سید امیرمحسن ضیائی در دومین نشست بازپیوند خانواده برای مهاجرین با اشاره به اینکه هلال‌احمر ایران برای دومین بار در همکاری تنگاتنگ با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ میزبان این نشست است، اظهار داشت: از اولویت‌های جمعیت‌های ملی ردیابی افراد مفقود و بازپیوند خانواده است، لذا همواره با تمرکز بر کاهش آلام بشری و توجه به کرامت انسانی، به کسانی که پیوند با خانواده خود را از دست داده‌اند، یاری رسانده‌ایم.

وی با اشاره به منطقه‌ و موقعیت استراتژیکی که کشورمان در آن واقع شده است، اظهار کرد: منازعات این منطقه موجب شده است تا ایران در مرکز حرکات توده‌های انبوه افراد قرار گیرد و با توجه به کثرت قومی، فرهنگی و مرزی، ایران همواره میزبان اصلی پناهجویان و مهاجران بوده است

موقعیت استراتژیک، ایران را به مقصد اصلی مهاجران تبدیل کرده است

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران، ما را به مقصد اصلی مهاجران تبدیل کرده است، عنوان کرد: همین امر موجب شده است تا ایران در زمینه پذیرش مهاجران و پناهجویان فعال باشد و لذا همواره با چالش‌های اساسی در این زمینه روبه‌رو هستیم و در این زمینه به دنبال همکاری بیشتر برای انجام اقدامات موثرتر و به‌روز کردن دانش و تجربه با سازمان‌های دیگر هستیم.

وی به تشابه فعالیت کنونی در بازپیوند خانواده به فعالیت هلال‌احمر در دوران دفاع مقدس و آوارگان جنگی اشاره کرد و توضیح داد: هلال‌احمر در دوران جنگ مسئولیت مهمی چون کسب اطلاع از اسرا و اطلاع‌رسانی به خانواده آنها را بر عهده داشت و علاوه بر آن خانواده‌های جدا مانده را  به هم پیوند می‌داد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ایران به مدت 30 سال میزبان چند میلیون پناهنده بوده است، گفت: در شرایطی که معمولاً کشورها برای میزبانی از مهاجرین درخواست کمک‌های هنگفت بین‌المللی دارند، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اهداف اسلامی و انسان‌دوستانه، هیچ‌گاه درخواست کمک نکرده  و با آغوش باز پذیرای مهاجرین بوده است.

نیمی از پناهجویان به اروپا، سوری و عراقی هستند

ضیائی با بیان اینکه هم اکنون حرکات پناهندگان و مهاجران تبدیل به مساله‌ای عمده شده است، گفت: با توجه به درگیری‌های کشورهای مختلف، مسیرهای مهاجرت به سمت اروپا تغییر کرده و شرایط ناگوار زندگی در سوریه و عراق موجب شده است تا مسیر مهاجران به سمت کشورهای اروپایی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه 820 هزار مهاجر وارد اتحادیه اروپا شده است که نیمی از آنها از سوریه و عراق هستند، تصریح کرد: بیش از 22 هزار مهاجر در سال‌های 2002 تا 2015 جان خود را از دست داده و 65 میلیون نفر آواره شده‌اند که این میزان بیشتر از  جنگ جهانی دوم است و در این میان زیرساخت‌های کشورهای مهاجرپذیر نیز متناسب با مهاجرت‌ها توسعه نیافته است.

هیأت دولت اختصاص اعتبار معوق هلال‌احمر را مصوب کرد

به گزارش هلال احمر، رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه «آیا بودجه 700 میلیارد تومانی هلال‌احمر اختصاص یافته است؟»، اظهار کرد: مطلع شدیم که شب گذشته در هیأت دولت اختصاص اعتبار معوق به هلال‌احمر را مصوب کرده است، اما تخصیص این بودجه، موضوع بعدی است که که امیدواریم با کمک سازمان مدیریت و خزانه‌داری کل کشور این مهم برای ارائه خدمت بهتر و مناسب‌تر به مردم محقق شود.

وی درباره اجرای طرح نوروزی هلال‌احمر عنوان کرد: ارائه خدمات در نوروز از مهمترین برنامه‌ها و وظایف هلال‌احمر است و لذا تلاش‌کرده‌ایم تا با اختصاص اعتبارات مناسب خدمات بهتری به مردم در مقایسه با سال‌های گذشته ارائه دهیم.

ضیائی همچنین درباره بالگردهای تازه خریداری شده هلال‌احمر و زمان بهره‌برداری از آنها، توضیح داد: هم‌اکنون یک فروند بالگرد تحویل گرفته‌ایم و امیدواریم تا در نوروز امسال از آن استفاده کنیم، البته ناوگان هوایی فعلی جوابگوی نیازهای ما در نوروز خواهد بود و برنامه‌ریزی ما برای طول سال است که امیدواریم، 9 فروند بالگرد را تا پایان فروردین تحویل بگیریم.