آندره روپرشتر امروز دوشنبه در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار داشت: افتخار می‌کنم فرصتی دست داد تا در این نمایشگاه حضور یابم. این نمایشگاه در زمان درستی یعنی در فضای پساتحریم برگزار شده است بنابراین بیایید همکاری ها را در اقتصاد سبز از سر بگیریم.

وزیر محیط زیست اتریش تصریح کرد: بسیار مهم است که تأکید شود ایران همیشه در زمینه محیط زیست نقش بسیارمهمی داشته است و رهبر ایران و رییس‌جمهور آن نیز همواره بر این موضوع تأکید دارند.

روپرشتر گفت: ایران نخستین کشوری است که در قانون اساسی خود به محیط زیست توجه کرده است، دوستی میان ایران و اتریش به چند قرن پیش بازمی‌گردد و سفارتخانه‌های دو کشور بیش از 140 سال پیش افتتاح شد؛ از این رو دو کشور به هم احترام می‌گذارند و هیچ وقت ارتباطات خود را صرف‌نظر از هرگونه تحول سیاسی قطع نکردند.

وی افزود: تلاش‌ها و فرصت‌های محیط زیستی دو کشور بسیار با هم مشابهت دارد از این رو برای حل آنها نیازمند تلاش‌های مشترک جهانی هستیم که نشست پاریس COP21 موفقیت بزرگی در این زمینه بوده و ایران نقش کلیدی و به عنوان یکی از موتورهای محرکه این پیمان بوده است.

وزیر محیط زیست اتریش تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و استفاده صحیح از منابع پایه از مسائل کلیدی هر دو کشور است که نحوه برخورد با آنها بر نسل آینده تاثیرگذار خواهد بود چون جهان دومی نداریم.

روپرشتر با اعلام این که اتریش کشوری است که تحت تاثیر کمبود آب آسیب‌های زیادی دیده است گفت: اتریش علیرغم صنعتی‌سازی مدیریت صحیحی در زمینه منابع آب در پیش گرفت و تمام رودخانه ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های آن با استاندارد بالایی مدیریت می‌شود.

وزیر محیط زیست اتریش خاطرنشان کرد: اتریش سهم زیادی در انرژی‌های تجدید پذیر دارد، 35 درصد تولید انرژی در این کشور برق آبی و خورشیدی است که مسئولان این کشور در نظر دارند تا سال 2030 صد درصد برق اتریش از منابع تجدیدپذیر تأمین شود.

روپرشتر اظهار داشت: ایران با داران بودن منابع انسانی بی‌نظیر نقش مهمی در آینده محیط زیست دنیا ایفا خواهد کرد و مشتاق هستیم که این همکاری در آینده افزایش یابد.

وی ادامه داد: امروز چند شرکت اتریشی در نمایشگاه محیط زیست حضور دارند که در زمینه فرصت‌های تجاری و همکاری‌های فی مابین در راستای محیط زیست و کشاورزی اطلاعاتی به دست می‌آورند که امیدواریم تبادل دانش به خوبی انجام شود.

پانزدهیمن نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور 33 شرکت خارجی از 20 کشور جهان از تاریخ  10 تا 13 اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است.