شهرام رفیع‌فر با اشاره به اینکه حدود 10 درصد از جامعه ایران سیگار مصرف می‌کنند، اظهار داشت: بخش بزرگی از این جمعیت 10 درصدی را آقایان تشکیل می‌دهند، بخشی از طریق استعمال قلیان و بخش دیگر با سیگار به سلامتی خود آسیب می‌زنند.

رفیع‌فر با بیان اینکه سلامتی ثروتی است که در بطن تمام انسان‌ها وجود دارد، افزود: هرچقدر که برای کسب این ثروت ارزشمند تلاش و برنامه ریزی داشته باشیم، سالم‌تر زندگی خواهیم کرد، و تنها با افزایش ثروت سلامتی توانایی زندگی موفق و اثربخش را خواهیم داشت.

وی که در یک گفت‌وگوی رادیویی شرکت کرده بود، در ادامه افزود: طبق آمارهای به دست آمده مشخص شده است که خانم‌ها همواره بیشتر به فکر سلامتی خودشان هستند و با مراجعه بیشتر و مرتب به پزشک در صدد پیشگیری از بیماری‌های احتمالی هستند.

رفیع‌فر با اشاره به باورهای مختلف مردان مبنی بر اینکه جسم قوی‌تر و مستحکم‌تری در مقابل بیماری‌های گوناگون دارند، گفت: امروزه ما در عصری زندگی می‌کنیم که ثابت شده است با دانستن و توانستن و خواستن سلامتی می‌توان بسیار مطلوب‌تر و بهتر زندگی کرد. با این دیدگاه می‌بینیم که می‌شود با مراقب‌ و پیشگیری‌های بیشتر دچار بیماری و اختلال و عارضه‌های مختلف نشویم.

وی با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید از وجود ارزشمند خود مراقبت و نگهداری کنند، عنوان کرد: افراد جامعه می‌توانند با رعایت رفتار مناسب سلامت و سبک زندگی صحیح  از عوامل بیماری در فضای زندگی در امان بمانند.

رفیع‌فر همچنین با اشاره به بیماری‌های سرطانی، قلبی، دیابت، اضافه وزن و ... توصیه کرد: اشخاص مختلف می‌بایست در روز حداقل 5 واحد میوه و سبزی مصرف کنند. اما این در حالی است که این مورد بسیار مهم نادیده گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری، کارآفرینی، تولید و ... وابسته به سلامت انسان است، خاطرنشان کرد: اکثر سازمان‌های مدرن در دنیا برای خدمت مطلوب در عرصه‌ جهانی در مرحله‌ نخست خواستار سلامت نیرو‌های انسانی خود هستند.