دلیل تغییر 7 شهردار مناطق مختلف تهران از زبان چمران

مهدی چمران ظهر امروز در نشست خبری در بوشهر در پاسخ به سؤالی در ارتباط با همکاری دولت و شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شورای عالی استان‌ها با دولت‌های مختلفی کار کرده و روش ما این بوده که همکاری نزدیک و دوطرفه باشد.

وی افزود: البته این همکاری بیشتر یک‌طرفه و آن‌هم از طرف شورای عالی استان‌ها  بوده است و برخی مواقع هم طرف مقابل همکاری نمی‌کرده به‌طور مثال طرح یا لایحه‌ای از دولت به مجلس ارسال می‌شد که تضعیف‌کننده شورا بود.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در این دو سال نیز همکاری سازنده‌ای با دولت داشتیم اما باوجود مشکلات بودجه‌ای، تعهداتی را که دولت باید عملی می‌کرد را اجرایی نکرده است.

چمران افزود: نمونه این عدم تعهد در مورد مترو و اتوبوس است که چند سال است دولت اتوبوسی برای شهرها خریداری نکرده است در حالی که واگذاری اتوبوس به شهرها از وظایف وزارت کشور است.

وی بیان داشت:‌ برای حل این مشکل برخی شهرها از اعتبارات عمرانی خود کاسته و اقدام به خرید اتوبوس کردند، هرچند 82.5 درصد هزینه را وزارت کشور و 17.5 درصد را باید شهرداری‌ها پرداخت کنند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به خاطر مشکلات مالی، شاهد عدم همکاری دولت در برخی موضوعات ازجمله مترو و اتوبوس بودیم اما موضوع کمبود منابع مالی دولت را می‌دانیم.

چمران خاطرنشان کرد:‌ به دلیل همین مشکلات مالی، اعتباراتی را که مجلس نیز تصویب کرده دولت نتوانسته پرداخت کند.

وی اضافه کرد: شورا و شهرداری‌ها بودجه‌ای از دولت نمی‌گیرند اما شورای عالی استان‌ها باید از بودجه دولتی استفاده کنند به‌طوری که امسال 9 میلیارد و 600 میلیون بودجه داشتیم و این رقم در سال گذشته 8 میلیارد تومان بوده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: برای سال آینده نیز 9 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده و برای تصویب در مجلس است اما این رقم کفاف هزینه‌های 75  نماینده شورای عالی استان‌ها در سراسر کشور را نمی‌دهد.

چمران افزود: در حال حاضر رقمی معادل 150 میلیارد تومان اعتبار باید در سال به شورای عالی استان‌ها اختصاص یابد تا مشکلات مالی و هزینه‌های مختلف را بتوانیم  پرداخت کنیم.

دلیل تغییر 7 شهردار مناطق مختلف شهر تهران

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل تغییر 7 شهردار مناطق مختلف تهران گفت: این مورد باید از شهردار سؤال شود اما شهردار قبل از این اقدام دلایل توجیهی خود را با من درمیان گذاشت.

چمران گفت: شهردار معتقد است شهرداران مناطق نباید زمان طولانی در یک شهرداری باشند و بعضی از این تغییرات، جابه‌جایی بوده و بقیه موارد هم معاونین شهرداری ارتقا یافته و به‌عنوان شهردار معرفی شدند.

تمام مردم ایران پیروز انتخابات بودند

چمران در پاسخ به سؤالی در مورد انتخابات 7 اسفندماه نیز بیان داشت: نتایج انتخابات پیام مهمی داشت و امیدواریم این پیام به‌خوبی درک شود و در واقع همه مردم پیروز انتخابات بودند، مردم هوشیار و تیزهوش هستند و نباید به خاطر رأی که دادند آنان را بازخواست کنیم و موارد خاصی را به آنان نسبت دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد محدودیت اختیارات شوراها بیان کرد: کاهش تعداد اعضای شوراها را مجلس به تصویب رسانده اما با توجه به ایرادی که شورای نگهبان از این طرح گرفته همچنان طرح مسکوت مانده است.

چمران افزود: شوراها موجب ایجاد تحول در شهرها شدند و نباید گفته شود که شوراها عملکرد مثبتی نداشتند و بی‌انصافی است اگر بگوییم شوراها و وظایفشان را خوب انجام ندادند هرچند اشکالاتی داشتند.

رئیس شورای شهر تهران ‌گفت: نظر ما این است که اختیارات شورا طبق قانون باشد اما آنچه الان اتفاق می‌افتد با قانون را تضعیف کرده یا قانون اساسی اجرا نمی‌شود.