حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، همواره پویایی خود را حفظ کرده‌اند و علیرغم اینکه پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها و نیز در ایام تبلیغ مانند ماه مبارک رمضان، دهه نخست محرم و دهه آخر صفر و همچنین تابستان‌ها تعطیل هستند اما فعالیت‌‌های علمی و تحقیقی طلاب و روحانیون هیچ‌گاه، تعطیل‌ نمی شود.

در این میان، مراجع تقلید به عنوان مبلغین برجسته، پرچم‌‌داران اندیشه و تفکر تشیع و پشتوانه‌های حوزه‌های علمیه، هیچ گاه دست از فعالیت و تلاش برنمی دارند به همین دلیل، به گسترش فعالیت تبلیغی خود در اقصی نقاط کشورها و شهرها اهتمام جدی دارند.

 

اهم فعالیتهای دفتر مراجع تقلید

راه‌اندازی دفاتر نمایندگی مراجع ‌تقلید در شهرها و کشورهای مختلف زمینه ساز طنین اندازشدن نوای دل‌نشینِ معارف حقه توحیدی و آموزه‌های راستین اهل بیت علیهم‌السلام است. آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، مسئول دفتر تهرانِ آیت‌الله نوری همدانی درباره فعالیت های این دفاتر به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفت: «بیشتر سوالات و درخواست های مردم، پیرامونِ مسایل و احکام شرعی مانند نماز، روزه و وجوهات شرعیه (زکات، رد مظالم و خمس) است. ضمنا استخاره، تقاضای محبوب دفاتر است. از جمله فعالیت های دفتر برخی مراجع، کمک به مستمندان و فقرا و توزیع کتب دینی و تبلیغی بین طلاب و روحانیون است».

 

 

 

برخی از دفاتر، حایز ویژگی های برجسته هستند. برای نمونه باوجوداینکه عموم دفاتر مراجع، صبح ها و بعداظهرها فعال اند اما از امتیازات دفتر آیت‌الله نوری همدانی در تهران این است که به دلیل فعالیتِ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی، شبانه روز پاسخگوی سوالات و مسایل دینی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی و حتی سیاسی مردم است.

دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی به دلیل فعالیت در روزهای تعطیل و دفتر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی به دلیل فعالیت در روزهای جمعه، مزیتی نسبت به سایر دفاتر دارند.

در این میان، دفتر برخی مراجع مانند آیت‌الله سیدمحمدسیعیدحکیم از مراجع نجف، پنج شنبه هر هفته، مجلس روضه برگزار می کند. ضمنا به ابتکار این دفتر، هرسال در روز شهادت امام صادق(ع)، دسته عزاداری علما و روحانیون برپا می شود که بسیار مورد توجه است.

 

برخی دفاتر، حوزه علمیه هستند

تعداد محدودی از دفاتر مراجع، کلاس درس فقه و تفسیر دارند؛ در واقع، در ساعات برگزاری جلسات علمی، دفتر تبدیل به حوزه علمیه می شود. برای نمونه همه روزه در دفتر آیت الله حکیم، چنین جلساتی برگزار می شود:

1) تفسیر روایی: حجت‌الاسلام ضیاء نعمانی از 8 تا 8:30 صبح.

2) مکاسب: حجت‌الاسلام عباس حیدری از 8:30 تا 9 صبح.

3) رسایل: حجت‌الاسلام سیدحسین روحانی دزفولی از 9 تا 9:30 صبح.

هم‌چنین طلاب می‌توانند سه‌شنبه هر هرفته با حضور در دفتر دفتر آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی از جلسات بحث «اصول کافی»، کسب فیض کنند.

 

 

 

جالب است بدانید، تعداد دفاتر برخی مراجع در ایران کمتر از تعداد انگشتان یک دست است. برای مثال، آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم، سه دفتر در ایران دارد: دفتر قم به مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین ریاض حکیم؛ اصفهان به مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین سجاد اصفهانی؛ و تهران به مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین روحانی دزفولی. از سوی دیگر، برخی مراجع، چندین دفتر در یک شهر به ویژه تهران و مشهد دارند. آیت‌الله مکارم شیرازی، هفت دفتر در نقاط مختلف شهر تهران دارد.

فهرست کاملِ دفاتر نمایندگی مراجع تقلید را در اینجا مشاهده کنید.