فانی:  مدارس سمپاد تعطیل نشدند

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش نکوداشت از پیشکسوتان امور تربیتی که امشب در سالن حجاب کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان برگزار شد به برگزاری این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته از 400 شهید امور تربیتی تجلیل شد و امسال 64 پیشکسوت امور تربیتی را تجلیل کردیم و امسال باید با توجه به سند تحول آموزش و پرورش در زمینه امور تربیتی، تلاش بیشتر و اقدامات مؤثرتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول ساحت‌‌‌های شش‌گانه تربیتی مطرح شده است، افزود: یک دانش‌آموز وقتی می‌تواند برای جامعه مفید باشد که در تمام ساحت‌های تربیتی، ساحت‌های اخلاقی و اعتقادی، روان‌شناختی، هنری، تربیتی، اقتصادی و اجتماعی رشد کند.

فانی با بیان اینکه امیدوارم در طول اجرای سند تحول بتوانیم به تدریج از سال 95 تا 99 که سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه است، سند تحول را در همه فعالیت‌های آموزش و پرورش اجرایی کنیم.

وی در خصوص کاهش مدارس سمپاد در کشور بیان داشت: شاخص‌ جهانی برای انتخاب دانش‌آموز در سمپاد 2.28 درصد است یعنی از هر 100 دانش‌آموز حداکثر 2.28 نفر می‌توانند وارد مدرسه سمپاد شوند که متأسفانه این نسبت در خیلی از مدارس طی سال‌های گذشته رعایت نشده است اما تلاش می‌کنیم سمت شاخص جهانی حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به هیچ عنوان در استان‌های کشور مدارس سمپاد را تعطیل نکرده‌ایم بلکه در گذر متوسطه اول و متوسطه دوم طوری عمل کردیم که دانش‌آموزانی که وارد مدارس سمپاد شده‌اند، بمانند ولی پذیرش دانش‌آموز در این مدارس را به شاخص جهانی برسانیم.

فانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه در سال 94 اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام طرح رتبه‌بندی معلمان بود که از اول مهر اجرا شد و دولت 1350 میلیارد تومان برای شش‌ماهه دوم سال تخصیص داد و برای سال آینده نیز 3500 میلیارد تومان تخصیص داده است.

وی به تصویب حق مرزی برای معلمان مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: موفق شدیم حق مرزی را که از سال‌های گذشته اجرا نمی‌شد تصویب کنیم و از اول فروردین نیز امتیازی که برای معلمین در قانون خدمات کشوری پیش‌بینی از 700 به هزار 1300 تا 1500 افزایش خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه عدالت آموزشی اقدامات خوبی انجام دادیم و بحث انسداد مبادی بی‌سوادی که کار پرزحمتی بود اجرا شد به گونه‌ای که 71 هزار کودک لازم‌التعلیم که مدرسه نمی‌رفتند شناسایی شدند و در حال حاضر در کلاس‌های درس حضور دارند.

فانی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش آماده شد، افزود: در سال 95 تمام برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول اجرا می‌شود. ضمن اینکه ستاد اجرایی سند تحول نیز ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های سال 95 حدود یک تا دو هفته آماده می‌شود و به تمام معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش اعلام کردیم هیچ برنامه‌ای را نخواهیم پذیرفت مگر مبتنی بر راهکارهای سند تحول آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش به برگزاری استخدامی این وزارتخانه اشاره کرد و بیان داشت:‌ آزمون استخدامی برگزار شد و در حال حاضر پذیرفته شدگان این آزمون در دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌دبیر شهید رجایی مشغول گذراندن دوره آموزشی هستند و از مهر 95 وارد مدارس می‌شوند.

فانی به دوره پیش دبستانی نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته 38 درصد نوآموزان تحت پوشش پیش‌دبستانی بودند اما طی دو سال گذشته و بدون هیچ امکانات این میزان به 55 درصد رسیده است.

وی از اختصاص ردیف خاصی در بودجه 95 برای دوره پیش‌دبستانی و آموزش دانش‌آموزان مناطق دو زبانه خبر داد و گفت: حداقل 50 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و در نظر داریم برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی کلاس‌های آموزش زبان فارسی برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش از بررسی و تصویب رشته‌ها و شاخه‌های دوره متوسط دوم خبر داد و گفت: در سال جاری بررسی رشته‌ها و شاخه‌های دوره متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد و برنامه‌ریزی برای تولید کتاب آنها صورت گرفته است تا دانش‌آموزان در مهر سال آینده کتاب‌های درسی جدید را داشته باشند.

فانی از تصویب کلیات آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بخشی از این آیین‌نامه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال 94 آیین‌نامه هدایت تحصیلی تصویب شود و آموزش مربیان نیز در دو ماهه اول سال آینده انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص تکالیف نوروزی دانش‌آموزان اظهارداشت: تکالیف نوروزی متمرکز نیست و براساس شناخت معلم از دانش‌آموزان با توجه به تفاوت‌های فردی تهیه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش این است که ما برای تمام دانش‌آموزان یک تکلیف واحد برای ایام نوروز نداشته باشیم و معلمان مدارس با توجه به فرایند آموزشی و تربیتی و شرایط دانش‌آموز فعالیت نوروزی را پیش‌بینی کنند.