به گزارش فارس، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مهمترین عامل بروز و شیوع بیماری وبا رفت و آمد اتباع پاكستان به كشور است كه مستقیم به شهرهای مركزی ایران هم آمدهاند و بسیاری از آنها را هنگام تگدی گری در چهارراهها میتوانیم ببینیم، آنان به عنوان كارگر در برخی مزارع سبزی و صیفی كاری هم مشغول كار هستند.

حسینعلی شهریاری افزود: مشکل شیوع بیماری وبا مسئله جدیدی نیست و تقریباً هر سال در این فصل با آن مواجه هستیم، مهمترین عوامل بروز آن هم معمولاً اتباع کشورهای شرقی به خصوص پاکستان است که از مرزهای شرقی مانند سیستان و بلوچستان به طور مرتب به کشورمان رفت و آمد دارند و به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی در این کشور ناقل میکروب وبا به کشور ما هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مرزنشینان شرقی کشورمان نیز به کشور پاکستان رفت و آمد دارند و حتی ۲ ماه پیش شاهد جمع زیادی از ایرانیان بودیم که برای یک مراسم عروسی از مرز شرقی به پاکستان رفته بودند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: شواهد نشان می‌دهد که برخی از اتباع پاکستان برای پیدا کردن کار یا گدایی، مستقیم به شهرهای مرکزی ایران مانند تهران، اصفهان و قم می‌آیند، حتی برخی از آنان به عنوان کارگر خارجی ارزان قیمت در مزارغ سبزی و صیفی کاری مشغول کار می‌شوند و به علت اینکه در این کشور بیماری وبا شایع است و اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود این بیماری را کشورمان منتقل می‌کنند.

شهریاری اضافه کرد: با وجود این مشکلات همیشه خطر شیوع وبا در اواخر تابستان و اوایل پاییز در کشور وجود دارد البته ممنوعیت مصرف سبزی، کاهو و سالاد در رستورانها و اغذیه فروشی‌ها اقدام واقعاً درستی بود و مصرف این مواد در خانه‌ها نیز باید در صورتی انجام شود و مردم باید به خوبی و به طور کامل طبق دستورالعمل وزارت بهداشت آنها را ضدعفونی کنند.

وی گفت: تاکنون موردی از مرگ و میر ناشی بیماری وبا به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش نشده است و یک مورد مرگ نیز که مشکوک به التور(شبه وبا) بود بعداً مشخص که به این علت نبوده است اما افراد مسن و کودکان در صورتی که به این بیماری مبتلا شوند در صورتی که بیماری آنها دیر تشخیص داده شود ممکن است در خطر مرگ قرار بگیرند. بیماری وبا با کسی تعارف ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اطلاع رسانی دستگاهها درباره شیوع بیماری وبا نیز گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما در آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری مسئولیت سنگینی دارند. مسئولان نیز باید بدانند که شیوع یک بیماری واگیر مثل وبا مسئله امنینی نیست و باید با شفافیت موضوع را برای مردم توضیح دهند.

وی در پاسخ به اینکه امکان دارد به علت نشت فاضلاب به آبهای لوله کشی آلودگی وارد آبهای لوله کشی هم بشود، گفت: بسیار بعید است و طی ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته من چنین پدیده‌ای را نشنیده‌ام و به نظر من آب آشامیدنی لوله کشی کشور سالم است و مشکلی ندارد. فقط در جاهایی که مردم به آب لوله کشی دسترسی ندارند و مجبورند از آبهای دیگر از جمله آب چاهها استفاده کنند نگرانی وجود دارد.

وی اضافه كرد: در مورد ورود بیماری وبا به كشور باید به این نكته هم توجه داشته باشیم كه وضعیت عراق هم از نظر شیوع بیماریهای واگیر نگران كننده است كه احتمال ورود بیماریها از مرزهای غربی هم نباید از نظر دور بماند.