۲چالش درخصوص جمع‌آوری دستفروش‌ها/ اخطار به قالیباف

محمد حقانی در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در خصوص عدم ساماندهی دستفروشان و بساط گستران گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اعلام شده است که شهرداری می‌تواند راسا نسبت به جمع آوری بساط گسترانی که سد معبر می‌کنند اقدام کند.

وی با بیان اینکه اگر مجوزی از سوی دادستان لازم باشد باید اخذ شود، گفت: اما دو اشکال در خصوص جمع آوری دستفروشان وجود دارد که یکی از آنها این است که عمده نیروهایی که اقدام به جمع آوری دستفروشان می‌کنند نیروهای ثابت شهرداری نیستند و به صورت روزمزد فعالیت می‌کنند که این زمینه انواع تبانی را فراهم می‌کند و باید حتما از نیروهای ثابت شهرداری استفاده شود و در مورد اشکال دوم باید بگویم که اگر با این افراد برخورد نشود میزان دستفروشان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: وقتی از روز اول با موضوع دست فروشی برخورد مناسبی نشود دیگر نمی شود برای آن کاری کرد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در خصوص عرضه میوه های قاچاق و تکذبیه شهرداری در این خصوص نیز گفت: میدان اصلی میوه و تره بار و مشاعات آن در اختیار شهرداری است و تنها به صورت سرقفلی مغاز‌ها به افراد غیر واگذار شد اما مالکیت، باسکول و نظارت بر خودروهای متردد در اختیار شهرداری است.

 وی افزود: معاون شهردار تهران سوال پرسیدند که در کجای تهران میوه قاچاق عرضه می‌شود که باید بگویم از بالای محور انقلاب در همه میادین میوه قاچاق عرضه می‌شود.

تذکر دوباره مختاباد درخصوص حقوق شب عید کارگران

در ادامه این جلسه، عبدالحسین مختاباد با بیان این که پیشنهاد می‌شود که شهرداری تهران در شب های عید نگاه ویژه‌ای به پرداخت بدهی پیمانکاران داشته باشد، گفت: برخی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری دو الی سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: چرا یک شرکت پیمانکاری باید میلیارد تومان از بدهی خود را دریافت کند اما شرکت دیگر حتی ۵۰۰ میلیون نیز از بدهی‌هایش توسط شهرداری وصول نشود که پیشنهاد می‌شود با برگزاری جلسه‌ای میانگینی برای پرداخت بدهی پیمانکاران به صورت مساوی در نظر گرفته شود.

طرح سوال از شهردار در خصوص فاضلاب منطقه ۲۲/ چمران: این موضوع قابل حل است

در ادامه این جلسه اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر که ۳ بار عدم ایجاد شبکه آب و فاضلاب منطقه ۲۲ را به شهرداری تذکر داده و در آخرین بار به مدیران شهرداری هشدار داده بود که این موضوع را به صورت طرح سوال از شهردار مطرح می کند، در جلسه امروز شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه ریاست شورا بارها عنوان کرده که تذکرات این چنینی که در حال حاضر می‌خواهم مطرح کنم در صحن ارائه نشود، گفت: با اینکه بارها در این خصوص نامه زده‌ام اما از آنجایی که مثمر ثمر نبوده این تذکر را در صحن شورا مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ موافقت نامه‌ای در منطقه ۲۲ با شرکت آب و فاضلاب و شهرداری با مشارکت وزارت نیرو در خصوص ایجاد شبکه آب و فاضلاب در منطقه ۲۲ منعقد شد، گفت: پس از گذشت چهار سال بارها درخواست ارائه گزارش این پروژه را داشتم اما محقق نشده است و جای سوال است که چه کسی باید پاسخگوی مردمی باشد که فاقد شبکه بهداشتی آب و فاضلاب هستند و حتی در بودجه سال ۹۴ و ۹۵ نیز برای آنها بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر افزود:‌ اگر این مشکل حل نشود مجبور به طرح سوال از شهردار هستیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر عنوان کرد:‌ این موضوع قابل حل است و هفته‌ آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت آبفا و شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

مشکل راسته ۱۷ شهریور پابرجاست 

در ادامه این جلسه، مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به اعتراض کسبه و مردم راسته فرهنگی امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: یک سال است که شورای شهر تهران وعده داده تا مشکل این راسته را حل کند اما هنوز مشکل پابرجاست.

وی همچنین از برنامه ریزی مالی شهرداری تهران برای ساخت بیمارستانها، میراث فرهنگی، امامزاده و مدارس انتقاد کرد و گفت: چرا شهرداری برای تحقق این برنامه، مطالبات شهرداری تهران را بالا می برد تا از مردم هزینه بیشتری بگیرد اگر غربالگری نظام برنامه ریزی شهرداری را داشته باشیم می توان از کسانی که صاحبخانه نیستند عوارض نگرفت و تنها از بلندمرتبه سازان پول عوارض گرفت.

پاسخ شهرداری به انتقادها/ فعالیت گداهای خارجی در تهران

معاون خدمات شهری شورای شهر تهران از نامناسب بودن شهر تهران نسبت به وجود افراد گدا و دست فروشان خبر داد.

مجتبی عبداللهی با اشاره به ماموریت های شرکت حریم بان و شهربان گفت: شهرداری در موضوع آموزش اقدامات لازم را انجام داده است و حتی نیروهای ما در این بخش در مناطق جابجا می شوند تا از بومی شدن این نیروها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در جابجایی و تعدیل منطقه ۱۲، شهرداری منطقه با مشکل مواجه شدند، افزود: تمامی نیروهای ما دارای پرونده هستند و هیچ کدام دارای سوء پیشینه نیستند. هم اکنون ۵۰۰ نیروی شهربان و حریم بان تعدیل شده است و ترکیب نیروی خوبی داریم.

معاون شهردار با بیان اینکه از رئیس شورا درخواست می کنم که گزارش عملکرد شرکت شهربان و حریم بان در صحن شورا ارائه شود، تصریح کرد: ما در نیروی شهربان فوتی و قطع عضو داشتم در یک سال گذشته ۷۰۰ نیروی ما مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

عبداللهی همچنین گفت: وضعیت شهر و خیابان های شهر تهران مناسب نیست و با انواع افراد از جمله گدایان خارجی مواجه است و اگر اعضای شورای شهر تهران از ما حمایت نکنند نمی توانیم کاری کنیم.

وی درباره حادثه شادمان نیز گفت: علت حادثه وجود افرادی بود که از دستفروشان پول می گرفتند. در این حادثه افرادی دستگیر شدند که سوء پیشینه داشتند و مدیریت دست فروشان توسط افراد خاص انجام می شود.

وی درباره میوه های خارجی نیز گفت: به سازمان میادین ابلاغ شد تا از خودروهای بار میوه های خارجی به میادین جلوگیری کنند. البته ما نمی توانیم بر اساس قانون خودروها را بازرسی کنیم اما اگر سایر نهادها با ما همراه شوند فرایند کار سرعت خواهد گرفت.