به جایی در مترو اتفاق بیفتد. این برای اقتصاد عمومی، کاهش آلودگی هوا، راحتی مردم و صرفه جویی مهم است و یکی از مصداق‌های عینی اقتصاد مقاومتی به شمار م‌رود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما همیشه با آغوش باز از هر انتقادی استقبال می‌کنیم و آن را می‌پذیریم؛ همیشه گفته‌ام که حرف مرد یکی نیست بلکه دو تاست تا زمانی که احساس کرد حرفی که زده غلط بوده به سرعت آن را بپذیرد و بر کار غلط خود اصرار نکند.

وی افزود: گاهی در خبرها و شبکه‌های مجازی موضوعاتی منتشر می‌شود که مردم از جزئیات آن اطلاعی ندارند ما نیز به دنبال پاسخگویی به این جزئیات نیست چرا که باید وقت خود را صرف امور دیگری کنیم؛ عهد ما با مردم و خداوند خدمت کردن است.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همه از آن ناراضی بودند دست‌فروش‌های مترو بود این در حالی است که این معضل جهانی است و شهرهایی مانند توکیو، لندن و شهرهایی که 100 سال از عمر متروی آنها می‌گذرد با این معضل روبرو هستند.

وی ادامه داد: با این حال باید این مسئله را مدیریت و اصلاح کرد. بیش از یک سال بود که مترو و پلیس این مسئله را مورد بررسی قرار دادند و چند ماهی است که جلوی فعالیت دست فروش‌ها گرفته شده است. بخشی از رسانه‌هایی که همیشه منتقد بودند که «شهرداری کجاست؟» «اگر کار بلد بودید شرایط اینگونه نبود» بعد از ساماندهی آنها می‌گویند «شما انصاف و انسانیت ندارید؟» «اگر دختر جوانی که در مترو دستفروشی می‌کند به تن فروشی روی بیاورد خوب است؟».

قالیباف افزود: انشاءالله حتماً ما هم انسان هستیم ولی علت بیکار بودن این دسته از افراد را باید از مسئول مربوطه آن پرسید. این افراد در مسیرهایی مانند بازار تهران مزاحمت‌های زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کردند که خوشبختانه توانستیم آنها را سازماندهی کنیم و به آنها جایی برای فعالیت دهیم اما بازهم عده‌ای معترض گفتند چرا اینگونه با دست فروشان برخورد شده است. ظاهراً عده‌ای با کار کردن مخالف هستند و هر کاری انجام دهیم برای آن سخنی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما باز هم اینها را می‌پذیریم  و مطمئن هستیم که مردم بسیار فکورتر از آن هستند که حرف‌های نسنجیده و برخواسته از سیاست زدگی را مورد توجه قرار دهند و تحت تأثیر آنها قرار گیرند. البته به طور حتم اشکالاتی در کار ما وجود دارد که آن نیز با همکاری اندیشمندان جامعه و همراهی آنها می‌توان به حداقل ممکن رساند. از همه کسانی که دست به قلم هستند تشکر و خواهش می‌کنم در روشنگری و اطلاع رسانی به مردم دریغ نکنند.