از آنجایی که کشور ما از نظر آب و هوایی چهارفصل را در خود جای داده است و از قدیم گفتند دارندگی برازندگی است، ایرانیان سعی دارند از هر فرصتی برای سفر به مناطق مختلف کشور استفاده کنند تا هم حال و هوایشان عوض شود و هم از طبیعت بی نظیر شهرهای ایران استفاده کنند.

 

این دل به سفر دادن ها زمانی به اوج خود می رسند  که بار فعالیت خانواده ها کم شده و یا کشور تعطیلاتی را پیش رو داشته باشد. مسلما چه تعطیلاتی دلنشین تر از تعطیلات نوروز؟

 

ایام تعطیلات عید برای بیشتر خانواده ها فرصتی است تا بار سفر ببندند و به دیدن شهرها و روستاهای زیبای کشورمان، جاده ها را طی کنند. بسیاری از مناطق و جاذبه های گردشگری استان ها شناخته شده هستند و تا جایی این شهرت پیش میرود که یک غیرایرانی هم ایران را با شگفتی این مکان ها یاد می کند.. اما در مقابل بسیاری از دیدنی های این شهرها پشت شهرت این جاذبه ها پنهان شده اند و هر کسی به سراغ این شگفتی های ناشناخته نمی رود.

 

شمال ایران جای سوزن انداختن نیست
کشور ما از قومیت هایی از جمله مازندرانی،گیلک ،لر، آذری،کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و تالشی تشکیل شده و ٢٠ زبان و ١١٠ گویش رواج دارد. بزرگترین گروه های زبانی ایران شامل فارسی، ترکی آذربایجان، کردی، گیلکی و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی و ترکمنی است و فارسی زبان رسمی ایرانیان است.

 

محال است ایرانی بشناسیم و با به میان آمدن نام سفر، به یاد شمال ایران نیفتیم. مازندران، گلستان ،گیلان که جنگل های سبزشان، آب و هوای مطلوبشان و وجودسواحل سنگی و شنی طرفداران زیادی را به خود جذب می کند. شهرهایی همچون چالوس، آمل، محمود آباد، رامسر، ساری، رشت، نور، بابل، آستارا و بندر انزلی و ترکمن از مناطقی است که در ایام تعطیلات عید جزو اولویت افرادی است که قصد سفر دارند.

 

شمال ایران را به آرامش دریایش، به پیچ و خم های چالوس و زیبایی های جاده های هراز و رشت و فیروزکوه، به سرسبزی جنگل های نور، سیسنگان، ابر، گلستان و چمستان و حتی به تله کابین نمک آبرودش می شناسیم. اما این ها تنها جزئی از زیبایی های شمال ایران است. در درصد بالایی از روستاهای شمال کشور طبیعت های بکری وجود دارد که بسیاری از مسافران ایرانی و غیر ایرانی با این مکان ها آشنایی ندارند.

 

جواهرده که منطقه ای تاریخی است و از سه جهت در محاصره کوه قرار دارد، روستای کنلوس در دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزرکه میخساز هم نامیده می شود، موزه ی حیات وحش خشکه داران با گونه های مختلف گیاهی و جانوری که تنها جنگل جلگه ای و از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران است،ماسال و شاندرمن که بام سبز ایران نام دارند، بقعه شیخ زاهد گیلانی، شیطان کوه  و آبشارش که به کمک ٧٥٠ پله و گذشتن از داخل درختان سرسبز به قله کوه می رسیم، جنگل اسالم که جنگلی میان دو استان اردبیل و گیلان واقع شده است ،شهر ماسوله که در تابستان حنک و در زمسنان سرد و برفی است و قلعه رودخان را هم می توان از موارد جزئی جاذبه های گردشگری شمال کشور دانست.

 

آب و هوا که تغییر می کند، سلیقه ی غذایی هم به تبع آن عوض می شود. شمال با آب و هوای مرطوبش مکان مناسبی برای کاهش وزن نیست وماهی ،سیر و زیتون این منطقه به حدی اشتها را بر می انگیزد که هوش و حواسی برای مدیریت تغذیه باقی نمی ماند.

 

باقالی قاتو، ترشی تره، میرزا قاسمی، کال کباب و مرغ ترش دل هر مسافر و توریستی را آب می اندازد. البته مزه ی این غذاها به برنج شفته و با دست خوردنشان است.

 

خون سبزه های کشور همچون هوایشان گرم گرم است
شهر زیرزمینی کاریزبا بیش از ٢٥٠٠ سال قدمت، شهر باستانی حریره با ساحلی صخره ای که ١٠ متر از دریا بلندتر است و روستای باغو که در حاصلخیزی در بین اهالی منطقه زبانزد است، جزیره ی فرور بزرگ و فرور کوچک و شتور، خرابه های قلعه پرتغالی ها و قصر بی بی گل از جاذبه های خلیج فارس است که در کنار جزیره ی کیش و قشم، کشتی یونانی، جزیره هرمز و ابوموسی، جزیره لاوان و خارک از عمومیت کمتری برخوردار است.

 

آب انبار برکه گل یکی از عجیب ترین، باشکوه ترین و به احتمال زیاد از بزرگترین آب انیارهای ساخته شده در ایران است.آب انبارهای زیادی در جنوب ایران به علت دمای بالآی هوا ساخته شده اند که در حال حاضر به جاذبه های شگفت انگیز ایران تبدیل شده و از این دست می توان هفت برکه و برکه کشکول را نام برد.

 

غذاهای جنوبی جایگاه مهمی در فرهنگ غذایی کشور دارند و ناخودآگاه  با شنیدن نام غذاهای جنوبی به یاد سوسیس بندری، سمبوسه ،قلیه ماهی و غذاهای تند می افتیم. از طرفی جنوب کشور به علت تنوع در محصولات دریایی، غذاها سرشار از ماهی و فرآورده های آبزی است. اشکنه، صندلی سلطون،برشک ،ماسووا،آش ارده و حلیم از غذاهای جنوبی است که غیرممکن است سفر به جنوب ایران، بدون امتحان این غذاها لذت بخش باشد.

 

ایران کویرش نیز طرفدار دارد
قصد سفر به شرق تهران دلمان را هوایی گنبد طلایی امام رضا(ع) و کبوترانش را می کند. چه ایرانی و چه غیر ایرانی یکی از اولویت های سفر های زیارتیش مشهد مقدس است. البته از حق نگذریم در کنار این جاذبه ی زیارتی، روستای سرسبز گلستان دارای مناظر کوهستانی و باغات میوه و دره های سبز و موزه ی نان و منطقه ی فریزی با قدمتی چند هزار ساله چون نگینی درخشان در این استان خود نمایی می کنند.

 

علاقمندان به هنر، تاریخ و آثار باستانی، قدیمی ترین و بزرگترین بنای خشتی جهان را همانند کف دست می شناسند. استان کرمان که ارگ بم را در دل خود جای داده، باغ شاهزاده ماهان آن، روستای میمند با ٤٠٠خانه، مدرسه و مسجد که در دل کوه کنده شده، مسجد ملک و حمام وکیل آن تنها جاذبه های انگشت شمار این استان هستند که بهانه ی خوبی برای سفر به این منطقه به دست هموطنان و جهانگردانان می دهد.

 

کوه فعال آتشفشانی تفتان سر از سرزمین سیستان و بلوچستانی ها سر در بر آورده و تنها نشانه ی صلابت این استان نیست.کوه بیرک مهمترین زیست گاه پلنگی است که یکی از بزرگترین نژاد های پلنگ دنیا را تشکیل می دهد.مجموعه های تاریخی تپه های تخت عدالت شاه، قلعه مستطیل شکل سام، شهر سوخته که پیشرفته ترین شهرجهان قدیم بوده و قلعه چهل دختر که سرچشمه بیشتر قنات های شهر است میتواند روزهای سفر به سیستان و بلوچستان را شیرین تر کند.

 

لازم به ذکر است در شرق ایران استانی به زیبایی یزد با دارا بودن مکان هایی همچون امیر چقماق، باغ دولت آباد و آب انبار شش بادگیر، نارنج قلعه و یخچال خشتی میبد می تواند انتخاب مناسبی برای سفر دوستان باشد.

 

تخت جمشید هم که نیاز به معرفی ندارد. مجموعه سلطنتی پاسارگاد و آرامگاه کوروش ،افتخار ایران زمین که از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز استان فارس است. باغ چهل تن، باغ هفت تن و بنای زیبا و مستحکم مسجد وکیل، متعلق به دوره ی زندیه که گذر سالها از نقش و نگار زیبای آن که هنر استادان چیره دست ایرانی بوده کم نکرده است و همچنان ستون های مستحکمش برای بازدید گردشگران پابرجاست.

 

تنگ چوگان کازرون، تنگه ای است که محل بازی سنتی چوگان توسط شاهان ساسانی بوده و این تنگ طبیعی و تاریخی در کنار ویرانه‌های شهر تاریخی بیشابور قرار دارد. پل عباسی لار که همزمان با توسعهٔ راه‌هاى بازرگانى در عهد صفویه در شرق رودخانهٔ شور ساخته شده و همچنین بقعه شیخ دانیال می تواند انتخاب مناسبی برای مسافران شیرازی باشد.

 

اگر بخواهیم یک سفره ی ایرانی از غذاهای محلی شرق کشور ترسیم کنیم، انواع خورشت های محلی  در این سفره جایگاه ویژه ای دارند. خورشت فسنجان، قورمه سبزی و قیمه بادمجان از غذاهای معروف ایرانی هستند که اهل شکم ها بدون این غذاها روزشان شب نمی شود.

 

آب و هوای غرب ایران زبانزد است
مهد جدید طلای سرخ، با آبشار ها و مناظر دیدنی و تاریخی با آب و هوای مطلوبش در اولویت سفر دوستان است. آبشار آتشگان این استان و تونل کوهرنگ که یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای منطقه کوهرنگ است به همراه دیگر جاذبه‌های منطقه کوهرنگ همچون چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد، روستای شگفت‌انگیز سرآقاسید و بسیاری از مناطق گردشگری و طبیعی کوهرنگ هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید. پارک جنگلی پروز، غار یخی چما، غار سراب، پیر غار و غار منج تنها بخشی از شگفتی های این استان است.

 

غار علی صدر در همدان از معدود غارهای آبی و بزرگترین غار آبی جهان است، هگمتانه پایتخت شاهنشاهی مادها و گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام ،شماری از نگین های سوار بر انگشتری همدان محسوب می شوند.

 

آرامگاه استر و مردخای از مکان های تاریخی است که واقعه ی تاریخی را پشت سر گذاشته است و می توان گفت تقریبا ناشناخته است. آرامگاه بوعلی سینا ، مقبره سیف الدوله ،قلعه اردلان ،شهر پنهان سامن و یخچال میر فتاح از جاذبه های دیگر استان همدان است.

 

در غرب ایران معرفی استان ایلام خالی از لطف نیست. سنگ نوشته ی آشوری گل گل که به خط میخی به زبان آشوری، بر روی نمای دیوار شرقی صخره ای بالاتر از روستای گل گل ملکشاهی به ابعاد 90× 135 سانتی متر به شکل مستطیل به طور عمودی نقش شده و در وسط آن پادشاه آشوری به صورت برجسته با شمشیر حمایل به ارتفاع 135 سانتی متر قرار دارد . تمامی سطح کتیبه پس از صاف نمودن سطح آن به عمق سه سانتی متر و برجسته نشان ، پیکر پادشاه با خطوط کنده کاری شده میخی پوشانده شده است.با وجود نام بردن سم دل دل ،گورستان چنار، تالاب سیاب دریوش، آبشر گچان، تالاب زم زم، کبیرکوه و قلعه ی سه کسان بازهم گویی هیچ اشاره ای به جاذبه های استان ایلام نکرده ایم.

 

استان کردستان یکی از منحصر به فردترین استان‌های کشور در مقوله جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری است زیرا در این استان برخلاف سایر مناطق کشور هنوز عوامل فرهنگی و تاریخی در زندگی مردم جاری است و با وجود پیشرفت‌های روز افزون صنعت خوشبختانه فرهنگ بومی این منطقه به علت ریشه‌های عمیق و باستانی، پویاتر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهد. کوه آبیدر، دریاچه زریوار، روستای پالنگان که علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است. امامزاده پیر عمر و هاجر خاتون وحمام قسلان  در لیست دیدنی های این لستان قرار دارند.

 

محال است از اهل شکم و شیرینی زادگاه باقلوا را جویا شوید و به قزوین نرسید. آبشار آسیاب رود، امامزاده اسماعیل آبگرم یله گنبد، سد طالقان ،  مسجد سنجیده ، بقعه پیغمبریه و منطقه ییلاقی پیچ بن از ارزش های طبیعی و تاریخی استان قزوین شمرده می شوند. حمام قجریکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 هجری قمری توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شد.

 

آبشار شار شار و غار کتله خور یا غار کتل کوتول که انتهایش به غار علی صدر در استان همدان متصل است، بازار زنجان و بقعه امامزاده زیدالکبیر از دیدنی های شهر زنجان است .

 

قلعه فلک الافلاک خرم آباد قلعه‌ 8 برج‌ دارد و محیط‌ کلی‌ آن‌ 228.60 متر است، مقبره‌ باباطاهر، سنگ‌ نوشته‌ قرن‌ ششم‌ و اشترانکوه با ۴ هزار و ۵۰ متر ارتفاع که  بلندترین نقطه استان لرستان است در کنار بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند، نام بردنشان خالی از لطف نیست.جالب است اشلره کنم لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده و در سال بازدید کنندگان بی شماری را به خود جلب می کند.

 

غار پراو همیشه مکانی هیجان انگیز برای ماجراجویی بوده مخصوصا برای غارنوردان که دور از نگرانی ناشی از توهم تاریکی این حفره ها و صدای جانورانی چون خفاش ها در دالان های تنگ و گاه عمیق جونشان را کف دست می گیرند تا دنیای جدید کشف کنند. این غار در استان کرماشاه واقع شده و یکی از عمیق ترین و صعب العبورترین غارهای جهان است که تاکنون جان پنج غارنورد رو گرفته است. نام بردن مکان هایی همچون درخت رحمت، باغ پرندگان صدف ،باغ گل هل ، سراب نیلوفر، روستای تاریخی دشه، سراب برناج، روستای سراب شاه حسین، طاق بستان و موزه ی طاق بستان و گور دخمه برناج در لیست جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه، نمی تواند جوابگوی علاقه مندان به سفر به این استان باشد.

 

در شمال شرقی شهر اراک و در منطقه فراهان سفلی دریاچه فصلی قرار دارد که در فصل بارندگی پر آب شده و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمکزار در می‌آید که به کویر یا دریاچه میقان شهرت دارد که یکی از مهمترین معادن سولفات سدیم جهان را در دل خود جای داده است. چشمه ی فوق العاده زیبای چپقلی، غار هیزج، غار کیخسرو و قلعه جوق، غار آسیلی و غار سفید خانی از مکان هایی است که کمتر کسی با آنها آشنایی داشته و اغلب به علت ناآگاهی ،در ایام نوروز سفر به اراک را در برنامه ی خود نمی گنجانند.

 

و اما تهران پایتخت، شهری پرجمعیت و مملو از مراکز تفریحی و گردشگری، از برج میلاد و میدان آزادیش گرفته تا کلک چال، شروین و شیر پلا ،نه تنها مسافرانی را از سایر مناطق کشور به خود جذب می کند، بلکه ساکنان این استان نیز به بهانه ی تهرانگردی در ایام تعطیلات نوروز قصد سفر به استان های دیگر را نمی کنند.

 

بام تهران ،دریاچه ی شهدای خلیج فارس، پارک جنگلی چیتگر و یاس و لویزان و سرخه حصار معرف حضور هستند و قصد عزیمت به روستای خور ،روستای کردان، دره اوین – درکه ،دره کن – سولقان ،دره اوشان – فشم و دره جاده چالوس می تواند حداقل سرگرمی یک هفته ی افراد را تضمین کند.