ساخت کارخانه سیگار با مجوز وزارت صنعت!

کارشناسان حوزه دخانیات و عرصه سلامت به مقوله‌های گوناگون آسیب‌ها و چالش‌های تولید سیگار و واردات دخانیات پرداخته‌اند.

تأسیس کارخانه دخانیات در تضاد با اهداف سلامت

زهرا حسامی، معاون درمان مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی درباره اعطای مجوز به کارخانجات سیگار خارجی اظهار داشت: براساس اهدافی که مشخص کرده‌ایم، تا سال 2025 متعهد هستیم که 30 درصد مصرف دخانیات را کاهش دهیم، بنابراین هرگونه توسعه و گسترش شرکت‌های دخانیاتی، چه داخلی و چه خارجی با رسیدن به این هدف مغایرت دارد. به گزارش تسنیم، حسامی شکل‌گیری صنایعی که سیگار تولید می‌کنند را دارای تبعات زیانباری دانست و عنوان کرد: یکی از تبعات آن این است که نرخ  کاهش پیدا می‌کند و دسترسی هم آسان‌تر می‌شود و این موضوع با هدف کنترل دخانیات مغایرت دارد.

ساخت کارخانه سیگار با مجوز وزارت صنعت!

همچنین حبیب امامی، استادیار دانشگاه درباره مجوز تاسیس کارخانجات سیگارسازی به کشور یادآور شد: سال گذشته در همین ایام مجوز این کار توسط  نعمت‌زاده، وزیر صنعت، صادر شد که با مخالفت‌های فراوان روبه‌رو شد. وی درباره دلیل مخالفت با این اقدام اظهار داشت: نکته جالب این است که محور مخالفت با این کار سلامت نبود. دلیل اصلی مخالفت این بود که سود این شرکت به جیب صهیونیست‌ها می‌رود یا جیب ما ؟

امامی با اشاره به اینکه برای ساخت هر چیز نیاز به پیوست‌های گوناگون است، بیان داشت: با کدام پیوست سلامت این کار را انجام می‌دهیم؟ همه می‌دانند سیگار چه مضراتی دارد. جالب است بدانید شعار و تمرکز همه شرکت‌های سیگار روی سن

13 سال است.

دفاع وزارت صنعت از تولید دخانیات

در ادامه علی‌اصغر رمزی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مصرف سیگار در کشور یک واقعیت است، تصریح کرد: قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده است که واردات رسمی را تبدیل به تولید داخل با برند اصلی کند، یعنی اگر یک واردکننده‌ای سالیان سال یک برند سیگاری را وارد می‌کند، باید تا پایان برنامه پنجم با همان برند، تولید داخل کند.

در همین حال مهدی عابدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه از یک دیدگاه این کار تبعات بسیار زیادی برای کشور دارد، بیان داشت: با این کار میزان سیگار مصرفی در کشور به طور کامل نهادینه می‌شود.

به باور این جامعه‌شناس با این اقدام، برای تشکیل شرکت‌های دیگر تعهد ایجاد می‌شود که مقابل سیاست‌های مبارزه با دخانیات است. شرکت‌های بزرگی تشکیل می‌شود که برای اینکه چرخه اقتصادی‌شان بچرخد، مجبور هستند مقدار سیگاری که در جامعه مورد تقاضاست را تولید کنند.

ایرانی‌ها سالانه 67 میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند!

 همچنین محمدحسین برخوردار، مدیرعامل شرکت دخانیات صحبت‌های مخالفان این اقدام را شعاری دانست و افزود: چندین سال است که دخانیات وجود دارد یعنی از سال 1310 در کشورمان این صنعت بوده و همیشه این بحث وجود داشته است که این صنعت، صنعتی زیان‌آور است در صورتی که در برخی مواقع، جزو کمک‌کننده‌ها به بودجه کشور بوده است. وی با بیان اینکه هر سال شاهد افزایش مصرف دخانیات در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در واقع فرهنگسازی‌‌ای که باید برای این کار مانند راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد، انجام نشده است. ما باید این فرهنگسازی را از کودکستان‌ها شروع کنیم و در جامعه گسترش دهیم. مدیرعامل شرکت دخانیات شعار دادن را کافی ندانست و بیان داشت: اینکه بگوییم می‌خواهیم مصرف را پایین بیاوریم، خیلی زیباست اما آمار نشان می‌دهد که این شرایط وجود ندارد و هر سال مصرف دخانیات افزایش می‌یابد. آماری ارائه شده است که براساس آن 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود اما آمار ما نشان می‌دهد 65 الی 67 میلیارد نخ سیگار مصرف سالانه کشور است.