آقای رئیس شورا!یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به شهردار

بعد از گذشت چندین ماه از حضور سیدعلی حجازی در مسند شهرداری قائم‌شهر، اکنون سعید میرزایی رئیس شورای اسلامی شهر قائم‌شهر با نوشتن نامه و اعلام تذکرات به حجازی به فکر برطرف کردن مشکلات موجود افتاده است.

نامه رئیس شورای اسلامی شهر قائم‌شهر به شهردار را در ادامه می‌خوانید.

 

شهردار محترم قائم‌شهر

با سلام

احتراماً به استناد ماده 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدی و با عنایت به تقاضای اعضای محترم شورا، ضمن ابلاغ سوالات آتی‌الذکر به جنابعالی، شایسته است وفق قانون مذکور ظرف مدت ده روز جهت ارائه پاسخ در جلسه رسمی شورا حضور بهم رسانید.

1. نظر به اینکه سابقاً به لحاظ هفته تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و ضرورت حضور موثر جنابعالی در اداره شهر و شهرداری و با توجه به اینکه در جلسه رسمی شورا از صدور مجوز مرخصی به اتفاق آرا استنکاف شد، مع‌الأسف و در کمال تعجب مشاهده گردید جنابعالی بدون توجه به مراتب معنونه خودسرانه مدیریت شهری را جهت حمایت از احد کاندیداهای شهر خود (ساری) رها کرده و دغدغه‌ای به مجموعه‌ای که شورا به جنابعالی به امانت سپرده، نداشته است.

علیهذا با عنایت به تبصره 1 ماده 9 آئین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران مصوب 19/03/1370 هیئت وزیران که مقرر می‌دارد: تاریخ استفاده از مرخصی بنا به تقاضای شهردار توسط شورای اسلامی شهر تعیین خواهد شد... و شما بدون رعایت مقررات و علیرغم مخالفت و تذکر منطقی شورا، شهر و شهرداری را رها نموده. علت این اقدام خلاف قانون و مصلحت عمومی را ظرف حداکثر 10 روز با حضور در جلسه آتی شورا پاسخ فرمایید.

2. بر طبق ماده 67 قانون، شهرداری مکلف است بودجه سالیانه خود را حداکثر تا پایان دی ماه به شورای اسلامی شهر پیشنهاد نماید که متأسفانه آن شهرداری بدون رعایت قوانین و مقررات و بخشنامه تهیه و تنظیم بودجه ارسالی وزارت کشور نسبت به تهیه و تنظیم بودجه غیرقانونی و غیرمنطقی اقدام که در نهایت با توجه به نظر کمیسیون برنامه و بودجه و طرح در صحن شورا مقرر گردید بودجه ارسالی به شهرداری جهت اصلاح عودت داده شود که نظر اعضا طی نامه شماره 5447 مورخ 4/12/94 با فرصت 72 ساعته به شهرداری ابلاغ گردید متأسفانه بعد از گذشت 7 روز تاکنون بودجه اصلاح‌شده به شورا ارائه نگردید. بنابراین شایسته است وفق ماده 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و ... پاسخ را ظرف حداکثر 10 روز با حضور در جلسه آتی شورا ارائه فرمایید.

3. با عنایت به اینکه در اولین جلسه شورای اسلامی شهر قائم‌شهر بنده و دیگر اعضای شورا به کلام‌الله مجید سوگند یاد نموده‌ایم. ضمن رعایت عدالت و انصاف و صرفه و صلاح در پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نماییم. وضعیت کنونی شهر و شهرداری را به نسبت هزینه‌های جاری این سازمان عمومی و غیردولتی که هزینه آن بر دوش موکلین‌مان است، به هیچ وجه مناسب خواست و نظر آنان ندانسته و نسبت به اعتراضات عمومی به‌حق شهروندان که در برابر افزایش عوارض، خدمات شهری محسوس و ملموسی را (حتی از ترمیم آسفالت گرفته تا تغییرات عمرانی و رفاهی و ...) ملاحظه نمی‌کنند و ایضاً با برخوردهای زننده و توهین‌آمیز و ناروا نسبت به پرسنل و شهروندان، باعث تغییر دیدگاه‌های اعضا به انتخاب جنابعالی را فراهم آورده که خود را هم‌اکنون مسئول و مکلف به پرسش، طبق وظیفه قانونی و شرعی بلکه اخلاقی می دانیم.

شایسته است پاسخ‌های لازم به موارد فوق را ظرف مدت 10 روز با حضور در جلسه رسمی شورا ارائه فرمائید.

سعید میرزایی کوتنایی

* اعضای محترم شورای شهر قائم‌شهر تا حال چه می‌کردند؟

رئیس محترم شورای شهر قائم‌شهر در زمان تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که به‌عنوان رئیس نظارت بازرسی انتخابات حوزه انتخابیه قائم‌شهر منصوب شد، به وظایف خود آشنا نبود که با ارسال پیامک‌های متعدد از دو کاندیدایی که در یک جناح بودند، از خبرنگاران خواستار حمایت شد؟!

رئیس شورای اسلامی شهر قائم‌شهر در نامه خود وضعیت کنونی شهر و شهرداری را به نسبت هزینه‌های جاری این سازمان عمومی و غیردولتی به هیچ وجه مناسب حال مردم ندانست، اما سوال اینجاست مصوبه افزایش عوارض توسط اعضای شورای شهر تصویب شد و شهردار با توجه به مصوبه شورا اقدام لازم را انجام داد که منشأ نارضایتی عمومی را باید اعضای شورا دانست و شهردار تنها مجری مصوبه شورا بوده است.

اعضای شورای شهر به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهردار قائم‌شهر، چرا بر مصوبه خود مبنی بر اینکه دست‌فروشان به‌دلیل نزدیک شدن به پایان سال و هم‌زمانی با تبلیغات علنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، که باید فقط تا اول اسفند در هسته مرکزی حضور پیدا کنند، عمل نکرد.

دست‌فروشان در زمان تبلیغات علنی انتخابات در پیاده‌روهای کوچک هسته مرکزی شهر قرار می‌گرفتند و مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد می‌کردند، نیاز بود، به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهردار در آن زمان نامه و تذکری اعلام می‌شد، اما لازم به ذکر است هنوز هم روند حضور دست‌فروشان با توجه به نزدیکی پایان سال، در هسته مرکزی شهر وجود دارد.

کاش در زمان تصویب لایحه‌ها به تجهیز امکانات و ماشین‌آلات شهرداری هم توجه می‌شد، تا فرزندی 2 ساله چشم‌انتظار پدرش نماند، کارگر ساده شهرداری به هنگام نصب بنر به‌دلیل بی‌توجهی شورا و شهرداری نسبت به تجهیز امکانات مورد نیاز از بالابر فرسوده جرثقیل بر زمین سقوط کرد و جان خود را از دست داد اما در این حادثه شورای شهر فقط سکوت کرد و نامه‌ای ننوشت.

کارگران خدوم و زحمتکش شهرداری در بحث نظافت‌های شهری که در شرایط سخت به‌کار مشغول هستند، چرا در دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکردند؟

آن زمان که با کوچک‌ترین بارندگی، بیشتر زیرگذرها مملو از آب می‌شد، رئیس محترم شورای اسلامی شهر قائم‌شهر دقیقاً کجا بودند، که با بسته شدن زیرگذرها زندگی شهروندان با مشکلات بسیاری مواجه بود.

شهر قائم‌شهر از داشتن کیوسک مطبوعاتی مناسب محروم است، با توجه به اینکه تعداد علاقه‌مندان به خواندن روزنامه‌ در این شهر بسیار است، اما مردم این شهر مجبور هستند روزنامه‌ها را به‌سختی در پس‌توهای این شهر تهیه کنند، با پیگیری‌های متعدد اصحاب رسانه برای داشتن کیوسک مطبوعاتی در سطح شهر و قول مساعد بیشتر اعضای شورای شهر قائم‌شهر، اما لایحه نصب کیوسک مطبوعاتی رد می‌شود، در این هنگام رئیس شورای شهر قائم‌شهر کجا تشریف داشتند؟

فضاسازی شهر قائم‌شهر از شادابی به‌دور است، اعضای شورا در زمینه ایجاد فضای شهر، چرا تاکنون از شهردار لایحه‌ای درخواست نکردند تا این شهر از فضای بی‌روحی رهایی یابد، نصب ریسه‌های رنگارنگ لامپ در هنگام شب که هزینه‌ بسیاری را به همراه دارد، تأثیر چندانی ندارد.

زمانی که در نشست‌های مختلف خبری، خبرنگاران این‌ شهر با مدرک از ازدحام نیروهای مازاد خواستار پاسخگویی بودند، اعضای شورای شهر قائم‌شهر دقیقاً کجا بودند که بسیاری از درآمدهای شهرداری برای دوستان و آشنایان اعضای شورا که در شهرداری مشغول به‌کار هستند، خرج می‌شود.

سازمان عمران که تازه تأسیس شده، نیروهای آن چه کسانی و از طریق چه آزمونی جذب شده‎اند؟

حدود 15 پرسنل شهرداری بدون دلیل اخراج شدند و به همین تعداد به پرسنل شهرداری اضافه شد، با وجود آنکه در بخش خدماتی به 189 نفر نیرو نیاز است، اما فقط 20 نفر در این بخش خدمات‌رسانی می‌کنند.

با توجه به اینکه بیش از 100 نفر نیروی مازاد در بخش‌های مختلف شهرداری مشغول به‌کار هستند، اما باز حدود 100 نیروی جدید از طریق آزمون به پرسنل شهرداری اضافه می‌شوند، اعضای شورای شهر در جذب نیرو‌های مازاد شهرداری دقیقاً چه نقشی داشتند؟

با توجه به هزینه‌های جاری که برای نیروهای مازاد خرج می‌شود، شهرداری قائم‌شهر آیا درآمدی برای اعلام بودجه سالانه دارد؟

اکنون که فقط 16 روز به پایان سال مانده به‌یاد تنظیم بودجه سالانه افتادند؟

به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر باید از دو ماه گذشته به شکل کتبی و شفاهی از شهردار وقت درخواست اعلام بودجه سال آینده می‌شد تا در صورت سهل‌انگاری شهردار تذکرات لازم داده شود اما اکنون در روزهای پایانی به‌یاد تذکر و نوشتن نامه افتاده‌اید؟