امروزه اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی اصلی کشور محسوب می شود بطوری که تاکنون جوانان زیادی در این بلای خانمان سوز غوطه ور هستند. در دنیای کنونی علاوه بر اینکه تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی (تریاک، هروئین و حشیش) به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی (قرص‌های روان‌گردان، کراک، کریستال، شیشه و اکستازی) با استقبال جوانان مواجه شده است بلکه مطالعات نشان می ‌دهد مصرف کراک و شیشه، جایگزین مصرف تریاک و هروئین شده بگونه ای که جز پرمصرف ‌ترین مواد مخدر و روانگردان در کشور بشمار می آیند.

 

در این زمینه کارشناس پیشگیری و کاهش آسیب مصرف الکل و مواد مخدر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سمینار سوء مصرف مواد مخدر با بیان اینکه افزایش ورود خانم‌ها به حوزه مواد مخدر یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز است، اظهار داشت: باید تا قبل از آنکه مشکلی برای نسل‌های آینده رخ بدهد، با این چالش مقابله شود.

شاهین مهنا با اشاره به اینکه ماده آغازین نقش زیادی در شروع و ادامه مصرف مواد مخدر دارد، گفت: الکل شایع ‌ترین مواد سوء مصرف در دنیا بشمار می آید.

وی دغدغه اصلی مسئولان وزارت بهداشت را مبارزه با آسیب‌های ناشی از مواد روانگردان و الکل بیان کرد و افزود: پیشگیری، آموزش و اطلاع ‌رسانی، شناسایی افراد مبتلا و در معرض خطر، همچنین ارائه برنامه‌های کاهش آسیب در راستای هدایت به درمان را اهداف کلی این برنامه ها بشمار می آید.

 

 

 

این مسئول با بیان اینکه سازمان‎ های مردم‌ نهاد می ‎توانند با ارتقاء توانمندی‎ ها، مهارت ‎های فردی و آگاهی افراد نسبت به آثار مخرب مواد مخدر و اعتیاد، کارآمدی و اثر بخشی نقش موثری را در جهت افزایش فعالیت‎های پیشگیرانه از خود نشان دهند، بیان داشت: همه اقشار و سازمان‌های بین بخشی باید حمایت خود را در راستای کنترل، پیشگیری، کاهش آسیب مصرف الکل و مواد مخدر در بین اقشار استان بخصوص جوانان و نوجوانان اعلام کنند و در این زمینه گام بردارند.

مهنا در پایان با اشاره به اینکه سن سوء مصرف مواد در کشور به 15 سالگی رسیده است، گفت: بیشترین آمار مصرف مواد مخدر مربوط به کراک و شیشه است.