آغاز فعالیت رسمی خودروهای دوربین دار پلیس

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اعلام خبر آغاز به کار رسمی خودروهای دوربین دار پلیس تهران بزرگ گفت: اجرای این طرح باعث کاهش ترافیک‌های کاذب خواهد شد.

وی افزود: از چندی قبل اجرای محدود و پایلوت استفاده از خودروهای دوربین دار در شهر تهران آغاز شده بود اما از امروز این سامانه به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

سردار حسینی با تشریح تخلفاتی که این خودروها اقدام به ثبت آن خواهند کرد گفت: این خودروها براساس مقررات موجود حاکم در خیابان محل تردد خود تخلفاتی نظیر پارک دوبل، پارک در محل توقف ممنوع و سایر تخلفات را مورد بررسی قرار خواهند داد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برای این خودروها در کنار پروژه‌هایی که تعریف کرده بودیم شناسایی خودروهای سرقتی و همچنین شناسایی خودورهایی هم که دارای سابقه شکایت هستند در حوزه فعالیت ‌های این خودروها گنجانده‌ایم.

سردار حسینی تصریح کرد: از آنجا که این خودرو می‌تواند در همه معابر اصلی و فرعی تردد کند و منعی برای آن ندارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی باشد.

وی افزود: فعلا تا پایان سال ۹۴ این خودروها در مناطق مرکزی شهر تهران یعنی مناطق ۶، ۷، ۱۱، ۱۲ و ۳ که تردد و حجم وسایل نقلیه بالاست فعالیت خواهد کرد اما از سال ۹۵ فعالیت این خودروها به کل شهر تهران خواهد رسید.

پیش از این سرهنگ مرادی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با فارس صفر تا صد نحوه فعالیت این خودروها را تشریح کرده بود.

وی گفته بود تجهیز پلیس راهور به سیستم مکانیزه کنترل پارک خودرو در معابر شهر تهران، در راستای اجرای تدابیر سردار فرماندهی ناجا صورت گرفته که با تعامل و هماهنگی این پلیس با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیاتی شده است.

مرادی عنوان کرده بود که مدیریت و کنترل پارک های حاشیه ای توسط نیروی انسانی پلیس، به علل گوناگونی از جمله عدم توانایی رسیدگی به صورت تمام و کمال به تخلفات ساکن، دخالت سلیقه، سوء استفاده افراد متخلف از خلأهای ناشی از کمبود نیروی انسانی، مسئولان حوزهی ترافیک را به این فکر سوق داد تا با به کارگیری سیستمهای مکانیزه و هوشمند مشکلات مذکور را مرتفع نمایند.

وی اشاره کرده بود که در این راستا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با بررسی های کارشناسانه، به تجهیز خودروهای مخصوص کنترل مکانیزه پارکهای حاشیه‌ای اقدام نموده است. سیاست استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمند، کاهش نیروی انسانی برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات است. مدیریت داده، شبکه ارتباطی مجزا، نیروی انسانی آموزش دیده و فرآیند جامع مدیریت عملیات، رویکرد جدیدی در زمینه مدیریت پارک حاشیه‌ای ایجاد کرده است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ همچنین گفته بود سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای با استفاده از خودرو، تاکنون در هیچ جای جهان اجرا نشده است اما اکثر امکانات مورد استفاده در این مکانیسم به اشکال مختلف در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.

سرهنگ مرادی در اهداف اصلی به کارگیری این سیستم را این چنین بیان کرده بود:

1- کنترل پارک های حاشیه ای و نظارت بر کلیه توقفهای غیرمجاز جهت اعمال قانون

2- کاهش نیروی نظارتی و کنترلی انسانی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها

3- اعمال قانون و مقررات در سطح وسیع

این در حالی است که تخلفاتی که توسط این سامانه اعمال قانون می شوند عبارتند از: توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ ها، روی پل ها، حریم تقاطع‌ها،  توقف غیرمجاز در ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می شود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاه های مخصوص بارگیری و تخلیه بار و ...

بنابراین به همشهریان توصیه میشود، مقررات راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت نمایند تا ضمن احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی یکدیگر، از ترافیک آرام و مطمئن و عاری از هرگونه هرج و مرج بهره مند گردند.