چهارشنبه‌سوری هر سال آبستن حوادث تلخی است که تبدیل به چهارشنبه‌سوزی می‌شود.

با وجود اینکه هنوز حدود دو هفته به چهارشنبه پایان سال 94 باقی مانده است، اما شامگاه پنجشنبه حوادث تلخی در نقطه بالای شهر رشت «منطقه گلسار» به وقوع پیوست که موجب تخریب خانه و مصدومیت چهار نفر شد.

ساخت انواع ترقه و مواد محترقه خطرناک در پارکینگ یک منزل مسکونی دوبلکس در خیابان 126 گلسار رشت موجب انفجار مهیب شد به طوری که اهالی محل را به خیابان‌ کشاند و نیروهای آتش‌نشانی برای مهار آتش‌سوزی ایجاد شده، با گزارش‌های مردمی به محل حادثه رفتند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت درباره حادثه مذکور اظهار کرد: انفجار مواد محترقه در پارکینگ منزل مسکونی به مساحت 70 متر مربع اتفاق افتاد.

شهرام مومنی با بیان اینکه چهار نفر جوان 18 تا 24 ساله با استفاده از مواد اولیه ساخت ترقه شامل اکلیل و سرنج در پارکینگ منزل مسکونی دوبلکس سرگرم ساخت مواد محترقه بودند، گفت: این مواد ناگهان با صدای مهیبی منفجر شد و افراد سازنده مواد را به شدت سوزاند.

وی با اشاره به اینکه این نخستین حادثه در آستانه چهارشنبه‌سوری است، تصریح کرد: انفجار حاصل از مواد محترقه شیشه‌های ساختمان مجاور را نیز شکسته و منزل مذکور را تخریب کرده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از کشف مقدار قابل توجه مواد محترقه در طبقه فوقانی ساختمان تخریب شده خبر داد و اظهار کرد: این مواد مربوط به ساخت مواد محترقه بوده است.

وی با تصریح بر اینکه یکی از جوانان 18 ساله دچار 30 درصد سوختگی شده است، افزود: بقیه جوانان که در حال ساخت مواد محترقه بودند دچار سوختگی بالای 60 تا 70 درصد شدند.

به گفته مومنی، یکی از مصدومان حادثه با توجه به شکستگی از ناحیه دست و پا قبل از رسیدن ماموران آتش‌نشانی توسط مردم به بیمارستان پورسینای رشت منتقل شد و دیگر مصدومان نیز  پس از حضور عوامل اورژانس در محل برای مداوا به بیمارستان سوانح سوختگی ولایت منتقل شدند.

وی اعزام 6 دستگاه خودروی اطفای حریق به همراه 18 آتش‌نشان از ایستگاه‌های 9، 4، 1 و 12 به محل حادثه را از اقدام‌های آتش‌نشانی رشت برای خاموش کردن آتش عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه یک گروه نسبت به مهار و اطفای حریق منزل مذکور اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ماموران آتش‌نشانی در مدت کوتاهی آتش را خاموش کردند و مانع از گسترش آتش‌سوزی به ساختمان همجوار شدند.

وی گفت: گروه دیگر از نیروهای آتش نشان نیز به ساختمان مجاور اعزام شدند تا محل را از نظر احتمال هرگونه حریق و حادثه بازرسی کنند.

مومنی با هشدار به والدین برای نظارت بیشتر و مستقیم بر فرزندان، متذکر شد: استفاده از مواد محترقه همواره حادثه ساز بوده و والدین می‌توانند با نظارت بیشتر در پیشگیری از حوادث احتمالی نقش موثری داشته باشند تا شاهد چنین حوادثی که بعضاً منجر به مرگ و نقص عضو تا پایان عمر می شود، نباشیم.