ارایه ویدیوی درخواستی( VOD ) توسط رایتل

مراسم رونمایی از پروژه ملی ویدیو درخواستی موسوم به سند، سه شنبه 4 اسفندماه با حضور سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، حجت الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی، سید مجید صدری مدیرعامل رایتل، نوید آقایی قایم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری کشور، علی اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمعی از مقامات عالی کشور و هنرمندان برگزار شد.

 

در این مراسم مجوز بهره‌برداری از خدمات VOD یا سند توسط موسسه رسانه‌های تصویری به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت‌های رایتل، ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، به‌سیما، پیک‌آسا و صباسل اعطا شد. در سامانه ویدیویی درخواستی ضبط شده، این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندها، برنامه‌های آموزشی و غیره در اختیار کاربران قرار گیرد. به عبارت دیگر، در این سیستم مخاطب و مشترک امکان پیدا می کند که از هزاران محتوای سمعی و بصری در هر زمان و مکانی از طریق تلویزیون، تبلت و لپ تاپ استفاده کند.

 

زنجیره‌ی ارزش سند ( VOD) به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر صاحبان محتوا همانند تهیه کنندگان سینمایی و موسسات ویدئو رسانه، اپراتورهای مخابراتی نیز در یک هماهنگی فرابخشی بتوانند محتوا را از تولید کننده به مخاطب که شهروندان هستند برسانند و در این راستا موسسه رسانه های تصویری به عنوان تهیه کننده این فرآیند ماموریت خود را انجام خواهد داد. راه اندازی سند ( VOD ) که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات میسر شد، یک تحول در ارتباط مردم با فیلم های سینمایی و یک گام ارزشمند برای برخوردار بودن مردم از آرشیو بزرگی از فیلم های سینمایی، آموزشی، مستند، ورزشی و نیز هرگونه خدمات قابل ارائه خواهد بود.