روند نزولی بودجه فرهنگی شهرداری تهران جای نگرانی دارد

مجتبی شاکری در جریان دویست و سی و نهمین جلسه شورا ضمن انتقاد به کاهش بودجه فرهنگی شهرداری در سال آینده، اظهار داشت: در سال ۹۳ بودجه حوزه فرهنگی، ۱۲ درصد بود که این بودجه در سال ۹۴، به ۹.۲ درصد کاهش پیدا کرد و این در حالی است که در سال ۹۵، این بودجه ۸.۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به روند کاهش بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در ملاقاتی که با اعضای شورا و شهردار تهران داشتند، ‌دو نکته مهم ازجمله بحث سیما و منظر شهری و توجه به بحث فرهنگی را یادآوری کردند.

شاکری بیان داشت: نباید توجه به توسعه مترو ما را از حوزه فرهنگی غافل کند، به‌طوری‌که کاهش بودجه‌ فرهنگی شهرداری در سال‌های اخیر نگران‌کننده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: ضمن صحبتی که در کمیسیون بودجه شده بود، قرار بود ۹۰ میلیارد تومان از بودجه فرهنگی در سال ۹۵ کاهش پیدا کند که در حال حاضر مشخص شد این رقم به ۲۴۰ میلیارد تومان، افزایش یافته است و در واقع این اصل مورد تأیید ما نیست و قرار نبود بودجه فرهنگی به این میزان کاهش پیدا کند.

شاکری همچنین به طرز ارائه گزارش از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر انتقاد کرد و گفت: این شکل کار درست نیست؛ چراکه گزارش کمیسیون می‌بایست قبل از اینکه مطرح شود، باید در اختیار اعضاء قرار بگیرد تا اعضای شورا نظرات خود را اعمال کنند.

وی ادامه داد: در حالی ما در حال بررسی لایحه بودجه ۹۵ شهرداری تهران هستیم که حسابرسی از سال‌های ۹۳ و ۹۴ شهرداری صورت نگرفته است و حتی حسابرسی سال ۹۲ شهرداری نیز همراه با بحث‌های متنوع بوده است و این شیوه بررسی قابل‌قبول نیست؛ چراکه ما بایستی گزارش اثربخشی فعالیت‌ها را در اختیار داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در شورا نظام نظارتی نداریم، گفت: همین امر مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است و بایستی به آن توجه شود.