مجتبی شاکری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعیین تکلیف ۵ هزار و ۹۰۰ معبر بی‌نام پایتخت گفت: این معابر و خیابان‌ها بی‌نام نیستند، بلکه مصوبه کمیسیون نامگذاری شورا را ندارند و مردم محله خود برای این معابر نام‌هایی برگزیده‌اند.

وی ادامه داد: ما به تمامی مناطق ابلاغ کرده‌ایم که معابری که فاقد نام هستند یا با عدد نامگذاری شده اند شناسایی و به کمیسیون نامگذاری معرفی کنند تا نامگذاری این معابر روند قانونی خود را طی کند.

به گفته شاکری، تمامی ایستگاه‌های مترو تاکنون نامگذاری شده و کمیته نامگذاری در حال بررسی معابری است که مصوبات لازم را ندارند.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورا با بیان اینکه در سال ۹۵ سامانه اطلاع‌رسانی معابر شهری به روزرسانی می‌شود و امکان دریافت آخرین اطلاعات از معابر شهر تهران وجود دارد، گفت: گاهی عدم نامگذاری‌ها به دلیل اختلاف تعریفی است که ما از معبر داریم. شهرداری هر مکانی که محل عبور است را معبر می‌داند که شاید ما این تعریف را از معبر نداشته باشیم.

شاکری در خصوص تغییر نام برخی از خیابان‌ها و معابری که مورد انتقاد شهروندان است، گفت: برخی از اسامی شخصیت‌های خارجی که سابقه قابل قبولی برای ما ندارند در صورت اعتراض شهروندان مورد بررسی قرار می‌گیرند، البته در خصوص تغییر نام اتباع بیگانه حتما از وزارت امور خارجه استعلامات لازم انجام می‌شود و در این مدت چندین معبر تغییر نام داده شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص اینکه به طور معمول هر سال اواخر اسفند همزمان با ملی شدن صنعت نفت برخی از اعضای شورا پیشنهاد نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق را می‌دهند، گفت: این موضوع مهمی است که از زمان گذشته مطرح بوده است. در اوایل انقلاب خیابان ولیعصر (عج) کنونی به نام مصدق نامگذاری شد که با مخالفت عده‌ای به نام آیت‌الله کاشانی تغییر نام داده شد که در نهایت هر دو نام را تغییر دادند و نام حضرت ولیعصر (عج) را برای این خیابان برگزیدند. در برخی از نامگذاری‌ها باید مسائل اجتماعی و سیاسی را در نظر گرفت، زیرا ممکن است یک نامگذاری زمینه اهانت به یک شخصیت را فراهم کند که در خصوص شخصیت‌هایی به این باید گونه کمی تأمل کرد و به نظر می‌آید به همین دلیل این موضوع مدت‌هاست متوقف شده است.

شاکری تاکید کرد: در خصوص نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق در تهران باید مقامات عالی‌تری ورود پیدا کرده و در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این اعلام شده بود، در تهران ۵هزار و ۹۰۰ معبر فاقد نام هستند که برای شهروندان ایجاد مشکل کرده‌اند و باید سامانه اطلاعات معابر شهر تهران به روز‌رسانی شود.

در سامانه اطلاعات شهرداری در مجموع ۶۵ هزار خیابان، پل، کوچه و میدان وجود دارد که قابل نامگذاری هستند که از این مجموع ۲۵ هزار مورد آن مصوبه شورا را ندارند و بر اساس قانون شورای شهر مسئول نامگذاری این معابر است.

در تهران ۵۸ بزرگراه، ۲۶۳ بلوار، ۱۸۹۲ خیابان اصلی،۱۲۶۸۶ خیابان فرعی، ۱۶۷۵۰ کوچه، ۳۲۷۸۰ بن بست، ۶۱۷ میدان داریم که اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی شهرداری ثبت شده است. در بانک اطلاعاتی فوق۲۹ خیابان اصلی فاقد نام، ۱۲۱۵ فرعی، ۱۲۳۲کوچه، ۴۲۷۲ بن‌بست، ۴۲ بلوار و ۱۴۰ میدان فاقد نام هستند.

مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نیز دلیل بی‌نامی برخی معابر شهر را اجرایی نشدن سیستم مکانیزه در ثبت و اجرای نام‌گذاری‌ها می‌داند و می‌گوید: در پاره‌ای از مواقع برخی نام‌ها به کرات روی معابر نامگذاری شده‌اند. .

وی مستند این سخن خود را نیز وجود ۳۸ بن‌بست به نام آزادی، ۳ بلوار به نام لاله دانست و گفت: البته تکرار برخی اسامی بسیار بیشتر از آن چیزی است که به آن اشاره داشته است.