حمله وحشیانه همراهان بیمار به پزشک اورژانس

در بخش هایی از این نامه آمده است که شش نفر از همراهان یک بیمار در روستایی از توابع کازرون به دلیل اینکه پزشک با اعزام بیمارشان به مرکز کازرون مخالفت کرده به طرز فجیعی به وی حمله کرده و اقدام به ضرب و شتم او کرده اند آنها همچنین پش از مدتی به پانسیون پزشک هم حمله ور شده و اقدام به تخریب اموال و شکستن شیشه ها و اشیاء موجود در پانسیون میکنند.

پزشک که دچار آسیب های متعددی میشود روانه بیمارستان میشود.

متن کامل این نامه در زیر آمده است:

بسمه تعالی

ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز

جناب آقای دکتر ایمانیه

سلام علیکم

متاسفانه بار دیگر جامعه شریف و خدوم پزشکی شاهد یکی از شدیدترین و بیرحمانه ترین برخوردهای فیزیکی با یکی از اعضای جوان و زحمتکش خود بود.

اینبار در روستای بالاده از توابع کازرون، در شامگاه چهارشنبه، بیست و یکم بهمن ماه، فردی را که بدلیل نزاع دچار زخم مختصر ناحیه سر شده بود، به درمانگاه آوردند.

پس از آنکه پزشک حاضر در درمانگاه (دکتر داریوش سبزعلی) معاینات و اقدامات اولیه را برای وی انجام میدهد، همراهان بیمار با اصرار بی مورد خواهان اعزام نامبرده به بیمارستان کازرون توسط آمبولانس میشوند. اما بدلیل آنکه علائم حیاتی و سطح هوشیاری بیمار کاملا رضایت بخش بوده است، پزشک درمانگاه با این درخواست غیرمنطقی موافقت نمی نماید.

دراین زمان حدود شش نفر از اراذل و اوباش همراه بیمار، پزشک مرکز را با فجیع ترین و وحشیانه ترین وضع ممکن (با سنگ و چماق و مشت و لگد) مورد ضرب و شتم قرار میدهند و این درحالی بوده است که هیچ نیرویی جز سرایدار سالخورده مرکز در آنجا حضور نداشته است و تنها چند مراجعه کننده دیگر به کمک دکتر آمده، وی را از زیر دست وپای آن اراذل و اوباش بیرون کشیده و روانه پانسیون میکنند.

 

چند لحظه بعد مهاجمین به پانسیون پزشک حمله ور شده و اقدام به تخریب اموال و شکستن شیشه ها و اشیاء موجود در پانسیون میکنند.

پزشک مرکز نیز که دچار شکستگی بینی و آسیبهای متعدد در نقاط مختلف بدن گردیده است، جهت درمان به بیمارستان کازرون منتقل مى گردد.

حال سوال اساسی اینجاست که حفاظت و حراست از درمانگاهها و پرسنل درمانی به عهده کیست؟

چرا عده ای اراذل و اوباش براحتی اجازه تعرض و تجاوز به جان و مال پزشکان را پیدا میکنند؟

تا چه زمان باید دست روی دست گذاشت و نظاره گر چنین وقایع تلخ و هتک حرمت پزشکان بود؟

در چنین فضای ناامنی چگونه پزشکان میتوانند به طبابت خود ادامه دهند؟

صدمات جسمی و بسیار مهمتر از آن، صدمات روحی و روانی که سالها همچون کابوسی گریبانگیر پزشک خواهد بود، چگونه جبران میگردد؟

لذا ما پزشکان بیمه روستایی فارس ضمن محکوم کردن این حادثه تاسف بار ، انزجار شدید خود را از تکرار چنین حوادثی اعلام نموده و خواستار بازنگری جدی و اساسی در مسئله حفظ امنیت پزشکان میباشیم واز آن مقام محترم انتظار داریم که اقدامات حداقلی زیر را دراین زمینه به انجام رسانند :

1_تقاضای اشد مجازات برای عاملین حادثه برابر قانون.

2_تعطیلی چند ماهه مرکز مذکور.

3_بکارگیری نگهبانان ورزیده و آموزش دیده به همراه تجهیزات دفاعی مناسب.

4_نصب دوربین های مداربسته در درمانگاهها.

5_هماهنگی با نیروی انتظامی جهت اقدام سریع، بموقع و موثر در هنگام وقوع حادثه.

بدیهی است عدم اجراى خواسته های فوق و تکرار حوادثی ازاین دست، واکنشهای شدیدتری از طرف پزشکان را بدنبال خواهد داشت.

 

با تشکر

شورای نمایندگان وپزشکان بیمه روستایی استان فارس