مسعود رضایی منفرد، گفت: یک کشاورز در یکی از روستاهای اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید در حین شخم زدن زمین کشاورزی خود، یک کوزه سفالی کشف کرد و برای خارج کردن آن از دل خاک این موضوع را به نیروهای یگان حفاظت این مجموعه اطلاع داد.

وی بیان کرد: ماموران این یگان پس از حضور در زمین مورد نظر، کوزه را که سالم و پر از گل و لای بود از دل خاک خارج کردند و آن را به محل موزه تخت جمشید انتقال دادند.
رضایی منفرد اظهار کرد: بررسی های لازم برای تعیین قدمت این کوزه و اینکه به چه دوره تاریخی تعلق دارد از سوی کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام است.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، خبری را که بتازگی در برخی از فضاهای مجازی مبنی بر اینکه در این کوزه مکشوفه سه هزار سکه طلا وجود داشته، رد کرد و گفت: این خبر شایعه ای بیش نیست و درون این کوزه فقط گل و لای بوده است.
رضایی منفرد افزود:کارشناسان میراث فرهنگی هنوز سکه ای که متعلق به دوران ایران باستان باشد، نیافته اند و چنین سکه ای در موزه مجموعه جهانی تخت جمشید وجود ندارد.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید. 
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.