مرغ‌های هورمونی، شایعه یا واقعیت؟

دکتر بهروز جنت ، درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر وجود مرغ‌های هورمونی در بازار، با بیان اینکه هورمون معمولا در دام‌های بزرگ استفاده می‌شود، گفت: معمولا استفاده از آن در طیور مقرون به صرفه نیست. بنابراین مردم درباره وجود مرغ‌های هورمونی در بازار نگرانی زیادی نداشته باشند.

وی با اشاره به نظارت بر مرغداری‌ها و مرغ‌های تولیدی از سوی وزارت کشاورزی و سازمان دامپزشکی، افزود: این سازمان‌ها به عنوان نهادهای نظارتی، نظارت کاملی در این زمینه دارند. بنابراین نگرانی خاصی وجود ندارد.

جنت، نوع تغذیه، نگهداری و نژاد مرغ‌ها را در سرعت رشد آنها تعیین‌کننده دانست و ادامه داد: به همین دلیل برخی مرغ‌ها را گوشتی، برخی را تخم‌گذار و... می‌نامیم. زیرا این مرغ‌ها اصلاح نژاد شدند. همچنین مرغداری‌ها از نژادهای خاصی برای تولید مرغ استفاده می‌کنند. در نتیجه در این زمینه نگرانی زیادی وجود ندارد.

خطر وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغ‌ها

وی اظهار کرد: بیشترین مخاطره‌ای که در این زمینه دیده می‌شود، مساله وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغ است که بنا به دلایل مختلف ممکن است در حیوانات یا طیور استفاده شود. البته باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا در مرغداری‌های بزرگ که حالت صنعتی دارند، استفاده می‌شود.

جنت افزود: حال اگر به هر دلیلی مسوول فنی دامپزشک حاضر در مر‌غداری تشخیص دهد یا حتی اگر به دلیل یک بیماری مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها شوند و از آنتی‌بیوتیک برای مرغ استفاده کنند، باید یک دوره شست‌وشو را رعایت کنند. چرا که این دوره باعث می‌شود تا متابولیسم آنتی‌بیوتیک و دارویی که برای مرغ مصرف شده، از بدن آن خارج شود.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مرغداری‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند، گفت: در صورتی که این موضوع رعایت نشود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بر این اساس ارگان‌های نظارتی برای چنین مسائلی طراحی می‌شوند. در حال حاضر سازمان دا‌مپزشکی تمام مرغ و گوشتی را که برای مصرف‌کننده وارد بازار می‌شود را تحت نظارت خود می‌گیرد تا چنین اتفاقاتی نیفتد.

جنت تاکید کرد که در حال حاضر ما در این زمینه گزارش جدیدی نداریم. البته نظارت‌ها به صورت پیوسته وجود دارد.