پیشنهاد ایتالیا برای ساخت بیمارستان در تهران

هیات پارلمانی ایتالیایی؛ سناتور لورا بیانکونی (نماینده وزیر بهداشت ایتالیا)، سناتور بندتو آدرانیا (رئیس اسبق پارلمان ایتالیا) با نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران و اعضای ستاد توسعه و سرمایه گذاری اقتصادی سازمان دیدار و در زمینه های مختلف تبادل نظر کردند.

نعمت الله ترکی در این دیدار با خوشامدگویی به هیات ایتالیایی اظهار داشت: بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، در گذشته برای تولید داروهای تخصصی به کشورهای دیگر وابسته بودیم و الان ظرفیت بسیار خوبی برای تولید دارو در کشور ایجاد شده است. همچنین در ایران بیش از ۷۰۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد و چند استان کشور در زمینه پزشکی در سطح خدمات بین المللی فعال هستند.

ترکی بعد از پیشنهاد طرف ایتالیایی افزود: استان های کشور از جمله تهران آمادگی دارد تا در بخش ساخت بیمارستان، تجهیز آن و در بخش توریست درمانی با ظرفیت بالای گردشگری با ایتالیا مشارکت داشته باشد. زیرساخت های ما برای توسعه این بخش و مشارکت بخش خصوصی فراهم و مجوز های لازم اخذ شده است و تنها منتظر ورود بخش سرمایه گذار برای شروع کار هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ۱۰ شهرستان برای توسعه بخش درمانی، پاراکلینیک، ایجاد بیمارستان و تجهیز آن شناسایی شده و ما قول بازگشت سرمایه را در هر حوزه ای که مایل به سرمایه گذاری باشید می دهیم.

ترکی افزود: ما آمادگی داریم بخش های سرمایه گذاری ایتالیا در زمینه های مختلف از جمله توسعه زیرساخت هایی چون حمل و نقل و در حوزه هایی همچون آب و تصفیه خانه های فاضلاب در ایران سرمایه گذاری کند.

وی گفت: در بخش انرژی خورشیدی زیرساخت خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده ایم که برای بازگشت سرمایه و خرید آن هم تضمین مناسبی ارائه می کنیم.

ترکی همچنین اعلام کرد: استان های کشور بویژه تهران آماده مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها هستند. در تهران با توجه به جمعیت ۹ میلیون نفری روزانه ۸ هزار تن زباله تولید می شود که برای سوزاندن آن و تبدیل به انرژی استقبال می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ایتالیا می تواند در بخش ساخت دستگاه های آب شیرین کن برای ظرفیت های حوزه آبخیز شمال و جنوب ایران، سرمایه گذاری در بخش گردشگری با توجه به چهارفصل بودن کشور کمک خوبی باشد.

ترکی تاکید کرد: ما منتظر طرح و برنامه های کشور ایتالیا برای سرمایه گذاری در ایران هستیم اما باید توجه کرد که برنامه های شما باید در قالب برنامه های عملیاتی تنظیم شود.

سناتور لورا بیانکونی نماینده وزیر بهداشت و مجلس ایتالیا در این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور در ایران و شرکت در کنگره سلامت، گفت: امروزه رقابت در زمینه بهداشت بویژه هزینه پایین و کیفیت خوب بسیار بالا است، ایتالیا برای سیستم درمانی قوی و قدیمی ایران احترام قائل بوده و علاقه مند است در زمینه ساخت بیمارستان و تجهیز آن، همچنین ورود تکنولوژی جدید همکاری کند.

وی افزود: برای ایجاد مراکز درمانی در هر شهری از ایران اعلام آمادگی می کنیم و ازطرفی می دانیم برای داشتن سیستم سلامت خوب به نیروی متخصص نیازمندیم، بنابراین لازم است بین پزشکان و متخصصین ایتالیا ارتباط خوبی برقرار شود.

نماینده وزیر بهداشت ایتالیا گفت: شرکت های ایتالیایی علاقه مند هستند تا با مشارکت ایران به تولید دارو بپردارند. کشور ما در دوران تحریم ارتباط خوبی با ایران برقرار کرد و امروز که این تحریم ها برداشته شده علاقه مند ارتباط محکم تر از گذشته هستیم و برای آن هر کاری می کنیم.

در ادامه این نشست، سناتور بندتو آدرانیا (رئیس اسبق پارلمان ایتالیا) با بیان اینکه ایران موقعیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد، اظهار داشت: با توجه به توانایی و ظرفیت های ایران پیشنهاد می کنیم تا علاوه بر ساخت بیمارستان و تجهیز آن ها بخش مدیرت مراکز درمانی را هم برعهده بگیریم.

وی همچنین پیشنهاد کرد تا ایران از ظرفیت سرمایه گذاری ایتالیا در بخش ایجاد راه و جاده، خطوط راه آهن سبک، تبدیل زباله به انرژی، تبدیل سیستم نورپردازی ایران به  استفاده کند.

سناتور بندتو آدرانیا گفت: تجارب ایتالیا به ویژه در حوزه درمان به ارتباط خوب دو کشور کمک خواهد کرد.   

وی افزود: مبحث انرژی و صرفه جویی در آن بسیارمهم است، با استفاده از زباله ها و ایجاد انرژی از سوی آن ها می توان محیط زیست را پاک کرد و از طرفی استفاده از سیستم روشنایی ال ای دی در مصرف صرفه جویی کرد. با این کار ما یک اسمارت سی تی خواهیم داشت که می توان از طریق سیستم وای فای ان را از دور کنترل کرد.

وی همچنین از راه اندازی بانک های ایرانی در ایتالیا خبر داد و گفت: این مهم دستور کار نخست وزیر ایتالیا در دیدار با رئیس جمهوری ایران است که در آینده انجام خواهد شد و روابط اقتصادی بین دو کشور را راحت تر خواهد کرد. ما بهترین کیفیت را به ایران ارائه خواهیم داد به طوری که مانند ضرب المثل ایتالیایی همه چیز شبیه "کلید در دسترس" باشد. ایتالیا به عنوان لیدر گروه های سرمایه گذاری در ایران عمل خواهد کرد.

در پایان این نشست قرار شد هیات ایتالیایی پیشنهادات خود را ارائه کرده و ایران در این خصوص تصمیم گیری کند.