پاسخ صریح وزیر بهداشت به منتقدان "تحول"

سیدحسن هاشمی در همایش یازدهمین سال اجرای برنامه پزشک خانواده ضمن بیان اینکه در دولت یازدهم آنچه که در حوزه سلامت اهمیت دارد منفعت و رضایت مردم است، اظهار داشت: عده‌ای در کشور فکر می‌کنند که صرف‌نظر از رضایت مردم، منفعت آنها را تشخیص می‌دهند، اما مردم ما با فرهنگ و باشعور هستند و درک بسیار بالایی دارند.

برخی به جای دست‌مان، پایمان را گرفتند

وی افزود: خیلی‌ها بودند که در دو سال گذشته می‌توانستند دست ما را بگیرند؛ چراکه مسوولیت‌های مهمی داشتند، اما به جای آنکه دست ما را بگیرند، پایمان را گرفتند. ما متهم شدیم که به بهداشت اهمیت نمی‌دهیم، چون جراح هستیم و فکر می‌کنیم درمان مقدم بر پیگشیری است.

هاشمی، اصل کار حوزه سلامت را بهداشت و پیشگیری عنوان کرد و گفت: معاونان بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کارنامه بسیار درخشانی در این زمینه داشتند، اما هنوز در شروع کار هستیم و آنچه عاید مردم می‌شود در دو دهه آینده مشخص می‌شود.

وی ، اجرای پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر و آمادگی برای مقدمات اجرای آن در حاشیه شهرها، پوشش 24 میلیون نفر از مردم و کامل کردن شبکه بهداشت در برخی نقاط، تربیت افراد با مسوولیت و همچنین تامین محل زیست پزشکان را کار بسیار بزرگی در کشور عنوان کرد.

از ابتدا گفتم که پزشک خانواده تا 15 سال زمان نیاز دارد

هاشمی اظهار کرد: روزی که به اجبار برای کسب رای اعتماد به مجلس رفتم، درباره پزشک خانواده توضیح دادم و گفتم که اجرای آن 10 تا 15 سال طول می‌کشد. ما قول بی‌جا نمی‌دهیم. اگر درست پیش برویم، حدود 12 سال کار داریم که مشروط به کمک دولت، مجلس و مسئولان نظام است.

قانون گریزی، مانعی بر سر راه "تحول سلامت"

وزیر بهداشت، قانون گریزی را مانع اجرای طرح تحول در کشور دانست و تاکید کرد: این طرح برای کشوری است که اساس آن بر اجرای قانون است.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی تحقق عدالت در سلامت، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و همچنین فراهم کردن آن برای همه ایرانیان را وظیفه پزشک خانواده عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که سلامت و دسترسی به آن به یک نسبت برای همه نیست. باید منابع را درست هزینه کنیم؛ به این منظور نیز به شبکه‌های بهداشت و درمان، پزشک خانواده و قوانینی متقن در تمام حوزه‌ها نیاز داریم. ما راه طولانی در پیش داریم؛ منظور از "ما" تمام حاکمیت، قوای سه‌گانه و همه ارکان حکومت است.

سال 95؛ سخت سیاسی در ایران

وزیر بهداشت سال آینده را سالی سخت از نظر سیاسی عنوان کرد و گفت: در جمهوری اسلامی تا زمانی که کار می‌کنید، پاک دست و مشروع هستید ولی بعد از ترک خدمت، همه چیز بر علیه شما می‌شود. ما سعی می‌کنیم تا زمانی که در مسند خدمت هستیم حرف بزنیم و وقتی کار را ترک کنیم هم قواعد بازی را می‌دانیم و سعی می‌کنیم پزشک شرافتمند و علاقه‌مند به پیشرفت کشور باقی بمانیم و اگر صحبتی نیز داشتیم از باب موعظه باشد نه براساس تهمت.

"منابع سلامت" از علل بی‌خوابی وزیر بهداشت

هاشمی بر لزوم پایداری منابع حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: یکی از عوامل بی‌خوابی ما، منابع است. اگر 70 درصد پولی که در سال 92 درخواست کردیم را به ما بدهید، طرح تحول با قوت به کار خود ادامه می‌دهد، اما این منابع باید پایدار باشد و به اما و اگر وصل نباشد.

وی همچنین به مبحث بیمه‌ها اشاره کرد و با بیان آنکه بحث بیمه را به اختلاف دو وزارتخانه تنزل داده‌اند، اظهار کرد: صحبت ما بر سر صنعت بیمه و مسئولیت‌پذیری دولت و مجلس در قبال آن است. این مسئله با عبور از آن حل نمی‌شود و باید ببینیم که در دنیا برای حل آن چه کرده‌اند و همان مسیر را برویم.

دخالت‌های بیشمار در آموزش پزشکی و سلامت

وزیر بهداشت، دخالت‌های بی‌شمار در حوزه آموزش پزشکی و سلامت را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: هر طرحی باید پیوست سلامت داشته باشد و 80 درصد سلامت مردم در گروی این موضوع است. آموزش پزشکی نیز بسیار مهم است و با جان مردم سر و کار دارد. نمی‌شود در این موضوع نگاهی تجاری را حاکم کرد.

با ادغام آموزش پزشکی در درمان موافقم اما...

هاشمی افزود: توجه به ساختار وزارت بهداشت و حوزه سلامت بسیار مهم است. من مدافع ادغام آموزش پزشکی و حوزه سلامت هستم اما از این فرصت بد استفاده کردیم و به سلامت مردم کم‌توجهی کردیم و خدمات آموزش را تنها در اختیار درمان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکلات و رسیدن به هدف، نیاز به یک جراحی داریم، افزود: در هر دوره‌ای از طرف دستگاه‌های دولتی به حوزه سلامت تعرضات افسار گسیخته‌ای صورت گرفت. تعریف از آنچه انجام دادیم هنر نیست، ما معتقدیم مردم مستحق هر نوع فداکاری هستند و به همین دلیل وارد عرصه کار شدیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید مسیری را دنبال کنیم که مطمئن باشیم این برنامه‌ها بر زمین نخواهند ماند. هر چه مردم می‌گویند که ما راضی هستیم، دیگران می‌گویند شما ناراضی هستید ولی خودتان نمی‌دانید.

پزشک خانواده با قدرت ادامه می‌یابد

هاشمی بر تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده را با قدرت و توان ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: این کار بسیار سخت و پیچیده است. پزشک خانواده یک برنامه کوتاه مدت نیست و ساز و کار آن سال‌های زیادی زمان می‌برد.

پاسخی صریح به منتقدان

وی از برخی گفته‌های نادرست علیه وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: شما شرم نمی‌کنید که در تلویزیون می‌گویید آنها نظام ارجاع را قبول ندارند. از یک طرف اعلام می‌کنید که 90 درصد خدمات دهان و دندان خصوصی است، اما توجه ندارید که بیمارستان دهان و دندان در کشور نداریم. کجا در مسیر حمایت از مردم در حوزه بیمه خدمات دهان و دندان قدم برداشتید.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما هنوز سنگ بنای اولیه را در پزشک خانواده دنبال می‌کنیم. بعضی در دوره‌ای که متصدی بودند، سالانه 1600 تخت بیمارستانی اضافه می‌کردند.