پیمان شیرازپور با بیان اینکه اکنون تمساح بیش‌تر برای تولید سرم خون و نه کشتار و استفاده از پوست پرورش داده می‌شود، افزود: بیش‌ترین هدف پرودش‌دهنگان تمساح در حال حاضر جذب توریست و مصارف دارویی است.

 

وی با بیان اینکه ایران نزدیک‌ترین منطقه در خاورمیانه برای رویت و بازدید از تمساح است، تصریح کرد: اگر امکان مشاهده تمساح در ایران مهیا نباشد برای این امر باید تا کشورهایی مانند تایلند و حتی آمریکا رفت.

 

شیرازی با بیان اینکه اکنون بحث درآمدزایی از تمساح و جذب توریست در ایران مطرح است، ادامه داد: مجتمع زیتون در 20 کیلومتری قم مرکز توریستی بازدید تمساح در کشور است که علاوه بر تمساح می‌توان انواع ماهی‌های خاوریاری را از نزدیک مشاهده و در صورت تمایل گوشت آنها را نیز تهیه کرد.

 

وی اضافه کرد: هر مجتمع پرورش و بازدید تمساح اگر سالانه تنها یک میلیون نفر با بلیت 10 هزار تومانی بازدید داشته باشد، در پایان سال 10 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. این در حالی است که می‌توان مراکز بازدید را با 10 تمساح هم راه‌اندازی کرد؛ بدون آنکه نگرانی برای پرورش و تکثیر و یا کشتار این گونه وجود داشته باشد.

 

شیرازپور گفت: در زمان پساتحریم می‌توان بیش‌ از هر زمان دیگری روی بحث جذب توریست در کشور کار کرد و می‌توان مزارع تمساح را مدنظر قرار داد. اکنون تنها یک مزرعه رسمی پرورش تمساح با مدیریت یک خانم در جنوب کشور وجود دارد و باقی مراکز پرورش کشور به صورت مزرعه نیستند.

 

رئیس انجمن پرورش‌ تمساح کشور درباره تاثیر سرم خون تمساح نیز بیان کرد: برای تولید سرم خون تمساح باید از وزارت بهداشت مجوزهای لازم اخذ شود چرا که باید بر روی این ماده عملیات فرآوری صورت گیرد اما با توجه به اینکه مزارع ما شرایط دریافت مجوز را ندارند، خون این حیوان به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود.

 

وی اظهار کرد: خون تمساح را نمی‌توان به علت ساختار پروتئینی آن به صورت تزریقی مورد استفاده قرار داد اما اکنون به روش‌ کرم‌های موضعی و بخور استفاده می‌شود. حتی در دنیا کیت‌های گران‌قیمت آزمایشگاهی نیز از خون تمساح ساخته می‌شود.

 

شیرازپور عنوان کرد: با توجه اینکه کمپانی‌ها می‌توانند درآمدهای بسیار بیش‌تری از تولید داروهای بیماری‌هایی نظیر ایدز و سرطان داشته باشند بنابراین در استفاده از روش‌های طبیعی برای درمان بیماری‌ها استقبال چندانی نمی‌شود و این امر متاسفانه مختص بسیاری از کشورها است.

 

به گفته وی، اکنون سرم خون تولیدی دارای مجوز وزارت بهداشت در کشور وجود ندارد و استفاده‌‌های صورت گرفته از این فرآورده نیز بدون مجوز و به صورت شخصی است.

 

شیرازپور درباره قیمت تمساح نیز گفت: قیمت هر تمساح بسته به نژاد آن متفاوت است اما گاندا ارزانترین نوع تمساح است که متاسفانه در ایران در حال انقراض است و به همین علت نیز حتی در مزارع پرورشی هم خرید و فروش نمی‌شوند. گرانترین نژاد هم نیل است که نوزاد 3 ماهه آن با طول حدود 8 متر 300 هزار تومان قیمت دارد.