به همان میزان که مهاجرت ها افزایش یابد، تعداد ازدواج های چندملیتی نیز رو به فزونی خواهد گذاشت. هر یک از جوامع بشری هویت منحصر به فردی را دارند که نه تنها معرف فرهنگ و اصالت آن جامعه است بلکه سبک زندگی مردمی را که در آن زندگی می کنند نیز تعیین می کند. زمانی که فردی، مرد یا زنی را از یک جامعه با ارزش های کمابیش مشابه انتخاب می کند، در واقع سبک زندگی مشابهی را برگزیده و ازدواج آن دو با نگرانی کمتر مسیر تکامل را در پیش می گیرد. 

بالعکس زمانی که ازدواج بین افرادی صورت می گیرد که از لحاظ ملیت، فرهنگ، مذهب، محیط اجتماعی و ارزش ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، زندگی مشترک آنها نیازمند برقراری اصول ارزشی جدید برای هر یک از زوجین و در بسیاری از موارد تمام اعضای خانواده است. 

تغییر شرایط زندگی و مهاجرت مهم ترین دلایل ازدواج های چندملیتی است

همان طور که اشاره شد، تغییر شرایط زندگی و مهاجرت به برخی کشورها از مهم ترین دلایل ازدواج های چند ملیتی است. در نتیجه، تعداد قابل توجهی از ازدواج های چند ملیتی مربوط به  افرادی است که خودشان به کشور دیگری مهاجرت کرده اند و فردی از اهالی کشور مقصد را برای زندگی مشترک انتخاب می کنند. عده ای دیگر نیز ترجیح می دهند با یک خارجی مانند خودشان ازدواج کنند. این گروه می توانند کسانی را که نزدیکی بیشتری به فرهنگ شان دارند، در اولویت قرار دهند. «پینکو ناکاسونه»، دانشجویی ژاپنی است که پس از آشنایی با یک جوان ویتنامی با او ازدواج کرده است. وی در رابطه با این تصمیم و ازدواج خود می گوید: «برای تحصیل به ایالات متحده آمدم. پس از مدتی با یک جوان ویتنامی آشنا شدم. در ابتدا تصمیم گیری برایم مشکل بود، اما پس از بررسی های کلی، پیشنهاد ازدواج «های» را پذیرفتم. ازدواج با یک خارجی تا حدی ریسک است، قطعاً تفاوت های فرهنگی برای هر دو طرف دردسرساز خواهد شد».

گروه دیگر، جوانانی هستند که خانواده های شان پیشتر مهاجرت کرده و آنها در کشور مقصد متولد شده یا در آن رشد یافته اند، آنها بیشتر از گروه قبلی تمایل دارند با فردی خارجی ازدواج کنند. این دسته از جوانان که به میزان بالاتری با فرهنگ کشور مقصد آشنا هستند، ترجیح می دهند با فردی از اهالی وطن جدیدشان پیمان زناشویی ببندند.

آمریکا رکورددار ازدواج چندملیتی

از آنجایی که آمریکا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان شناخته می شود، بی شک آمار ازدواج های چندملیتی در آن قابل توجه خواهد بود. بنابر آخرین آمارها، تعداد ازدواج های چندملیتی از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به حال افزایش چشمگیری داشته است. جمعیت بالای اسپانیایی زبان ها و چینی هایی که در این کشور زندگی می کنند، مهم ترین عامل افزایش تعداد ازدواج های چندملیتی است. از سوی دیگر آمریکایی ها بیشتر از گذشته تمایل دارند با قومیت های دیگر ازدواج کنند. علی رغم اینکه موضوع تبعیض نژادی هنوز برای مردم آمریکا حل نشده، اما آمارها نشان می دهد، تعداد کسانی که می پذیرند با فردی از نژاد یا قومیت دیگری ازدواج کنند، کم نیست. ازدواج سفیدپوست ها با رنگین پوست ها نیز نسبت به چند سال اخیر، افزایش چشمگیری داشته است. 

دکتر «دانیل لیچر»، استاد جامعه شناسی و سیاست عمومی دانشگاه «کورنل» معتقد است: «واکنش های سفید پوستان نسبت به مهاجران و ازدواج با آنها، نویددهنده بهبود روابط میان این دو قشر از جامعه آمریکا است».

بنابر اعلام مرکز آمار آمریکا، حدود ۴۰ درصد از آسیایی هایی که در ایالات متحده متولد شده اند، با سفیدپوست ها ازدواج می کنند. علاوه بر این، از میان آسیایی هایی که در سال های اخیر به ایالات متحده مهاجرت کرده اند، تعداد مردانی که با خارجی ها ازدواج می کنند سه برابر و تعداد زنان پنج برابر شده است. اما تعداد ازدواج اسپانیایی زبان هایی که در آمریکا متولد شده اند با سفیدپوست های این کشور به میزان بسیار جزئی افزایش یافته است.

«خوان تورمان» ۳۷ ساله که اصالتاً آرژانتینی است و در «هیوستون» آمریکا به فروشندگی مشغول است، فشار خانواده و تأثیر قومیتی را به شدت احساس کرده است، وی درباره علت ازدواج با یک آمریکایی می گوید: «من هیچ موقعیتی برای آشنا شدن با یک دختر اسپانیایی زبان نداشتم، حتی در دبیرستان نیز با چنین فردی برخورد نکردم بنابراین تصمیم گرفتم با یک خانم آمریکایی ازدواج کنم. گاهی اوقات تصور می کنم فضایی به وسعت یک دنیا میان ما وجود دارد، ما به هم علاقه داریم اما علی رغم این که هفت سال است با هم ازدواج کرده ایم، نقاط تیره و تار زیادی در زندگی مان وجود دارد، من اطمینان دارم این نقاط تاریک به علت فرهنگ و ملیت متفاوت ایجاد شده اند.».    

«سامانتا» زنی ۴۲ ساله و اصالتاً هندی است، بیش از ۲۰ سال است که او با یک مزرعه دار آمریکایی ازدواج کرده است، او نسبت به خوان رضایت بیشتری از زندگی اش دارد، وی اظهار می دارد: «ازدواج با یک خارجی را نه می توان کاملاً عالی یا کاملاً نامطلوب ارزیابی کرد، همه چیز بستگی به خودتان دارد. بی شک من و بیل نیز در ابتدا مشکلات زیادی با هم داشتیم، اما در مقابل آنها تسلیم نشدیم، مدام در تلاش بودیم تا عدم یا سو تفاهم ها را به تفاهم تبدیل کنیم، به هیچ وجه نباید تصور کنید این کار ساده بود اما با صبر و تحمل حاصل شد. پس از اینکه بتوانید بر مشکلات فائق بیایید، زندگی روی خوش خود را به شما نشان خواهد داد، نباید از محاسن زندگی با یک خارجی غافل شوید. حضور در کنار یک فرد خارجی امکان آشنا شدن بیشتر با فرهنگ و آداب آن کشور را فراهم می آورد. شما می توانید تنوع موجود میان فرهنگ ها و ملیت ها را به خوبی حس کنید. بنابراین من اعتقاد دارم، زندگی با یک خارجی اگر با فکر، صبر و آرامش همراه باشد، می تواند خوشبختی را برای هر دو طرف به ارمغان بیاورد».

فرانسه، رتبه اول ازدواج چندملیتی در اروپا

فرانسه، با ثبت میزان بالایی از مهاجرت، بیشترین تعداد ازدواج های چندملیتی را در اروپا به خود اختصاص داده است. علی رغم اینکه این آمار می تواند شاهد موثقی برای ادعای احترام به نژادها و داشتن جامعه ای باز برای فرانسوی ها باشد، اما بی شک مشکلاتی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. بنابر داده های مرکز آمار فرانسه، یک هفتم ازدواج هایی که در این کشور به ثبت می رسند، چندملیتی هستند و در بیشتر موارد میان یک غیرفرانسوی و یک فرانسوی صورت می گیرند. بیشتر خارجی هایی که با فرانسوی ها ازدواج می کنند، از کشورهای آفریقای شمالی مانند مراکش و تونس و برخی دیگر نیز از اهالی آسیا و افریقای مرکزی هستند. تعداد قابل توجهی از خارجی هایی که با یک فرانسوی پیمان زناشویی می بندند، فرانسه زبان هستند، اما از آنجایی که تفاوت های فرهنگی میان آنها نسبتاً زیاد است، نمی توان به ثبات زندگی مشترک شان اطمینان داشت، البته به استناد آمار و ارقام، زندگی زوج هایی که طرف خارجی آن در فرانسه متولد شده، پایدارتر از زندگی زناشویی غیرفرانسوی هایی است که به تازگی به این کشور مهاجرت کرده اند و یک فرانسوی را برای زندگی مشترک انتخاب کرده اند. تعداد بالای ازدواج های چند ملیتی، چه برای فرانسوی ها خوشایند باشد و چه ناخوشایند، نتیجه دوران استعمار، خصوصاً در قاره آفریقا است. 

ازدواج دوملیت در ایران

آنگونه که از شواهد بر می‌آید، گویا دختران ایرانی میل زیادی به ازدواج با اتباع غیر ایرانی پیدا کرده‌اند.  همزمان با اینکه ازدواج زنان ایرانی با مردانی از ملیتی دیگر افزایش داشته، مردان ایرانی نیز تقریباً پا به پای زنان ایرانی پیش رفته‌اند و آمار ازدواج‌شان با زنان خارجی افزایش پیدا کرده است. اینکه چرا گروهی از زنان و دختران ایرانی، مرد خارجی را برای ساختن آینده‌شان به مرد ایرانی ترجیح می‌دهند، تابع عوامل مختلفی است که به نظر، شرایط بهتر اقتصادی، حضور در کشورهای دیگر به خصوص زندگی در اروپا، استفاده ابزاری از مرد خارجی برای اقامت در کشورهای دیگر، دست یافتن به آرزوهای جوانی در زندگی با مرد خارجی و... از جمله آنهاست. البته بخش زیادی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به حوزه مردان افغان بر می‌گردد و چون بیشترین آمار ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان و عراق است اکنون با تداوم بازگشت اتباع کشورهای افغانستان و عراق به کشورشان، شاهد تشدید وضعیت مبهم زنان هستیم به طوری که آنها با رفتن به آن کشورها وضعیت حقوقی روشنی نخواهند داشت و ماندن در ایران و ترک از طرف شوهران‌شان از طرف دیگر مشکلات عدیده‌ای برای آنان به‌وجود می‌آورد.

ثبت رسمی روزانه ۵ ازدواج میان افغان ها و ایرانی ها

محمدی فر مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور در این خصوص می گوید: براساس قانون، فرزندان حاصل از ازدواج غیرقانونی اتباع خارجی با ایرانی تا سن ۱۸ سالگی از دریافت تابعیت ایرانی محروم هستند. وی گفته است: سال گذشته ۱۱۶۰ مورد ازدواج رسمی اتباع در ایران به ثبت رسیده و آمارها می گوید در خارج از کشور هم ۷۷۳ مورد داشته ایم.