لاله اسلامیان، اظهار داشت: برای تعیین دقیق حاملگی و تشخیص ناهنجاری‌های شدید مغایر با حیات در جنین همچنین اختلالات کروموزومی سونوگرافی غربالگری توسط پزشکان زنان و زایمان برای مادران باردار توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از طریق سونوگرافی غربالگری اندازه پشت گردن جنین را می‌توان اندازه‌گیری کرد و ناهنجاری‌هایی همچون سندروم داون را مورد شناسایی قرار داد، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا این غربالگری توصیه می‌شود ولی در کشور ما نیز علیرغم انجام گرفتن آن هیچگونه اجباری در کار نیست و والدین می‌توانند نسبت به انجام ندادن آن اقدام کنند.

فوق تخصص زنان و زایمان با بیان اینکه همراه با سونوگرافی غربالگری آزمایشات تکمیلی نیز انجام می‌شود تا جنین اگر دچار عقب‌ماندگی ذهنی است اقدامات لازم صورت گیرد، ادامه داد: جنین بر همین اساس به دو گروه کم‌خطر و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند و مادرانی که در گروه پرخطر قرار گیرند جهت انجام اقدامات بعدی و آنالیز به پزشکان مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: بهترین زمان انجام سونوگرافی و آزمایش غربالگری جنین 11 تا 13 هفته و 6 روز بوده و در واقع در 12 هفتگی مناسبت‌ترین زمان برای انجام این عمل است.

اسلامیان خاطر نشان کرد: خانواده‌هایی که سابقه ژنتیک و فامیلی در زمینه بیماری‌های کروموزومی و ناهنجاری‌های مادرزادی دارند، بهتر است جهت انجام غربالگری در دوران بارداری اقدامات لازم را انجام دهند.