علی اکبر سیاری، بدترین حادثه در زندگی افراد را مرگ نابهنگام بیان کرد و گفت: مصرف دخانیات یکی از شایع‌ترین علل مرگ نابهنگام است که البته با پیشگیری از مصرف دخانیات می توان از وقوع این مرگ ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به نقش مهم وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات، گفت: سالانه 50 تا 65 هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

سیاری در ادامه، ایجاد محدودیت در دسترس بودن مواد دخانی را یکی از استراتژی های گفته شده توسط اندیشمندان دنیا بیان کرد و افزود: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم از خطرات ناشی از استعمال دخانیات و عدم استعمال دخانیات در اماکن عمومی توسط وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از راه های دیگر کاهش استعمال دخانیات است.

به گفته معاون بهداشت، ایجاد مکانی برای ترک استعمال دخانیات از دیگر استراتژی های کاهش مصرف مواد دخانی است که در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور، واحد هایی به همین منظور ایجاد شده است تا بتوانند افراد برای ترک استعمال دخانیات به این مراکز مراجعه کنند.

سیاری بر ضرورت افزایش مالیات بر سیگار تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت تلاش زیادی در این خصوص انجام داد اما متاسفانه موانعی مانع تصویب این قانون شده است و عده ای معتقدند که در صورت افزایش قیمت سیگار، قاچاق سیگار افزایش پیدا می‌کند.