در این مدت با وجود فراز و فرودهای فراوان و فرمایشات صریح رهبری، وزارت علوم همچنان روال خود را ادامه داده و ضمن ممانعت از پذیرش فارغ‌التحصیلان بورسیه به دانشگاه‌ها، بدون ترس از مراجع قانونی و نهادهای نظارتی، به رویه  سیاسی پیشین ادامه می‌دهد.

مماشات نهادهای نظارتی با سنگین‌ترین و قطورترین پرونده سیاسی تاریخ آموزش عالی کشور، مسببان  این جریان را جری‌تر کرده و آنها را برای ظلم بیشتر به بورسیه‌ها و سایر اساتید تحریک و تهییج کرده است.

قلع و قمع بورسیه‌ها

 شکی نیست که نبود برخورد جدی با بانیان داستان سیاسی بورسیه‌ها، طراحان اتاق فکر حاشیه‌ساز وزارت علوم را برای اخراج اساتید متدین در تمام دانشگاه‌های کشور بسیج کرده است و خبرهایی که گاه و بیگاه از دانشگاه‌های گوناگون مخابره می‌شود نشان می‌دهد آنها پس از موفقیت در قلع و قمع بورسیه‌ها، به فکر اخراج اساتید افتاده و خیال تازه‌ای را در سر می‌پرورانند.

این در حالی است که فرمایشات رهبر انقلاب در تبیین شرایط و اشاره صریح و صحیح ایشان به ظلم به بورسیه‌ها نشان داد سیاست‌بازی به عنوان سم مهلک نظام آموزش عالی می‌تواند خطرات کشنده‌ای را متوجه نظام آموزش عالی کشور کند و نهادهای نظارتی و قضایی مسؤول هستند تا علاوه بر جلوگیری از ظلم یاد شده به بورسیه‌ها و احقاق حقوق لگدمال شده آنها، از انتشار این سم در پیکر نظام دانشگاه‌های کشور جلوگیری کنند.

تکیه بازیگردانان سیاسی بر مسند قدرت

با این اوصاف مشخص نیست علت  برخورد نکردن با افرادی  که عامل چنینی اقداماتی در وزارت علوم هستند چیست و چه دلیل عقلی و برهان منطقی مانع عزل برخی مدیران از وزارت علوم شده است؟ چرا نهادهای قانونی و نظارتی کشور با وجود این همه دروغ‌پردازی رسانه‌ای و سیاهکاری‌های اداری کماکان در مقابل  این جریان سکوت کرده‌اند؟

سرگردانی دانشجویان بورسیه در راهروهای وزارت علوم

باید گفت برخی جوانان تحصیلکرده بورسیه با پرونده‌های درخشان علمی، در حالی که  دوره دکترا را به اتمام رسانده‌اند بیش از یک‌سال است به دلیل عدم نیاز وزارت علوم و واگذار نشدن مدرک تحصیلی به آنها، ناامید و بیکار در راهروهای وزارت علوم در حال رفت و آمد هستند و بدون دریافت ریالی حقوق از وزارت علوم، هیچ امکانی برای حق خواهی و پیگیری مطالبات خود ندارند.

جای شگفتی و تعجب  است که گردانندگان بازی بورسیه‌ها، اندکی از اراده خود در نابودکردن روح و روان بورسیه‌ها و جلوگیری از امکان ورود این افراد به دانشگاه‌ها کوتاه نیامدند و در مقابل آن نهادهای قضایی و نظارتی با وجود فرمایشات رهبری، اطلاع از وضعیت بورسیه‌ها و ظلم‌های فراوان صورت گرفته، هیچ اقدام قانونی و قضایی برای بازگرداندن این نیروها به بدنه وزارت علوم و دانشگاه‌ها

انجام نداده‌اند.

روزهای تلخ بورسیه‌ها

امید است سرگردانی طیف وسیعی از سرمایه‌های انسانی آموزش عالی که این روزها بدترین و سیاه‌ترین روزهای زندگی خود را سپری می‌کنند، با تمهید نهادهای قانونی و قضایی پایان یابد و متولیان  تباهی و خیانت در وزارت علوم که قصدی جز به حاشیه راندن وزارت علوم از رسالت اصلی خود و به آشوب کشیدن محیط‌های آکادمیک ندارند، با احکام قضایی از مسند امور کنار گذاشته شوند.